Μεγαλοπρεπώς, εορτάσθηκε και εφέτος η 18η επέτειος Επανακομιδής της Τιμίας Κάρας της Μεγαλομάρτυρος Αγίας Ειρήνης εις τον ομώνυμο Ιερό Ναό Ριγανοκάμπου της πόλεώς μας.
Οι μνήμες των περισσοτέρων πιστών το περ. Σαββατοκύριακο γύρισε δεκαoκτώ χρόνια πριν, όταν το απόγευμα της 5ης Οκτωβρίου 2002 οι καμπάνες των Ιερών Ναών κατά μήκος της διαδρομής ηχούσαν και το Ιερό Λείψανο διέσχιζε την πόλη των Πατρών, συνοδευόμενο από ομάδα περιπολικών και πομπή αυτοκινήτων.
Εκείνο το ευλογημένο απόγευμα, η επίσημη υποδοχή πραγματοποιήθηκε στην περιοχή «Σύνορα» της Άνω Πόλεως με επίσημη Δοξολογία, αλλά και προσφωνήσεις από τον μακαριστό Μητροπολίτη πρώην Πατρών κυρό Νικόδημο, τον τ. Δήμαρχο Πατρέων κ. Ευάγγελο Φλωράτο και τον Καθολικό επίσκοπο του Chambery ο οποίος ήτο ο επικεφαλής πενταμελούς συνοδευτικής επιτροπής των Λατίνων.
ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΡΟΕΞΑΡΧΟΝΤΟΣ
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
* Ανήμερα, ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου ο οποίος κήρυξε και τον Θείο Λόγο.
Συλλειτούργησαν: Οι Πανοσιολογιώτατοι Αρχιμανδρίτες π. Νεκτάριος Κωτσάκης, π. Χριστόδουλος Ζώης, ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Νικόλαος Γουρδούπης, οι εφημέριοι του Ναού Αρχιμανδρίτης π. Ειρηναίος Σωτηρόπουλος, ο Πρωτ. π. Ιωάννης Κολώνης, και οι Διάκονοι Σεραφείμ Αργυρόπουλος και Ιωάννης Τσεντούρος.
Η ΟΜΙΛΙΑ
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου περιελάμβανε τρεις ενότητες. Στην πρώτη αναφέρθη στην Ευαγγελική περικοπή της ημέρας, αναλύοντας το χωρίο, “έσεσθε υιοί του Θεού του υψίστου”.
Είπε μεταξύ άλλων ότι ο σκοπός της ζωής μας είναι να γίνουμε υιοί του Θεού, να περάσουμε δηλαδή από το κατ΄ εικόνα στο καθ΄ ομοίωσιν.
Για να φθάσουμε σε αυτό το σημείο και να οικειωθούμε την Χάρη του Θεού απαιτούνται τρία σκαλοπάτια, όπως ο Άγιος Θεός.
Το πρώτο σκαλοπάτι είναι ο λόγος του Κυρίου μας “καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, και ει αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς…”. Δηλ. όπως θέλετε να συμπεριφέρονται οι άνθρωποι σε εσάς, να συμπεριφέρεσθε και εσείς σε αυτούς.
Το δεύτερο σκαλοπάτι. “Πλην αγαπάτε τους εχθρούς υμών”. Αυτός ο λόγος είναι ακόμη ποιο βαθύς, ότι θέλετε να μην σας κάνουν, να μην το κάνετε. Αγαπάτε ακόμη και τους εχθρούς υμών. Εδώ είναι το μεγαλείο της διδασκαλίας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Η αγάπη δεν είναι απλώς μια λέξη, είναι η κινητήρια δύναμης της σχέσεως του Θεού με τον άνθρωπο και του ανθρώπου με τον συνάνθρωπο. Πριν έλθει ο Χριστός στην γη, η λέξη αυτή ήταν άγνωστη. Και οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι που είχαν φθάσει σε μεγάλα μέτρα δεν την γνώριζαν. Δύο λέξεις χρησιμοποιούσαν: Φιλία και Φιλότης. Η λέξη αγάπη ακούστηκε για πρώτη φορά από τον Κύριον ημών Ιησού Χριστόν. Διότι όπως λέγει ο Ευαγγελιστής της αγάπης, ο Θείος Ιωάννης, ο Θεός δεν έχει απλώς αγάπη, αλλά ο Θεός αγάπη εστί. Το όνομα του Θεού είναι αγάπη, λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος.
Το τρίτο σκαλοπάτι: “Γίνεσθε ουν οικτίρμονες καθώς και ο Πατήρ υμών Οικτίρμων εστί ο εν τοις ουρανοίς». Τα ελέη και οι οικτιρμοί του Κυρίου λέμε. Τί είναι το έλεος; Έλεος είναι λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, η επίτασις της αγάπης. Δηλαδή η παρατεταμένη αγάπη μέχρι να κλείσωμε τα μάτια μας σε αυτόν τον κόσμο. Πρέπει να αγαπάμε και μάλιστα θυσιαστικά. Γιατί η αγάπη υπαγορεύει την θυσία, όπως ο Κύριός μας θυσιάστηκε για εμάς. Οικτιρμοί σύμφωνα με τον ιερό Χρυσόστομο, είναι η ευσπλαχνία που πρέπει να δείχνουμε προς τους ανθρώπους, σε κάθε άνθρωπο.
Η δεύτερη ενότητα της ομιλίας του Σεβασμιωτάτου είχε να κάνει με το ιστορικό Επανακομιδής της Ιεράς Κάρας της Αγίας Ειρήνης από την Δύση μετά από 771 έτη και τους συνοδοιπόρους τού προκατόχου του, μακαριστού Μητροπολίτου πρώην Πατρών κυρού Νικοδήμου, σε αυτή την προσπάθεια όπως του τότε δημάρχου Πατρέων κ. Ευάγγελου Φλωράτου, των αειμνήστων συμπολιτών μας Ιωάννου Μουτούση, Χρίστου Χριστόπουλου κ.α. που εμνημόνευσε τα ονόματά τους ο Αρχιερεύς στην Μεγάλη Είσοδο και στην Ιερά Πρόθεση.
Λόγους αγαθούς απηύθυνε και για τον αοίδιμο Ιερέα π. Δημήτριο Αθανασόπουλο που ήτο πρωτεργάτης ανεγέρσεως του Ναού, αφού, τότε ήτο παρεκκλήσιο της ενορίας του Αγίου Ανδρέου Εγλυκάδος και ο π. Δημήτριος, προϊστάμενος.
Και η τρίτη ενότητα ήτο αφιερωμένη στο αξιοζήλευτο – όπως χαρακτήρισε – πνευματικό και κοινωνικό έργο που επιτελείται από τον π. Ειρηναίο, τον π. Ιωάννη και τους συνεργάτες τους. Εξήρε δε, την σπουδαία εργασία που επιτελείται στον τομέα της νεότητος, τονίζοντας, ότι είναι επιτακτική ανάγκη να εργαζόμεθα σήμερα με τους νέους για να μην καταντήσουμε ένα πνευματικό γηροκομείο.
Σε αυτό δε το σημείο επήνεσε την πλειάδα των νέων γόνεων που συμμετείχαν στην Θεία Λειτουργία και που προσήλθαν να κοινωνήσουν τα τέκνα τους, το Σώμα και το Αίμα Χριστού.
ΜΕΘΕΟΡΤΙΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ
Το απόγευμα της ιδίας ημέρας τελέσθηκε Μεθεόρτιος Εσπερινός, Ιερά Παράκλησις προς την Αγία Ειρήνη, χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Κερνίτσης κ. Χρυσάνθου, ενώ συμμετείχαν: Αρχιμ. π. Νεκτάριος Κωτσάκης, Αρχιμ. π. Χριστόδουλος Ζώης, Αρχιμ. π. Ιωσήφ Μήλιας, ο Πρεσβύτερος π. Αντώνιος Ρηγόπουλος. Στην παράκληση έψαλλαν κοπέλλες από την Νεανική Ομάδα της ενορίας.
Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ
Την παραμονή Σάββατο 3 Οκτωβρίου τ.ε. ετελέσθη ο Μέγας Αναστάσιμος Εσπερινός, εν πληθούση Εκκλησία, στον οποίο χοροστάτησε και ομίλησε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Χριστόδουλος Ζώης.
Ο π. Χριστόδουλος στο κήρυγμά του ανέφερε ότι είναι γνωστό και επαληθεύτηκε από την αρχαιολογική έρευνα ότι σε αυτήν εδώ την περιοχή υπήρχε παλαιά Μονή, παλαιό Σταυροπήγιο, στο οποίο φυλασσόταν η Αγία Κάρα της έως τα μέσα του 13ου αιώνα. Πριν από 18 χρόνια και μετά από 771 χρόνια, δεήσεις και προσευχές, επιθυμίες και προσπάθειες των ευλαβών ανθρώπων εισακούσθηκαν και να σήμερα εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε την 18η επέτειο της επανακομιδής στην πόλη μας και ιδιαίτερα στην ενορία αυτήν. Με αυτόν τον τρόπο, η Αγία Μεγαλομάρτης Ειρήνη μαζί με τον Άγιο Ανδρέα τον Πρωτόκλητο στο επίνειο της πόλης μας, του οποίου την επανακομιδή της Ιεράς Κάρας εορτάσαμε προ μιας εβδομάδος, αποτελούν τους σταθερούς φρουρούς και προστάτες για όλους μας, μιας και με τη Χάρη του Αγίου Θεού μας έχουμε τα χαριτόβρυτα λειψανά τους (τις κάρες τους) να φρουρούν και να αγιάζουν όλους εμάς που προστρέχουμε σε αυτούς.
Στη συνέχεια τόνισε, ότι εμείς οι χριστιανοί γνωρίζουμε καλά πως ο θάνατος δεν είναι πορεία στην ανυπαρξία αλλά το σημείο εκείνο που ο καθένας μας αναγεννάται ολοκληρώνοντας τον επίγειο Αγώνα του. Αυτό το γνωρίζουμε όχι μόνο διότι έχουμε μελετήσει τα συναξάρια των Αγίων, αλλά διότι έχουμε εμπειρία από αυτήν, μιας και βλέπουμε στη ζωή μας την παρουσία της, τόσο προσκυνώντας την Ιερά Κάρα της όσο και όταν ο καθένας από εμάς προστρέχει σε αυτήν και ζητά στήριξη στα προβλήματά του, βοήθεια στις δυσκολίες του και συγκυρηναίο στην άρση του Σταυρού του.
Είναι απλό και ξεκάθαρο ότι η πορεία τού πιστού, όπως και των Αγίων, είναι μια πορεία μαρτυρική και θυσιαστική. Αυτήν την πορεία όμως ακολούθησε η Αγία Ειρήνη και όχι μόνο… όλοι οι Άγιοι μας παλαιοί και σύγχρονοι… κοινός τόπος όλων; Η πίστη στον Σωτήρα Χριστό.
Προχωρώντας σε άλλο
σημείο επεσήμανε, ότι:
Η πίστη δεν είναι το αντίθετο της γνώσης όπως κάποιοι νομίζουν. Είναι πολύ βαθειά γνώση μεταξύ προσώπων.
Πολλοί από μας, αν αναρωτηθεί ή το αναζητήσει κανείς στους γύρω του, θα δούμε ότι έχουμε μια νομική αντίληψη για τη σχέση μας με τον Θεό. Ο Θεός με τη δύναμή Του επιβάλλει κανόνες, εντολές, πράγματα που δεν καταλαβαίνουμε, δεν τα θέλουμε και δεν τα μπορούμε. Γι’ αυτό πολλοί και ιδιαιτέρως οι νεότεροι, όταν ακούν μια τέτοια νομική σχέση με τον Θεό θέλουν να καταλύσουν, δηλαδή να γκρεμίσουν, τα πάντα και να φύγουν μακριά. Γιατί; Διότι μάθαμε, λανθασμένα, ότι τα έργα του νόμου σώζουν!
Ο άνθρωπος ου δικαιούται εξ έργων νόμου λέει ο απ. Παύλος αλλά εκ πίστεως… φαινομενικά δυο διαφορετικά πράγματα… οι εντολές διδάσκουν και κατευθύνουν τον άνθρωπο στη συμμόρφωση με τα όσα λέει ο Θεός, αλλά αυτά έχουν έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, δεν αποτελούν όλη την αλήθεια. Ο Νόμος είναι ένα προοίμιο, μια εισαγωγή, για να καταλάβει ο άνθρωπος ότι είναι αμαρτωλός. Λ.χ. έρχεται ο δεκάλογος με τα «ου» και καταλαβαίνεις ότι κάπου αμαρτάνεις… ο Νόμος λοιπόν δεν μπορεί να σώσει τον άνθρωπο, στην καλύτερη περίπτωση δείχνει στον άνθρωπο τα όριά του.
Μην ξεχνάμε ότι όταν λέμε σήμερα εντολές ο νους μας πάει στην Παλαιά Διαθήκη και στις δέκα εντολές. Κανενός το μυαλό δεν πάει, μιας και βρισκόμαστε στην εποχή της Χάριτος, στους Μακαρισμούς! Για μας είναι άλλωστε αυτές οι εντολές. Τα λόγια του Χριστού. Γιατί; Διότι οι δέκα εντολές δεν επαρκούν για να βιώσουμε αυτό το γεγονός που ονομάζεται πίστη, δηλαδή σχέση με το Θεό!
Ο Θεός για έναν παράξενο λόγο, δυσνόητο για εμάς και δυσδιάκριτο μας αγαπά δίχως αιτία! Φεύγει λοιπόν ο άνθρωπος για να μην νοιώθει ενοχή που δεν καταλαβαίνει αυτή την αγάπη. Αυτή η ενοχική κατάσταση είναι μία κατάσταση που την επιβάλουμε άθελά μας πολλές φορές εμείς οι άνθρωποι της Εκκλησίας.
Ο Θεός έρχεται με την ενσάρκωση και προσλαμβάνει τον άνθρωπο όπως είναι στις συνέπειες της αμαρτίας του. Δεν υπάρχει προηγουμένως η πολύ μας αξιοσύνη και ο Χριστός μας καταδέχτηκε… Εξαίρεση βέβαια αποτελεί η Παναγία, σύμφωνα με τον Άγιο Νικόλαο Καβάσιλα, η οποία προχωρεί πιο μακρυά, ώστε ο Θεός να αγαπήσει να γεννηθεί από αυτή. Για το γεγονώς της αμαρτωλότητάς μας λέγει ο Απ. Παύλος “Έτι ημών όντων αμαρτωλών Χριστός απέθανε”, δηλ. ο άνθρωπος δεν είναι άξιος της ενσαρκώσεως και των όσων κάνει ο Θεός, να γίνει άνθρωπος, να μπει στην ιστορία, να αμφισβητηθεί και να αμφισβητείται ακόμα.
Αυτή τη θεία ζωή την πραγματοποιεί ο Χριστός με την ενσάρκωση Του και αυτή η ζωή είναι ζωή πίστεως. Και η πίστη είναι σχέση. Ο Θεός είναι πιστός σε μένα όπως λ.χ. η σύζυγος στον σύζυγο, ο φίλος στον φίλο. Ο Θεός μένει πιστός στον άνθρωπο παρ’ όλες τις αμαρτίες του, δεν διαρρηγνύει τη σχέση του με αυτόν, πιστός στη σχέση που ο Ίδιος ίδρυσε παρ’ όλα τα λάθη του ανθρώπου.. Για τον Θεό συνεχίζει να υπάρχει σχέση, (γι’ αυτό και πραγματοποιεί το εγχείρημα που για τους Ιουδαίους είναι σκάνδαλο και για τους Έλληνες μωρία…).
Το να σταυρωθεί ο Θεός είναι πίστη στον άνθρωπο… πίστη ότι ο άνθρωπος ούτε ψεύτης, ούτε κλέφτης, ούτε κακός είναι στο βάθος. Γι’ αυτό λέει ο Θεός πιστεύω σε σένα….
Μεγάλη απόδειξη ότι και ο άνθρωπος πιστεύει στο Θεό είναι η Παναγία… και κατ’ επέκταση οι Άγιοί μας που παρέμειναν σε αυτή τη σχέση με τον Θεό!
Γι’ αυτό και ο άνθρωπος μιλά για πίστη στον Θεό! Είμαι πιστός σε κάποιον που μου έχει μείνει πιστός. Αυτή η πίστη λοιπόν είναι σχέση μεταξύ προσώπων. Η πίστη είναι γνώση μεταξύ προσώπων, αποκάλυψη, αγάπη…
Ολοκληρώνωντας
την αναφορά του είπε:
Τα πρόσωπα για να γνωρίσουν το ένα το άλλο όμως χρειάζονται ορισμένες προϋποθέσεις: καταρχήν πρέπει να αγαπηθούν. Αφού αγαπηθούν να ανοιχθεί ο ένας στον άλλο, δηλαδή να αποκαλύψει ο ένας στον άλλο τον εαυτό του και όταν γίνει αυτό το πράγμα υπάρχει μία γνώση μεταξύ των προσώπων αυτών, η οποία γνώση λέγεται πίστη διότι είναι ταυτόχρονα γνώση και δέσμευση. Είναι γνώση και σχέση… αλλά αυτή η σχέση-δέσμευση πηγάζει από την αγάπη γι’ αυτό και είναι ελευθερία γιατί η αγάπη δεν είναι δέσμευση αλλά είναι ελευθερία. Όπως ακριβώς το βίωνε και η αγ. Ειρήνη η οποία οδηγήθηκε με χαρά, τη χαρά της σχέσης της με το Χριστό, στο μαρτύριο και στον θάνατο.
Συμμετείχαν οι Ιερείς: Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Εισοδίων της Θεοτόκου Ομπλού Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος Κωτσάκης, και οι Αδελφοί Αυτής π. Χριστόδουλος Ζώης (κεντρικός ομιλητής) και π.Ιωσήφ Μήλιας. Οι Πρωτοπρεσβύτεροι: π. Θεόδωρος Κωτσόπουλος, π.Ιωάννης Δημητρόπουλος, οι Πρεσβύτεροι: π.Χαράλαμπος Σταματόπουλος, π. Νεκτάριος Γαλάνης, π. Χρήστος Παναγάκης, π.Κωνσταντίνος Τσαγγάρης, π.Γρηγόριος Κόρδας, διάκονοι: Ιωάννης Πανουτσακόπουλος, Παρθένιος Μπαλάσκας.
* Την ΔΕΥΤΕΡΑ εψάλλει η ακολουθία των χαιρετισμών στην αγία Ειρήνη με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Ιωσήφ Μήλια.
Ο π. Ιωσήφ στo κήρυγμά του ανέφερε ότι οι άγιοι μάρτυρες όπως και η αγία Ειρήνη βίωναν στην ζωή τους την ζωή του Χριστού. Είχαν εμπειρία Χριστού και βοηθούν και εμάς να την αποκτήσουμε. Ήταν νεκροί για την αμαρτία και ζωντανοί για τον Θεόν. Οι μάρτυρες της πίστεώς μας είναι αυτοί που είχαν πίστη ακλόνητη. Είναι αυτοί που επέδειξαν υπομονή θαυμαστή. Αυτοί που φανέρωναν την επιμονή τους στην αλήθεια. Αυτοί που θυσίασαν τα πάντα για το Χριστό. Αυτοί που έπλυναν τα ιμάτια τους στο αίμα του Αρνίου. Είναι προνόμιο για εμάς τους πιστούς όχι μόνο να πιστεύουμε αλλά και να αξιωθούμε να υποστούμε κάτι για Χάρη του όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Απόστολος Παύλος:”υμίν εχαρίσθη το υπέρ Χριστού ου μόνον το εις αυτόν πιστεύειν αλλά και το υπέρ αυτού πάσχειν (Φίλιπ α 29). Ολοκληρώνοντας ο ομιλητής ανέφερε ότι οι μνήμες των Αγίων της Εκκλησίας μας πρέπει να γίνονται για τους πιστούς αφορμή μιμήσεως των πνευματικών κατορθωμάτων τους, καλώντας τους να δίνουν διαρκώς με την ζωή τους, μαρτυρία πίστεως και ομολογίας Χριστού.