Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
α) Στον Ιερό Ναό των Τριών Ιεραρχών του Πανεπιστημίου Πατρών, ετελέσθη ο μέγας πανηγυρικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου, ο οποίος εκήρυξε τον θείο Λόγο εν πληθούση εκκλησία, παρουσία των Πρυτανικών Αρχών, Καθηγητών, Φοιτητών και πλήθους προσκυνητών.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανεφέρθη στην σημασία που έχει η λειτουργία του Πανεπιστημίου στην πόλη μας και στην μεγάλη προσφορά του επί πενήντα ολόκληρα χρόνια στην τοπική κοινωνία και στην Ελλάδα γενικώτερα. Επίσης έκανε λόγο για την κοσμική γνώση και την κατά θεόν γνώση και σοφία. Η πρώτη χωρίς την δεύτερη, είπε, είναι κενή και πολλάκις επικίνδυνη. Η δεύτερη είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση του ανθρώπου και την κατά θεόν τελείωσή του, τουτέστιν τον αγιασμό και την σωτηρίαν του.
Τέλος μίλησε για την αργία της Εορτής των Τριών Ιεραρχών, η οποία δεν έχει την έννοια μιας κοσμικής αργίας, αλλά την έννοια της αργίας με την εκκλησιαστική – πνευματική χροιά. Του εκκλησιασμού δηλ. των Μαθητών και των Εκπαιδευτικών, της συμμετοχής στην Θεία Ευχαριστία, και της εντρυφήσεως στα διδάγματα, στην αγία βιοτή και πολιτεία των Τριών Ιεραρχών. Η εορτή των Τριών Ιεραχών είναι Σχολική Εορτή και όχι απλώς κοσμική αργία. Έτσι ήταν, έτσι εορταζόταν και έτσι πρέπει να παραμείνη και να εορτάζεται.
{youtube}Tn-3r6-rus0{/youtube}
β) Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος παρέστη στην λαμπρή εορταστική εκδήλωση η οποία πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου, όπου προσεφώνησε ο Πρύτανης κ. Γεώργιος Παναγιωτάκης και τον πανηγυρικό της ημέρας εξεφώνησε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Πέτρος Μποζίνης, τον οποίο εσχάτως ο Σεβασμιώτατος ετοποθέτησε εφημέριο στον Πανεπιστημιακό Ναό των Τριών Ιεραρχών, ενέργεια για την οποία ιδιαιτέρως ευχαρίστησε εκ βαθέων τον Σεβασμιώτατο ο κ. Πρύτανης. Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο Σεβασμιώτατος κατά τον επίσημο εορτασμό των Τριών Ιεραρχών στο Πανεπιστήμιο, ανεφέρθη στην ανάγκη παροχής ουσιαστικής παιδείας και όχι απλώς στην παροχή γνώσεων, αφού η εποχή μας χρειάζεται ολοκληρωμένες προσωπικότητες, θεουμένους ανθρώπους και όχι απλούς τεχνοκράτες ή επιστήμονες με την κοσμική έννοια του όρου. Είναι, είπε, επιτακτικό το χρέος όλων μας, των Εκπαιδευτικών κυρίως όλων των βαθμίδων να βοηθήσουν κάνοντας κατάθεση ψυχής ώστε μέσα από την επιστροφή στις ελληνορθόδοξες ρίζες μας και τις παραδόσεις μας, να βρη ο τόπος μας το δρόμο του και πάλι για την αληθινή πρόοδο και ευημερία. Επίσης, επήνεσε και ευχαρίστησε τον Πρύτανη, όλο το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου για την προσφορά τους στην κοινωνία μας και ευχήθηκε σε όλους και ιδίως στους φοιτητάς προκοπή και πρόοδο κατά Θεόν και κάθε ευλογία από τον Ουρανό δια πρεσβειών των Τριών Ιεραρχών. Τέλος έκανε την πρόταση, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως κατά το έτος 2014, πενήντα ετών λειτουργίας του Πανεπιστημίου, να συμπεριληφθή στο πρόγραμμα των “ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2014” ειδικός εορτασμός για την εν λόγω επέτειο, αφού το Πανεπιστήμιό μας έχει ως έμβλημά του τον Άγιο Απόστολο Ανδρέα με τον Χιαστό Σταυρό του. Η πρόταση έγινε αμέσως αποδεκτή από την Διοίκηση του Πανεπιστημίου. κατά την διάρκεια της ως άνω σεμνής τελετής, έγινε οπτικοακουστική παρουσίαση με θέμα: “Καππαδοκία – Μεταξύ Γης και Ουρανού” από τον κ. Σπήλιο Φασόη, καθηγητή του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών. Επίσης ετιμήθησαν με ειδική Πλακέτα και Δίπλωμα οι αποχωρήσαντες από την ενεργή υπηρεσία κατά το έτος 2013 Καθηγηταί του Πανεπιστημίου Πατρών. |
Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ π. ΠΕΤΡΟΥ ΜΠΟΖΙΝΗ
Σεβασμιώτατε, σεβαστοί πατέρες, κύριε Πρύτανη, αξιότιμοι κυρίες κύριοι καθηγηταί, αγαπητοί μου. Κάθε φορά που καλούμαστε να τιμήσουμε την μνήμη των Τριών Ιεραρχών, οι οποίοι έχουν καθιερωθεί ως προστάτες της παιδείας και των γραμμάτων, συνηθίζουμε κατά κανόνα να αναφερόμαστε στα βιογραφικά τους σημειώματα, στο ογκώδες συγγραφικό τους έργο και στην γενικότερη προσφορά τους. Όμως συνήθως προσπερνάμε ή παραβλέπουμε κάποια στοιχεία, κατά τη γνώμη μας ουσιώδη, τα οποία τους προσδίδουν ένα ιδιαίτερο στίγμα. Πρόκειται για στοιχεία πάντα επίκαιρα αν μη τι άλλο επαναστατικά που τροφοδοτούν όμως με ελπίδα. Όλοι τους με θεολογική αλλά και ευρεία επιστημονική συγκρότηση, τάραξαν τα κατεστημένα της εποχής τους, με την ριζοσπαστική και ανατρεπτική κοινωνική τους παρουσία, την ευρύτητα του πνεύματος αλλά και την κριτική στάση τους απέναντι σε κάθε μορφής εξουσία. Είναι άξιο προσοχής ότι την επιστημονική τους κατάρτιση δεν την χρησιμοποίησαν για προσωπική τους προβολή αλλά την έθεσαν στο κοινό συμφέρον προσφέροντας και βοηθώντας ουσιαστικά τον συνάνθρωπο. Ο Βασίλειος, γιατρός ο ίδιος, ιδρύει τη Βασιλειάδα και οργανώνει το πρώτο δημόσιο νοσοκομείο, με κατοικίες γιατρών, νοσηλευτών και ειδικές πτέρυγες για λεπρούς και πάσχοντες από λοιμικές ασθένειες. Με τον χρόνο οργανώνει μια σειρά υπηρεσιών υγείας σε ολόκληρη τη Μικρά Ασία. Ο Χρυσόστομος, γιατρός κι αυτός χτίζει νοσοκομεία στην Κωνσταντινούπολη, στα οποία όπως και ο Βασίλειος περιποιείται ο ίδιος τους ασθενείς. Η επιστημονική έρευνα διαθέτει αρκετά στοιχεία τα οποία τείνουν να καταδείξουν ότι και οι δύο είναι ουσιαστικά οι εμπνευστές ενός δημόσιου συστήματος υγείας που με την πάροδο του χρόνου απλώθηκε σε ολόκληρη την Βυζαντινή επικράτεια. Ασυμβίβαστοι με την περιθωριοποίηση των κοινωνικά αδυνάτων θεωρούν αυτονόητο να θυσιάσουν τα πάντα προς ανακούφιση των πασχόντων και διωκομένων. «Με ποιο δικαίωμα» αναρωτιέται ο Χρυσόστομος «μπορεί κανείς να περιφρονεί εκείνους τους οποίους ο Θεός τόσο τιμά ώστε τους δίνει το Σώμα και το Αίμα του Υιού του»; Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ότι η σύγκρουση του Χρυσοστόμου με την πολιτική εξουσία όταν η αυτοκράτειρα Ευδοξία, καταπάτησε το κτήμα μιας φτωχής χήρας, τον οδήγησε στην εξορία και στον θάνατο. Πόσοι όμως γνωρίζουμε ότι η αρχή έγινε εξαιτίας της επιμονής του να κτίσει λεπροκομείο, όχι σε κάποια φτωχή και υποβαθμισμένη περιοχή της Κωνσταντινούπολης, αλλά στην καλύτερη συνοικία έξω απ’ την πόλη, εκεί που κατοικούσαν οι πλούσιοι και οι οποίοι είδαν την οικονομική αξία των πολυτελών σπιτιών τους να πέφτει λόγω της γειτνίασης με το εν λόγω κτήριο; Στο μεγάλο λιμό που έπληξε την περιοχή του, ο Βασίλειος στηλιτεύει τη δράση των μαυραγοριτών, που ήθελαν να πλουτίσουν σε βάρος των υπολοίπων που πέθαιναν από την πείνα. Οργανώνει συσσίτια για όλο το λαό προσφέροντας βοήθεια χωρίς καμιά διάκριση σε χριστιανούς, ειδωλολάτρες, Ιουδαίους και αιρετικούς σώζοντας χιλιάδες από βέβαιο θάνατο. Άλλοτε με παρακάλια, άλλοτε με δυναμικές παρεμβάσεις, ζητά από τους πολιτικούς ιθύνοντες να απαλλάξουν τους φτωχούς από την φορολογία. Όταν δε δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στους εργαζόμενους στα ορυχεία του Ταύρου δεν διστάζει να παρέμβει άμεσα υπέρ των συμφερόντων τους. Ο Χρυσόστομος μόλις ανεβαίνει στον θρόνο της Κωνσταντινούπολης, πουλά τα σκεύη και έπιπλα της Αρχιεπισκοπής χάρη των φιλανθρωπικών ιδρυμάτων. Διακόπτει τη διοργάνωση δείπνων και με τα χρήματα που εξοικονομεί οργανώνει καθημερινά συσσίτια για 7.000 φτωχούς. Για τους Τρεις Ιεράρχες το πρόβλημα της ανισοκατανομής των αγαθών δεν αποδίδεται στο θέλημα του Θεού, ούτε σε φυσικές αιτίες και τυχαία γεγονότα αλλά σε συγκεκριμένες ενέργειες αυτών που κατέχουν την εξουσία και τον πλούτο. Ο Γρηγόριος λέει: «Οι κοινωνικές ανισότητες δεν είναι θέλημα Θεού. Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο ελεύθερο. Με την πτώση θρυμματίστηκε η αρχική ενότητα και ισοτιμία μεταξύ των ανθρώπων, οι θρασύτεροι με τη βοήθεια του πολιτικού νόμου, τον οποίο κατέστησαν όργανο καταδυναστεύσεως, επιβλήθηκαν στους ασθενέστερους και έτσι οι άνθρωποι χωρίστηκαν σε πλούσιους και φτωχούς, ελεύθερους και δούλους και σε πολλές άλλες κατηγορίες. Εμείς όμως, οφείλουμε να αποβλέπουμε και να τείνουμε στην αρχική ενότητα και όχι στην κατοπινή διαίρεση, στο νόμο του Θεού και όχι στο νόμο του ισχυρού». Ο Μέγας Βασίλειος αναφερόμενος στην αδικία και την αρπαγή του πλούτου από τους κοινωνικά δυνατούς, έρχεται σε αντίθεση με τις κοινωνικά αποδεκτές αντιλήψεις περί κλοπής. Λέει: «συνήθως χαρακτηρίζονται κλέφτες αυτοί που κλέβουν πορτοφόλια από τα δημόσια λουτρά. Δεν είναι όμως αυτοί οι πραγματικοί κλέφτες, αλλά κάποιοι, που αποτελούν τις πολιτικές αρχές πόλεων και εθνών. Άλλα τα αφαιρούν κρυφά και άλλα τα παίρνουν φανερά με τη βία. Συμμέτοχοι όμως της κλοπής γίνονται κι αυτοί που δέχονται δωρεές από αυτούς τους κλέφτες για οποιουσδήποτε λόγους, ανάμεσά τους ακόμα και άνθρωποι της Εκκλησίας. Αντί να τους ελέγχουν και να τους νουθετούν, εύκολα τους απλώνουν το χέρι και τους ευγνωμονούν. Και ενώ τους μικροαπατέωνες τούς μισούν για τις πράξεις αυτές, τούς άλλους που είναι οι μεγάλοι κλέφτες τους θαυμάζουν». {youtube}QA5tFgpk-a4{/youtube} Και οι Τρείς Πατέρες θεωρούν ξεκάθαρα πως η μανία του πλούτου και τα συμφέροντα των ισχυρών ευθύνονται για την κατάντια των κοινωνιών, για την πείνα, την εγκατάλειψη, τους πολέμους. «Οι πόλεμοι» λέει ο Χρυσόστομος «γίνονται από τον έρωτα για τα χρήματα». Ο Βασίλειος διερωτάται «έως πότε θα κυβερνά ο πλούτος που είναι η αιτία του πολέμου; Οι εξοπλισμοί» λέει «γίνονται για την απόκτηση του πλούτου». Και ο Γρηγόριος συμπληρώνει: «Μητέρα των πολέμων είναι η πλεονεξία, οι πόλεμοι με τη σειρά τους γεννούν την υψηλή φορολογία, που είναι η αυστηρότερη καταδίκη των πολιτών». Βασίλειος και Χρυσόστομος θεωρούν ότι η κοινοκτημοσύνη αποτελεί τη λύση του κοινωνικού προβλήματος και προτείνουν ως πρότυπο για μια δίκαιη κοινωνική οργάνωση των κοινωνιών, την πρωτοχριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων όπου όλα ήταν κοινά. Παράλογους αλλά σίγουρα λωποδύτες χαρακτηρίζει ο Βασίλειος αυτούς που θησαυρίζουν σε βάρος των άλλων και κρατούν τα πλούτη τους για αποκλειστική τους χρήση. Ενώ η πλεονεξία των πλουσίων ταυτίζεται με ειδωλολατρία από τον Χρυσόστομο. Στην εποχή τους που η γυναίκα βρισκόταν στο κοινωνικό περιθώριο, αναλαμβάνουν την υπεράσπισή της και αγωνίζονται σθεναρά να της δώσουν τη θέση που της αρμόζει στην κοινωνία. Είναι γνωστή η θέση του Γρηγορίου 17 αιώνες πριν από την εποχή μας όταν στιγμάτιζε τη μεροληπτική υπέρ των ανδρών νομοθεσία του κράτους. «Άνδρες ήταν αυτοί που έγραψαν τους νόμους, γι’ αυτό και τους έφτιαξαν υπέρ τους», λέει χαρακτηριστικά. Ο Χρυσόστομος ερχόμενος σε αντίθεση με τις ανδροκρατικές αντιλήψεις της εποχής του, επιλέγει ως πρώτη μεταξύ των συνεργατών του μια γυναίκα, τη μετέπειτα Αγία Ολυμπιάδα η οποία αναδεικνύεται σε ηγέτιδα του κοινωνικού έργου, με κίνδυνο να δώσει λαβές στους αντιπάλους του να τον χαρακτηρίσουν με πολύ άσχημο τρόπο. Οι κοινωνικές θέσεις τους είναι τόσο σύγχρονες και ριζοσπαστικές που νομίζει κανείς πως έχουν γραφεί μόλις τον τελευταίο αιώνα και μάλιστα κατά τις περιόδους των μεγάλων κοινωνικών επαναστάσεων. Ένας μεγάλος Ρώσος διανοητής του 20ου αιώνα, ο Νικόλαος Μπερντιάγεφ αναφέρει χαρακτηριστικά τα εξής: «στον Μεγάλο Βασίλειο όπως και στον Ιωάννη τον Χρυσόστομο η κοινωνική αδικία, δημιούργημα της κακής διανομής του πλούτου κριτικάρεται με μια δριμύτητα που θα έκανε τον Προυντόν και τον Καρλ Μαρξ να χλωμιάσουν». Άνθρωποι με ανοιχτό μυαλό, τονίζουν διαρκώς στα κείμενά τους την αξία της αρχαίας ελληνικής παιδείας. Ο Γρηγόριος αντιδρώντας στις απόψεις κάποιων χριστιανών που με πρόσχημα τον φόβο της ειδωλολατρίας αρνούνταν τη μελέτη της κλασικής παιδείας, αποκαλεί αγροίκους και αγράμματους, όσους δε δέχονται την αξία της. Ονομάζει την πόλη των Αθηνών (όπου μπορούσε καθένας να εντρυφήσει στην σπουδή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού), «Χρυσή Αθήνα των Γραμμάτων». Ο Χρυσόστομος προτείνει στους νέους να σπουδάσουν πρώτα στα δημόσια ειδωλολατρικά σχολεία, ενώ ο Βασίλειος στέλνει στον εθνικό φιλόσοφο Λιβάνιο φτωχούς νέους για να σπουδάσουν κοντά του. Διαρκώς δεν χάνει ευκαιρία να υμνήσει την αξία της φιλοσοφίας και της προσφοράς της στη διατύπωση των χριστιανικών όρων. Και οι τρεις Ιεράρχες ήθελαν τους νέους ανθρώπους να στοχάζονται κριτικά, να διαθέτουν ευρύτητα γνώσεων, να ζυμώνονται μέσα στην κοινωνία και τη ζωή, να μετέχουν ενεργά στις κοινωνικές ανησυχίες να συλλέγουν κάθε ωφέλιμο από τα διάφορα φιλοσοφικά ρεύματα. Αντιδρούν σε μια επιφανειακή πνευματικότητα, σε ένα ακίνδυνο χριστιανισμό, σε μια πίστη που τυφλώνει και σε μια εκκλησία που δεν είναι η οδός της αληθινής σωτηρίας και ζωής, αλλά ένα μέσο στα χέρια των ισχυρών για τη χειραγώγηση και εκμετάλλευση ανθρώπων και λαών. Πολλούς αιώνες πριν από την εποχή μας στηλιτεύουν την χρήση την θρησκείας ως όπιο του λαού. Δεν συμβιβάζονται με την υποκρισία των επαναπαυμένων χριστιανών: «ξέρω πολλούς», λέει ο Χρυσόστομος, «που νηστεύουν και προσεύχονται και στενάζουν, επιδεικνύοντας κάθε λογής αδάπανη ευλάβεια. Ενώ ούτε ένα κέρμα δε δίνουν στους θλιβομένους. Τι κέρδος έχουν από την υπόλοιπη αρετή τους; Γι’ αυτούς η βασιλεία των ουρανών είναι κλειστή». Και ο Γρηγόριος συμπληρώνει: «Μη τεντώνεις τα χέρια σου στον ουρανό αλλά στα χέρια των φτωχών. Αν εκτείνεις τα χέρια σου στα χέρια των φτωχών έπιασες την κορυφή του ουρανού». Στα θέματα αγωγής και παιδείας οι απόψεις τους είναι όμοιες με τις πλέον σύγχρονες. Κατ’ αυτούς η παιδεία αποτελεί δρόμο προσωπικής και κοινωνικής απελευθέρωσης και όχι διαδικασία εξαναγκασμού και ανελευθερίας. Ο Χρυσόστομος θεωρεί ότι πρωτεύοντα ρόλο παίζει η προσωπικότητα του δασκάλου και η σχέση του με τους μαθητές. Η σχέση δασκάλου-μαθητή οφείλει να είναι σχέση αγάπης και αλληλοσεβασμού. «Το φιλείν και φιλείσθαι», δηλαδή το να αγαπά ο δάσκαλος το μαθητή και να αγαπιέται από αυτόν, είναι το στοιχείο εκείνο που βοηθάει ουσιαστικά να γίνει αποδοτική η διδασκαλία. «Ο καλός δάσκαλος εμπνέει, προσελκύει και πείθει. Δεν είναι εγωιστής ούτε αλαζόνας, δε διακρίνεται για το εξουσιαστικό του ύφος, έχει πνεύμα μαθητείας και δεν περιαυτολογεί… Είναι ταπεινός έχοντας συναίσθηση των ατελειών και αδυναμιών του. Γνωρίζει καλά ότι η επιείκεια είναι πιο δυνατή από τη βία». Παροτρύνει τον παιδαγωγό να επιδεικνύει δημοκρατικό πνεύμα και να σέβεται τη γνώμη των μαθητών του. Απέναντι τους να είναι απλός, ειλικρινής, απονήρευτος και άδολος. Να αποφεύγει την ειρωνεία και την υποκρισία. Οι δάσκαλοι, οφείλουν να υπερβάλλουν σε φιλοστοργία τους κατά σάρκα πατέρες των μαθητών. «Ο λόγος, πρέπει να είναι λόγος ανθρώπου που διδάσκει μάλλον, παρά ελέγχει, που παιδαγωγεί παρά τιμωρεί, που βάζει τάξη παρά που διαπομπεύει, που διορθώνει παρά που επεμβαίνει στη ζωή του άλλου». Τέλος, σε θέματα επιστήμης συναντά κανείς σε κείμενά τους κάποιες απόψεις, που παρά τους περιορισμούς της εποχής τους είναι αξιοσημείωτες. Λόγω του περιορισμένου χρόνου θα αναφέρουμε πολύ σύντομα τα εξής δύο: Ο Βασίλειος βλέπει στο νερό του πλανήτη μια δυναμική διεργασία. Δεν περιμένει αυτό άψυχο και παθητικό το πρόσταγμα του Θεού για να πραγματώσει το έργο. Μέσα του κινούσε και εκδήλωνε ανυπόμονα μια ζωτική ορμή. Το πρόσταγμα του Θεού κληροδοτεί στη φύση τέτοια δυναμική ώστε να μπορεί αυτή να πορευτεί έναν δρόμο εξελικτικό ως την πλήρη οικοδόμηση του σύμπαντος. Ένας άλλος Ιεράρχης που θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως ο 4ος Ιεράρχης, ο Γρηγόριος ο Νύσσης, ο φιλοσοφικότερος των Πατέρων, παραθέτει ένα σπουδαίο κείμενο: «Όταν ο λόγος λέγει ότι ο Θεός εδημιούργησε τον άνθρωπο, δηλώνει με αυτή την αοριστία της έννοιας όλο το ανθρώπινο γένος. Γιατί δεν ονομάζεται ο Αδάμ τώρα, ταυτόχρονα με τη δημιουργία, καθώς λέγει στη συνέχεια η διήγηση. Αλλά όνομα για τον άνθρωπο που δημιουργήθηκε δεν ήταν ο τάδε, αλλά είναι όλο το ανθρώπινο γένος. Με αυτό το γενικό όνομα οδηγούμαστε να εννοήσουμε, ότι σύμφωνα με την πρόγνωση και τη δύναμη του Θεού, περικλείεται ολόκληρη η ανθρωπότητα μέσα στην πρώτη δημιουργία… Κι εδημιούργησε ο Θεός τον άνθρωπο, σύμφωνα με την εικόνα του Θεού τον εδημιούργησε… Όλη, λοιπόν, η ανθρώπινη φύση, που ξεκινάει από τους πρώτους και φθάνει μέχρι τους τελευταίους, είναι μια εικόνα του Θεού. και η διαφορά του φύλου σε άνδρα και γυναίκα δημιουργήθηκε τελευταία ως προσθήκη στον άνθρωπο, καθώς πιστεύω, για το λόγο, που θα εκθέσω στη συνέχεια». Προτείνει ο ιεράρχης, ότι η ανθρωπότητα δημιουργείται κατ’ αρχήν σπερματικά. Κι έπειτα από τον καθόλου άνθρωπο, προκύπτει η επιμέρους έκφανση, το συγκεκριμένο ζευγάρι Αδάμ και Εύα. Μήπως το παραπάνω απόσπασμα παραπέμπει σε εξελικτική θεωρία όπου ο πρώτος πολλαπλασιασμός ήταν χωρίς γένος; Ας μείνουμε όμως σήμερα μέχρις εδώ. Αγαπητοί μου, αν θέλουμε να τιμήσουμε τους Τρεις Ιεράρχες δε χρειάζεται να το κάνουμε μόνο μέσα από ακίνδυνες τυπικές γιορτές. Απαιτείται βαθειά επιστημονική μελέτη του έργου τους, μελέτη της προσφοράς τους, αλλά κυρίως, είτε πιστεύουμε είτε δεν πιστεύουμε στον Θεό, μίμηση της ποιότητας και στάσης ζωής τους. Σας ευχαριστώ.
ΜΠΟΥΓΑΤΣΟΥ Ν., Κοινωνική διδασκαλία Ελλήνων Πατέρων, τ.1, Αποστολική Διακονία, Αθήνα, 1998.
http://fdathanasiou.wordpress.com/2013/02/24/
http://www.pi-schools.gr/lessons/religious/analekta/100.doc
|