ΠΕΡΙ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Τοῦ
ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν
ΤÞν
ΚυριακÞ τῆς Πεντηκοστῆς ἑορτÜζομε τÞν κÜθοδο τοῦ
Παναγßου Πνεýματος ἐπß τοýς Ἁγßους ΜαθητÜς καß Ἀποστüλους,
ἡ ὁποßα ἔγινε πενῆντα ἡμÝρες μετÜ τÞν ἐκ νεκρῶν
ἈνÜσταση τοῦ Κυρßου καß Θεοῦ καß Σωτῆρος
ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
ΔιαβÜζομε
στßς ΠρÜξεις τῶν Ἀποστüλων:
«Ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τÞν
ἡμÝραν τῆς Πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες
ὁμοθυμαδüν ἐπß τü αὐτü. Καß ἐγÝνετο ἄφνω ἐκ
τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομÝνης πνοῆς βιαßας,
καß ἐπλÞρωσεν ὅλον τüν οἶκον οὗ ἦσαν
καθÞμενοι∙ καß ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζüμεναι
γλῶσσαι ὡσεß πυρüς, ἐκÜθισÝ τε ἐφ’ ἕνα
ἕκαστον αὐτῶν, καß ἐπλÞσθησαν ἅπαντες, Πνεýματος Ἁγßου...» (Πραξ. β’, 1-4).
Ἔτσι,
πραγματοποιÞθηκε ἡ ἐπαγγελßα ποý εἶχε δþσει ὁ Κýριος
στοýς ΜαθητÜς του ὀλßγον πρü τοῦ ΠÜθους του:
«Καß ἐγþ ἐρωτÞσω τüν ΠατÝρα καß
ἄλλον ΠαρÜκλητον δþσει ὑμῖν, ἵνα μÝνῃ μεθ’
ὑμῶν εἰς τüν αἰῶνα, τü Πνεῦμα τῆς
ἀληθεßας» (ἸωÜν. ιδ’, 16).
Καß
εἰς ἄλλο σημεῖο ὁ Κýριος λÝγει:
«Ὅταν δÝ ἔλθῃ ὁ
ΠαρÜκλητος, ὅν ἐγþ πÝμψω ὑμῖν παρÜ τοῦ Πατρüς, τü
Πνεῦμα τῆς ἀληθεßας, ὅ παρÜ τοῦ Πατρüς
ἐκπορεýεται, ἐκεῖνος μαρτυρÞσει περß ἐμοῦ»
(ἸωÜν. ιε’, 26).
Ἐπß
τῇ ἑορτῇ, λοιπüν, τῆς Πεντηκοστῆς,
ἐθεωρÞσαμε πολý ὠφÝλιμο νÜ σημειþσωμε μερικÜ πρÜγματα σχετικÜ μÝ
τÞν διδασκαλßα τῆς Ἐκκλησßας περß τοῦ Ἁγßου Πνεýματος.
Οἱ περισσüτεροι ἄνθρωποι ἴσως, ἀγνοοῦν εἰς
βÜθος αὐτÞ τÞν διδασκαλßα, ἤ δυσκολεýονται νÜ τÞν κατανοÞσουν.
ΠολλÜκις δÝ καß μεῖς οἱ Ἐκκλησιαστικοß διδÜσκαλοι
ἀσχολοýμεθα μÝ ἄλλα ζητÞματα καß ἀφÞνομε κατÜ μÝρος τÜ θÝματα
πßστεως, τÜ ὁποῖα ὅμως ἔχουν τÞν πρþτη σημασßα γιÜ τÞν
σωτηρßα τοῦ Ἀνθρþπου.
Τü
Ἅγιο Πνεῦμα δÝν εἶναι ἁπλῶς μιÜ ἀüριστη
δýναμη τοῦ Θεοῦ, ἤ ποßημα τοῦ Λüγου ὡς
ἰσχυρßζοντο ἀκραῖοι Ἀρειανοß, ὡς ὁ
Εὐνüμιος κλπ., οἱ ὁποῖοι κατεδικÜσθησαν ἀπü τßς
ΟἰκουμενικÝς Συνüδους, τüσο ἀπü τÞν Α’, ἰδßως ὅμως
ἀπü τÞν Β’ ΟἰκουμενικÞ Σýνοδο, ὅπου εἰδικÜ
ἀντιμετωπßσθησαν αὐτÝς οἱ πλÜνες τῶν πνευματομÜχων
αἱρετικῶν.
Τü
Ἅγιο Πνεῦμα εἶναι τü Τρßτο Πρüσωπο τῆς Παναγßας καß
Ζωαρχικῆς ΤριÜδος, Θεüς ἀληθινüς, ὁμοοýσιο καß ἰσüτιμο
πρüσωπο μÝ τüν ΠατÝρα καß τüν Υἱü.
Τü
προσωπικü ὑποστατικü ἰδßωμα τοῦ Ἁγßου Πνεýματος
εἶναι ἡ ἐκπüρευσις ἐκ τοῦ Πατρüς.
Τü
Ἅγιο Πνεῦμα ἦτο πÜντοτε «παρüν» μαζß μÝ τÜ ἄλλα δýο
πρüσωπα τῆς Ἁγßας ΤριÜδος∙ συμμετÝχει στÞν δημιουργßα
τοῦ σýμπαντος κüσμου, ἐνεργεῖ διÜ τῶν Προφητῶν,
συνεργεῖ στÞν ὑπüθεση τῆς σωτηρßας τοῦ Ἀνθρþπου,
ἐνῷ μετÜ τÞν Ἁγßα ΠεντηκοστÞ, «ὅλον συγκροτεῖ τüν
θεσμüν τῆς Ἐκκλησßας». Μορφþνει τüν Χριστü ἐν
ταῖς καρδßαις ἡμῶν καß μᾶς καθιστᾶ διÜ τοῦ
Ἁγßου Βαπτßσματος μÝλη τοῦ Σþματος τοῦ Χριστοῦ, δηλαδÞ
τῆς Ἐκκλησßας. Ἐν γÝνει διÜ τοῦ Ἁγßου Πνεýματος
συνεχßζεται τü ἀπολυτρωτικü ἔργο τοῦ Σωτῆρος
Χριστοῦ, διÜ τῶν Μυστηρßων.
Ἡ
διδασκαλßα τῆς Ἐκκλησßας μας γιÜ τü ΠανÜγιο Πνεῦμα
συμπεριελÞφθη στü «Σýμβολο τῆς Πßστεως», στü γνωστü ἄρθρο μÝ τü
ὁποῖο ὁμολογοῦμε τÞν ΘεüτητÜ Του:
«Καß εἰς τü Πνεῦμα τü
Ἅγιον, τü κýριον, τü ζωοποιüν, τü ἐκ τοῦ Πατρüς
ἐκπορευüμενον, τü σýν Πατρß καß Υἱῷ συμπροσκυνοýμενον καß
συνδοξαζüμενον, τü λαλῆσαν διÜ τῶν προφητῶν».
Στü
σημεῖο αὐτü θÜ ἀναφερθοῦμε στÞν αἱρετικÞ
διδασκαλßα, τÞν ὁποßα ὅλως αὐθαιρÝτως εἰσÞγαγαν
οἱ Παπικοß στü Σýμβολο τῆς Πßστεως, τü γνωστü “Filioque”.
Πρüκειται γιÜ τÞν διδασκαλßα περß ἐκπορεýσεως τοῦ Ἁγßου
Πνεýματος «καß ἐκ τοῦ
Υἱοῦ», ποý ὄχι μüνο ἀποτελεῖ
αὐθαιρεσßα, ὅπως ἀναφÝραμε προηγουμÝνως, ἀλλÜ
ὑπῆρξε καß ἕνα ἀπü τÜ βασικþτερα σημεῖα ποý
ὡδÞγησε στü ὁριστικü Σχῖσμα τοῦ 1054.
Ἡ
αἱρετικÞ αὐτÞ θÝση τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν, ἡ μεγßστη
αὐτÞ κακοδοξßα, διασπᾶ (ὡς διδασκαλßα) τÞν ἑνüτητα
τῆς Ἁγßας ΤριÜδος, καß ἀνατρÝπει ὅσα ἐδßδαξε
ἀπ’ ἀρχῆς, ἐν Ἁγßῳ Πνεýματι, ἡ Μßα,
Ἁγßα, ΚαθολικÞ καß ἈποστολικÞ τοῦ Χριστοῦ
Ἐκκλησßα.
ΜÝ
ἁπλᾶ λüγια, τü “Filioque”
καταργεῖ τÞν μοναρχßα τῆς Θεüτητος, συγχÝει τÜ ὑποστατικÜ
ἰδιþματα τοῦ Πρþτου καß τοῦ ΔευτÝρου Προσþπου τῆς
Ἁγßας ΤριÜδος (ἐφüσον τü Ἅγιο Πνεῦμα, κατÜ τÞν ὡς
ἄνω κακοδοξßα, ἐκπορεýεται «καß ἐκ τῶν δýο») καß
ὑποβιβÜζει τü Τρßτο Πρüσωπο, τü ΠανÜγιο Πνεῦμα.
Ἡ
πλÜνη αὐτÞ, ὁδηγεῖ σÝ μεγÜλες ἐπιπτþσεις ὡς πρüς
τÞν σωτηρßα τοῦ Ἀνθρþπου, καß δυστυχῶς ἀποτελεῖ
ἕνα ἀκüμη μεγÜλο ἐμπüδιο (ὅπως καß τü θÝμα τῆς
Οὐνßας) γιÜ τÞν ἐπαναπροσÝγγιση μÝ τÞν Μßα, τÞν Ὀρθüδοξη
Ἐκκλησßα, ἐξ ἧς οἱ Δυτικοß ἀπεκüπησαν.
ΜετÜ
τü Σχῖσμα, πολλοß Ἅγιοι ΠατÝρες ἐθεολüγησαν περß τοῦ
Ἁγßου Πνεýματος, ὅπως ὁ Ἅγιος Γρηγüριος ὁ Παλαμᾶς,
ὁ Ἅγιος Μᾶρκος Ἐπßσκοπος ἘφÝσου ὁ
Εὐγενικüς, ὁ μαθητÞς του ΓεννÜδιος ὁ ΣχολÜριος καß
πλεῖστοι ἄλλοι, οἱ ὁποῖοι σθεναρῶς ἀντιμετþπισαν τßς παπικÝς κακοδοξßες
περß τοῦ ὡς εἴρηται θÝματος.
Ἡ
ὀρθÞ διδασκαλßα καß πßστη περß τοῦ Ἁγßου Πνεýματος ἔχει
θεμελιþδη σημασßα, ἀφοῦ δÝν δýναται νÜ ὑπÜρξῃ
Ἐκκλησßα χωρßς τÞν παρουσßα τοῦ Τρßτου Προσþπου τῆς Παναγßας
ΤριÜδος. Ὁ Ἱερüς Χρυσüστομος ἀναφÝρει χαρακτηριστικÜ: «Εἰ
μὴ Πνεῦμα παρῆν, οὐκ ἄν συνÝστη ἡ
Ἐκκλησßα» (Ὁμιλßα Α’ εἰς ΠεντηκοστÞν, PG. 50. 459).
ΚατÜ
τÞν ἡμÝρα τῆς Πεντηκοστῆς (στοýς Αἴνους) ἡ
Ἐκκλησßα μας διακηρýττει ψÜλλουσα:
«Τü
Πνεῦμα τü ἅγιον, ἦν μÝν ἀεί, καß ἔστι καß ἔσται,
οὔτε ἀρξάμενον, οὔτε παυσόμενον, ἀλλ' ἀεß
Πατρß καß Υἱῷ συντεταγμένον καß συναριθμούμενον∙
ζωή καß ζωοποιοῦν, φῶς καß φωτüς χορηγόν∙ αὐτάγαθον
καß πηγÞ ἀγαθότητος· δι' οὗ ΠατÞρ γνωρίζεται, καß
Υἱὸς δοξάζεται καß παρÜ πάντων γινώσκεται, μßα δύναμις,
μία σύνταξις, μία προσκύνησις, τῆς ἁγίας
Τριάδος».
ΔηλαδÞ,
«τü Ἅγιο Πνεῦμα ὑπῆρχε
πÜντοτε, καß ὑπÜρχει καß θÜ ὑπÜρχῃ. Οὔτε εἶχε
(ποτÝ) ἀρχÞ, οὔτε θÜ ἔχῃ τÝλος, ἀλλÜ πÜντοτε εἶναι
ἑνωμÝνο καß συναριθμεῖται μÝ τüν ΠατÝρα καß τüν Υἱü. Εἶναι
ζωÞ καß δßνει ζωÞ, εἶναι φῶς καß χορηγüς φωτüς. Εἶναι ἀγαθü
ἀφ’ ἑαυτοῦ Του καß πηγÞ ἀγαθüτητος. ΜÝσω Αὐτοῦ
ὁ ΠατÝρας γνωρßζεται καß ὁ Υἱüς δοξÜζεται καß κατανοεῖται
ἀπü ὅλους. (ὙπÜρχει) μßα δýναμη, μßα ἑνüτητα, μßα
προσκýνηση, αὐτÞ τῆς Ἁγßας ΤριÜδος».
Ἐπßσης,
ἡ Ἐκκλησßα μας τονßζει ὅτι διÜ τοῦ Ἁγßου
Πνεýματος ἀποκτοῦμε τÞν ἑνüτητα, ἡ ὁποßα εἶναι
ἀπαραßτητη στÞν ζωÞ μας τÞν προσωπικÞ καß τÞν κοινωνικÞ. Ἑνüτητα μÝ
τüν Θεü καß ἑνüτητα μÝ τüν συνÜνθρωπü μας.
Στü
κοντÜκιο τῆς Ἑορτῆς ἀναφÝρεται:
«Ὅτε καταβÜς τÜς γλþσσας συνέχεε,
διεμέριζεν ἔθνη ὁ Ὕψιστος· ὅτε τοῦ
πυρüς τÜς γλþσσας διένειμεν, εἰς ἑνότητα πάντας ἐκάλεσε...».
ΣÞμερα
ἐπικρατεῖ σýγχυση στüν κüσμο. Ὁ καθÝνας μÝ τüν δικü του
τρüπο, ἀπü τÞν δικÞ του θÝση καß κατÜ τÞν προσωπικÞ ἐσωτερικÞ του
κρßση, προσπαθεῖ νÜ δþσῃ λýση στÜ κοινωνικÜ προβλÞματα καß στÜ
προσωπικÜ καß ἄλλα ἀδιÝξοδα. Ὅμως, χωρßς τÞν ἔλλαμψη
καß τüν φωτισμü τοῦ Ἁγßου Πνεýματος, διασαλεýεται ἡ ἐσωτερικÞ μας καß
κοινωνικÞ συνοχÞ.
Μüνο
ὅσοι ζοῦν μÝσα στÞν Ἐκκλησßα, οἱ θεοýμενοι, οἱ ἄνθρωποι
τῆς προσευχῆς, τῆς ἀσκÞσεως, τῆς μυστηριακῆς
κοινωνßας καß ζωῆς, μποροῦν νÜ κατανοÞσουν καß νÜ ἀντιληφθοῦν
εἰς βÜθος τü μυστÞριο τῆς ἐν Ἁγßῳ Πνεýματι Ἑνüτητος,
ὅπως τü ἐβßωσαν οἱ Ἅγιοι Ἀπüστολοι καß ὅλοι
οἱ Ἅγιοι ἀπü τῆς ἀρχῆς καß μÝχρι τῶν ἐσχÜτων.
Ἄς προσευχηθοῦμε μÝ ζÝση ψυχῆς, ὥστε τü ΠανÜγιο Πνεῦμα νÜ σκηνþσῃ στÞν καρδιÜ μας, νÜ μᾶς φωτßσῃ, νÜ μᾶς ἁγιÜσῃ καß νÜ μᾶς λυτρþσῃ.
|