ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

ΤΗΣ Α’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

 

Τοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν

                                                                            κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 

            ΤÞν Ζ’ ΚυριακÞ ἀπü τοῦ ΠÜσχα, ἡ Ἐκκλησßα μας τιμᾶ τÞν ἱερÜ μνÞμη τῶν Ἁγßων 318 Θεοφüρων ΠατÝρων, τῶν συγκροτησÜντων τü 325 μ.Χ. τÞν Α’ ἐν Νικαßᾳ ΟἰκουμενικÞ Σýνοδο. Ἀξßζει νÜ ἀφιερþσωμε λßγες γραμμÝς στü θÝμα αὐτü, προκειμÝνου ἀφ’ ἑνüς μÝν νÜ γνωρßσουν οἱ πολλοß περß τῶν γεγονüτων, τÜ ὁποῖα ἔλαβαν χþρα στÞν ὡς ἄνω Ἁγßα Σýνοδο, ἀφ’ ἑτÝρου δÝ νÜ ἀντλÞσωμε διδÜγματα καß σωτÞρια μηνýματα γιÜ τÞν πορεßα μας πρüς τÞν θÝωση.

            Στßς ἀρχÝς τοῦ  4ου μ.Χ. αἰῶνα, ἡ Ἐκκλησßα ἐταλανßσθη ἀπü τÞν αἱρετικÞ διδασκαλßα τοῦ Ἀρεßου, ὁ ὁποῖος δÝν ἐδÝχετο τü ὁμοοýσιο τοῦ Υἱοῦ μÝ τüν ΠατÝρα, καß ἐδßδασκε ὅτι ὁ Υἱüς εἶναι κτßσμα τοῦ Πατρüς. ΤÞν αἱρετικÞ αὐτÞ διδασκαλßα ἐπολÝμησε κατ’ ἀρχÜς ὁ ΠατριÜρχης Ἀλεξανδρεßας ἈλÝξανδρος, ὁ ὁποῖος εἶχε κοντÜ του τüν ΔιÜκονο τüτε, καß μετÝπειτα ΠατριÜρχη Ἀλεξανδρεßας, ΜÝγα ἈθανÜσιο, ὁ ὁποῖος οὐσιαστικÜ  μÝ ὅρους βαθειÜ θεολογικοýς ἀντιμετþπισε τüν Ἄρειο, χωρßς βεβαßως ὁ αἱρεσιÜρχης νÜ πεισθῇ.

            ΣτÞν οὐσßα ὁ Ἄρειος προσπÜθησε νÜ ἐξηγÞσῃ μÝ φιλοσοφικοýς καß λογικοýς ὅρους τü μυστÞριο τῆς ἀποκαλýψεως τοῦ Θεοῦ καß ἠθÝλησε τüσον ὁ ἴδιος, ὅσον καß οἱ ὀπαδοß του, νÜ καθυποτÜξουν τü δüγμα στÞ γνþση, ἡ ὁποßα θÝλει ὁπωσδÞποτε κÜτι τü «ψηλαφητü», σÝ ἀντßθεση μÝ ὅσα ὑπü τῆς Ἐκκλησßας παραδßδονται ὡς μυστÞριο. Ὅμως μÝ τÞν ψυχρÞ ἀνθρþπινη λογικÞ, ποý εἶναι πεπερασμÝνη, καß μÝ τÞν ἀνθρþπινη γνþση, δÝν εἶναι δυνατüν νÜ φτÜσῃ κÜποιος στÜ θεῖα καß ἀκατÜληπτα μυστÞρια τοῦ Θεοῦ.  Ἡ τοποθÝτηση τοῦ Ἀρεßου δηλþνει τÞν ἀπολυτοποßηση τοῦ ἀνθρþπου, τÞν ἔπαρση καß τüν ἐγωισμü, τÜ ὁποῖα εἶναι προνüμια τοῦ διαβüλου.

            Ὁ Ἄρειος ἐδßδασκε ὅτι ὁ Υἱüς καß Λüγος τοῦ Θεοῦ εἶναι μÝν πρü παντüς χρüνου, ἀλλ’ οὐχß συνÜναρχος καß συναÀδιος τοῦ Πατρüς. Ἀκüμη ἰσχυρßσθη, μÞ δυνÜμενος νÜ ἀπεγκλωβισθῇ ἐκ τῆς πλÜνης του, ὅτι ὁ Υἱüς δÝν ἐγεννÞθη ἐκ τοῦ Πατρüς, ἀλλÜ ἐκτßσθη θελÞματι τοῦ Πατρüς ἐκ τοῦ μηδενüς. Ἄρα ὁ Θεüς ΠατÞρ δÝν ἦτο πÜντοτε ΠατÞρ, οὔτε ὁ Υἱüς ὑπῆρχε πρßν γεννηθῇ, δηλαδÞ προτοῦ νÜ κτισθῇ, κατÜ τüν Ἄρειο. Οὔτε ἦτο ἐκ τῆς οὐσßας τοῦ Πατρüς. ἙπομÝνως οὔτε τÝλειος Θεüς δýναται νÜ νοηθῇ καß νÜ πιστευθῇ τü Δεýτερον Πρüσωπον τῆς Ἁγßας ΤριÜδος, ἀλλÜ μετοχῇ τοῦ Πατρüς θεοποιηθεßς.

            ΤÞν ἐποχÞ ἐκεßνη, κατÜ τÞν τοῦ Θεοῦ οἰκονομßα τÜ σκῆπτρα τῆς Βασιλεßας τῆς Ρωμαúκῆς Αὐτοκρατορßας εἶχε ὁ ΜÝγας Κωνσταντῖνος, ὁ ὁποῖος ἀνεδεßχθη ὄντως Ἰσαπüστολος, ἀφοῦ εἰργÜσθη τÜ μÝγιστα ὑπÝρ τῆς ἁγßας καß ἀμωμÞτου ἡμῶν Πßστεως. Ὁ εὐσεβÞς ἄναξ συνεκÜλεσε στÞν Νßκαια τῆς Βιθυνßας τÞν Α’ ΟἰκουμενικÞ Σýνοδο, προκειμÝνου νÜ ἐπιλυθῇ ὁριστικÜ ἡ σοβοῦσα κατÜσταση καß πνευματικÞ κρßση.

            Πρüεδροι τῆς Συνüδου διετÝλεσαν ὁ Ἀντιοχεßας ΕὐστÜθιος καß ὁ Ἀλεξανδρεßας ἈλÝξανδρος.

            ΚατÜ τßς ἐργασßες τῆς Συνüδου, διεκρßθησαν ἀκüμη οἱ ἑξῆς Ἅγιοι ΠατÝρες:

·      Ὁ ΜÝγας ἈθανÜσιος, ὡς ἀνεφÝρθη προηγουμÝνως, ὁ ὁποῖος μÝ τÞν βαθειÜ δογματικÞ του ἐν Ἁγßῳ Πνεýματι διδασκαλßα ἀντιμετþπισε τüν θλιβερü καß φρικτü αἱρεσιÜρχη.

·      Ὁ Ἅγιος Σπυρßδων, ὁ ἁπλοῦς ποιμÞν τῆς Τριμυθοῦντος τῆς Κýπρου, ὁ ὁποῖος κατετρþπωσε τüν Ἄρειο μÝ τü γνωστü θαῦμα μÝ τü κεραμßδι, ποý στÜ χÝρια του διελýθη στÜ τρßα συστατικÜ ἀπü τÜ ὁποῖα κατασκευÜζεται (νερü – φωτιÜ – χῶμα).

·      Ὁ ἹερÜρχης τῶν ΜυρÝων Ἅγιος Νικüλαος, ὁ ὁποῖος κατελθþν ἀπü τÞν θÝση του ἐρÜπισε τüν Ἄρειο. Ἡ πρᾶξις αὐτÞ τοῦ Ἁγßου ΝικολÜου ἔγινε αἰτßα νÜ φανερωθῇ τü θÝλημα τοῦ Θεοῦ, ἀλλÜ καß ὁ Ἅγιος νÜ δοξασθῇ, ἀφοῦ στÞν φυλακÞ ὅπου ἐκλεßσθη, καταδικασθεßς εἰς κοπÞν τῆς χειρüς του,  ἐδÝχθη τÞν ἐπßσκεψη τοῦ Κυρßου, ὁ ὁποῖος τοῦ προσÝφερε τü Ἱερü ΕὐαγγÝλιο, καθþς καß τῆς Κυρßας Θεοτüκου, ἡ ὁποßα τοῦ προσÝφερε τü ἱερü ὠμοφüριο.

·      Ἐπßσης οἱ ἱερÝς μορφÝς τῶν Ἁγßων ΠατÝρων Μακαρßου Ἱεροσολýμων, Ὁσßου Ἐπισκüπου Κορδοýης, Ὁσßου Παφνουτßου κλπ.

            Ἡ Ἁγßα καß Α’ ΟἰκουμενικÞ Σýνοδος κατωχýρωσε τÜ ἑπτÜ πρῶτα ἄρθρα τοῦ Συμβüλου τῆς Πßστεως, μÝσα ἀπü τÜ ὁποῖα διατρανþνεται ἡ πßστη μας στÞν Ἁγßα καß ὁμοοýσιο ΤριÜδα, διακηρýσσεται τü ὁμοοýσιον τοῦ Υἱοῦ μÝ τüν ΠατÝρα, καß σαφÝστατα δηλþνεται ἡ ἀλÞθεια ὅτι ὁ Υἱüς ἐνηνθρþπησε, προσλαβþν τü ἀνθρþπινο φýραμα, γεννηθεßς ἐκ Πνεýματος Ἁγßου καß ἐκ τῆς ἈειπαρθÝνου Μαρßας.

           

«Πιστεýομεν εἰς ἕνα Θεüν, πατÝρα, παντοκρÜτορα, πÜντων ὁρατῶν τε καß ἀορÜτων ποιητÞν.

Καß εἰς ἕνα Κýριον Ἰησοῦ Χριστüν, τüν Υἱüν τοῦ Θεοῦ, γεννηθÝντα ἐκ τοῦ Πατρüς μονογενῆ, τουτÝστιν ἐκ τῆς οὐσßας τοῦ Πατρüς, Θεüν ἐκ Θεοῦ, φῶς ἐκ φωτüς, Θεüν ἀληθινüν ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθÝντα, οὐ ποιηθÝντα, ὁμοοýσιον τῷ Πατρß, δι’ οὗ τÜ πÜντα ἐγÝνετο, τÜ τε ἐν οὐρανῷ καß τÜ ἐν τῇ γῇ, τüν δι’ ἡμᾶς τοýς ἀνθρþπους καß διÜ τÞν ἡμετÝραν σωτηρßαν κατελθüντα καß σαρκωθÝντα καß ἐνανθρωπÞσαντα, παθüντα καß ἀναστÜντα τῇ τρßτῃ ἡμÝρᾳ, ἀνελθüντα εἰς τοýς οὐρανοýς καß ἐρχüμενον κρῖναι ζῶντας καß νεκροýς.

Καß εἰς τü Ἅγιον Πνεῦμα.

Τοýς δÝ λÝγοντας «ἦν ποτε ὅτε οὐκ ἦν» καß «πρßν γεννηθῆναι οὐκ ἦν», καß ὅτι «ἐξ οὐκ ὄντων» ἐγÝνετο, ἤ «ἐξ ἑτÝρας ὑποστÜσεως» ἤ «οὐσßας» φÜσκοντας εἶναι, ἤ «κτιστüν» ἤ «τρεπτüν» ἤ «ἀλλοιωτüν» τüν Υἱüν τοῦ Θεοῦ, ἀναθεματßζει ἡ ΚαθολικÞ καß ἈποστολικÞ Ἐκκλησßα» (Ἰω. ΚορναρÜκη, ΤÜ δογματικÜ καß συμβολικÜ μνημεῖα τῆς Ὀρθοδüξου Καθολικῆς Ἐκκλησßας, τομ. Ι, ἈθÞνα 1960).    

            Ἄν ὁ Υἱüς καß Λüγος τοῦ Θεοῦ δÝν ἐγßνετο ἄνθρωπος, τüτε ὁ ἄνθρωπος δÝν θÜ ἐσþζετο, ἀφοῦ κατÜ τÞν πατερικÞ διδασκαλßα, «τü γÜρ ἀπρüσληπτον ἀθερÜπευτον».

            Τüσον ἡ Ἁγßα καß Α’ ΟἰκουμενικÞ Σýνοδος, ὅσον καß οἱ μετÜ ἀπü αὐτÞν τοιαῦται, διασφÜλισαν καß διετýπωσαν τÞν ἀπü Θεοῦ ἀποκεκαλυμμÝνη ἀλÞθεια περß τῆς Ἁγßας ΤριÜδος, περß τοῦ Μυστηρßου τῆς Θεßας Σαρκþσεως, περß τῆς Ἁγßας μας Ἐκκλησßας καß περß τῆς σωτηρßας τοῦ Ἀνθρþπου.

            ΓιÜ τüν λüγο αὐτü ὁ Ἱερüς ὙμνογρÜφος μᾶς καλεῖ νÜ ψÜλωμε κατÜ τÞν ἑüρτιο μνÞμη τῶν Ἁγßων καß Θεοφüρων ΠατÝρων τῆς Α’ Οἰκουμενικῆς Συνüδου:

            «Τῶν ἁγßων ΠατÝρων ὁ χορüς, ἐκ τῶν τῆς οἰκουμÝνης περÜτων συνδραμþν, Πατρüς καß Υἱοῦ καß Πνεýματος ἁγßου μßαν οὐσßαν ἐδογμÜτισε καß φýσιν, καß τü μυστÞριον τῆς θεολογßας τρανῶς παρÝδωκε τῇ Ἐκκλησßᾳ. Οὕς εὐφημοῦντες ἐν πßστει, μακαρßσωμεν λÝγοντες. Ὤ θεßα παρεμβολÞ, θεηγüροι ὁπλῖται παρατÜξεως Κυρßου, ἀστÝρες πολýφωτοι τοῦ νοητοῦ στερεþματος, τῆς μυστικῆς Σιþν οἱ ἀκαθαßρετοι πýργοι, τÜ μυρßπνοα ἄνθη τοῦ Παραδεßσου, τÜ πÜγχρυσα στüματα τοῦ Λüγου, Νικαßας τü καýχημα, οἰκουμÝνης ἀγλÜúσμα, ἐκτενῶς πρεσβεýσατε ὑπÝρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν».

            Τü σωτÞριο μÞνυμα τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγßων ΠατÝρων εἶναι, ὅτι ἡ διδασκαλßα τῆς Ἐκκλησßας, ἡ ὁποßα ἐθÝσπισε τÜ δüγματα, τοýς ὅρους δηλαδÞ μεταξý ἀληθεßας καß αἱρÝσεως, εἶναι ζωÞ, ἐνῷ ἡ αἵρεση εἶναι θÜνατος. Ὅποιος, λοιπüν, εἶναι ἑνωμÝνος μÝ τÞν Ἁγßα μας Ἐκκλησßα σþζεται, ἐνῷ ἔξω ἀπü τÞν Ἐκκλησßα καταστρÝφεται, ἀφοῦ ἐκτüς Ἐκκλησßας δÝν ὑπÜρχει σωτηρßα («extra Ecclesiam nulla salus», κατÜ τüν Ἅγιο Κυπριανü Καρχηδüνος). ΣοφÜ ἔχει ὁρισθῆ κατÜ τÞν ἡμÝρα τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγßων ΠατÝρων νÜ ἀναγινþσκεται ἡ περικοπÞ ἐκ τοῦ κατÜ ἸωÜννην Ἁγßου Εὐαγγελßου, ποý εἶναι γνωστÞ καß ὡς «ἈρχιερατικÞ ΠροσευχÞ τοῦ Κυρßου», ἡ ὁποßα μεταξý τῶν ἄλλων ἀναφÝρεται καß στÞν ἑνüτητα τῶν Ἁγßων Μαθητῶν καß Ἀποστüλων, ἀλλÜ καß γενικþτερα τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησßας, μÝ τüν ἀληθινü Θεü, ἀλλÜ καß μεταξý τους ἐν τῷ συνδÝσμῳ τῆς μιᾶς πßστεως:

            «Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοýς ἐν τῷ ὀνόματί σου, οὓς  δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἕν καθþς ἡμεῖς» (Ἰω. ιζ’, 11).

            Ὁ Κýριüς μας ἐπιθυμεῖ αὐτÞ τÞν ἑνüτητα, διüτι γνωρßζει ὅτι κατÜ καιροýς «λýκοι βαρεῖς» (Πραξ. κ’, 29) μÝ ἐνδýματα προβÜτων, θÜ θελÞσουν νÜ κατασπαρÜξουν αὐτÞ τÞν σωτÞρια ἑνüτητα καß νÜ ἀποκλεßσουν τῆς σωτηρßας τοýς ἀνθρþπους.  Ὁ σκοπüς τῆς Θεßας ἘνανθρωπÞσεως, ὁ σκοπüς τῆς Ἐκκλησßας, εἶναι ἡ σωτηρßα μας.

            Γι’ αὐτü οἱ Ἅγιοι ΠατÝρες ἀγωνßσθηκαν μÝ ζÝση καρδßας, μÝ παρρησßα καß δýναμη πßστεως ἐναντßον τοῦ Ἀρεßου καß ὅλων ἐκεßνων, οἱ ὁποῖοι ἠθÝλησαν νÜ διαιρÝσουν τüν ἄρραφο χιτῶνα τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ.

            Ἀγαπητοß, ὅταν ὁ Ἀρχιερεýς τελῇ τÞν Θεßα Λειτουργßα, παρακαλεῖ τüν Κýριο κρατῶν τÜ δικηροτρßκηρα:

            «Κýριε, Κýριε ἐπßβλεψον ἐξ οὐρανοῦ καß ἴδε, καß ἐπßσκεψαι τÞν ἄμπελον ταýτην καß κατÜρτισαι αὐτÞν, ἥν ἐφýτευσεν ἡ δεξιÜ Σου».

            ΑὐτÞ τÞν δÝηση κÜνομε ἡμÝρα καß νýκτα πρüς τüν Κýριο, καß Τüν παρακαλοῦμε νÜ εἰσακοýσῃ τῆς φωνῆς τῆς δεÞσεþς μας καß νÜ ἐπιβλÝπῃ τÞν ποßμνην Του καß τÞν ἄμπελüν Του, καß ἐκ τῶν σκηνωμÜτων τῆς δüξης Του νÜ τÞν φροντßζῃ, διαφυλÜττων αὐτÞν ἐκ τῆς τῶν αἱρÝσεων δεινῆς μανßας καß ἐκ τῶν παγßδων τοῦ διαβüλου, ὁ ὁποῖος «ὡς λÝων ὠρυüμενος περιπατεῖ,  ζητῶν τßνα καταπßῃ» (Α’ ΠÝτρου, ε’, 8).

            ΤηρÞσατε λοιπüν ἀκεραßα τÞν διδασκαλßα τῆς Ἐκκλησßας καß ἀκοýσατε τῆς φωνῆς τοῦ Ἁγßου Ἀποστüλου Παýλου:

«Καß ἐÜν ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελßζηται ὑμῖν, παρ’ ὅ εὐηγγελισÜμεθα ὑμῖν, ἀνÜθεμα ἔστω» (Γαλατ. α’, 8)

 

 

Περιεχüμενα
ΕπιστροφÞ