ΠΑΥΛΟΣ, Ο ΚΛΕΙΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
τοῦ Σεβ.
Μητροπολßτου Πατρῶν κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΚÜθε φορÜ ποý ἑορτÜζομε τÞν μνÞμη τοῦ Ἁγßου Ἀποστüλου
Παýλου, τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς ἉγιωτÜτης Ἐκκλησßας
τῆς ἙλλÜδος, αἰσθανüμεθα βαθειÜ συγκßνηση καß τÞν ἀνÜγκη
νÜ εὐχαριστÞσωμε τüν Θεü γιÜ τÞν μεγÜλη Του δωρεÜ, νÜ μᾶς
χαρßσῃ τüν ἱερü καß τρισμÝγιστο Ἀπüστολü μας.
Ἡ
θεúκή πρüνοια ὁδÞγησε τόν Ἀπόστολο Παῦλο,
τόν Παῦλο ἀπό τήν Ταρσό, νÜ διαβῇ, νÜ
περÜσῃ στÞν ἙλλÜδα, στÞ δικÞ μας γῆ καß ἔχοντας
ὡς ἐφüδια τÞν χÜρη καß τÞ δýναμη τοῦ Θεοῦ, τü δικü του
ζῆλο, τήν Ἑλληνική γλῶσσα καß γιατß
ὄχι τήν Ἑλληνική ψυχή, προκειμÝνου νά
δώσῃ τό φῶς τό ἀνέσπερο στήν
χώρα τήν «κατείδωλον», στήν
χώρα τῶν πολλῶν πνευματικῶν ἀναζητήσεων. ΜÝ
συγκßνηση πολλÞ θÜ τü βεβαιþσῃ ὁ ἴδιος ὁ τρισμακÜριος
Παῦλος: «Τü ΕὐαγγÝλιον
ἡμῶν οὐκ ἐγεννÞθη εἰς ὑμᾶς ἐν
λüγῳ μüνον, ἀλλÜ ἐν δυνÜμει καß ἐν πνεýματι
Ἁγßῳ καß ἐν πληροφορßᾳ πολλῇ» (Α’ Θεσ. 9,5). Τό γεγονός
αὐτό περιποιεῖ ἰδιαßτερη τιμή καί φανερþνει
τήν ἀγÜπη τοῦ Θεοῦ γιά τούς Ἕλληνες
καί ὅπως εἶναι φυσικό γεμßζει μέ ἱερÞ
ὑπερηφάνεια καί ἐν Κυρίῳ καύχηση τßς
ψυχÝς ἡμῶν τῶν Ἑλλήνων, οἱ
ὁποῖοι εἴχαμε καί ἔχομε τήν
ἐξαιρετική τιμή ἀπό τόν Θεό γιά
μιÜ τÝτοια εὐλογία. Μᾶς ἠλÝησε ὁ Θεüς καθ’
ὅσον ὡς ὄργανο γιÜ τόν φωτισμό καί
πνευματικό ἀναβαπτισμό μας, ἐχρησιμοποίησε, «ἐν
τῇ ἀφάτῳ αὐτοῦ εὐσπλαχνίᾳ», τόν Ἅγιο Ἀπόστολο Παῦλο, «Ἀπόστολον οὐκ
ἀπ' ἀνθρώπων, οὐδέ δι' ἀνθρώπου,
ἀλλά διά Ἰησοῦ Χριστοῦ καί Θεοῦ
Πατρός τοῦ ἐγεßραντος αὐτüν ἐκ νεκρῶν» (Γαλ. 1,15). Ὡς ἐκ τοýτου, δικαίως
θεωρεῖται καß εἶναι, ὁ κλεινüς Ἀπüστολος, ὁ
πνευματικός διδάσκαλος καί πατÞρ τῆς
Ἑλλάδος.
Ἄς
σταθοῦμε, λοιπüν, σÝ μερικÜ σημεῖα, ποý ἰδιαιτÝρως
συγκινοῦν. Ἔρχεται ὁ Ἀπüστολος Παῦλος στÞν
ἙλλÜδα κατüπιν σημεßου καß ὁρÜματος δοθÝντος ὑπü τοῦ
Θεοῦ, καß προσφέρει τήν ἀλήθεια, τό
Εὐαγγέλιο, τήν ἐν Χριστῷ Ἀποκάλυψη,
σέ ἕνα κόσμο πού τόσο τήν εἶχε
ἀνάγκη καί ζοῦσε μέ τήν προσμονή
τῆς νέας ζωῆς. Αὐτü ἦταν τü θÝλημα τοῦ
Θεοῦ, αὐτü τονßζει καß ὁ ἴδιος ὁ Ἀπüστολος: «Τοῦτο ἐστι θÝλημα
Θεοῦ ὁ ἁγιασμüς ὑμῶν» (Α’ Θεσ. 4, 3). Αὐτü τό
θÝλημα, αὐτü τü θεúκü μήνυμα, αὐτÞ τήν
ἀποστολή τÞν σφραγίζει ὁ οὐρανομýστης
Παῦλος μέ τήν ἴδια του τήν ψυχή. "Εὐδοκοῦμεν
μεταδοῦναι οὐ μόνον τό Εὐαγγέλιον τοῦ
Θεοῦ ἀλλά καί τάς ἑαυτῶν ψυχάς,
διότι ἀγαπητοί ἡμῖν γεγένησθε" (Α' Θεσ. 2, 8), "Ὥστε
ἀδελφοί μου ἀγαπητοί καί ἐπιπόθητοι,
χαρά καί στέφανος, οὕτω στήκετε ἐν
Κυρίῳ " (Φιλιπ.
4, 1 καί Α' Θεσ. 2, 19).
·
Γιά
πρώτη φορά ἀκούεται στήν Ἑλλάδα
ἡ διδασκαλία περί τοῦ Ἑνός καß μüνου Ἀληθινοῦ
Θεοῦ, ὁ ὁποῖος "οὐκ
ἐν χειροποιήτοις ναοῖς κατοικεῖ, οὐδέ
ὑπό χειρῶν ἀνθρώπων θεραπεύεται προσδεόμενος
τινος" (ΠρÜξ.17,24-25)∙ τοῦ Θεοῦ
ὁ Ὁποῖος κατÝβηκε καß ταπεινþθηκε, περπÜτησε ἀνÜμεσÜ
μας, γεýτηκε τüν πüνο μας καß τÞ χαρÜ μας, ποý θυσιÜστηκε γιÜ μᾶς καß
ἀνÝστη ἐκ νεκρῶν γιÜ νÜ μᾶς ἀναστÞσῃ
ἀπü τÞν πτþση καß τÞν ἁμαρτßα. Τοῦ Θεοῦ ποý εἶναι
φῶς καß ζωÞ. ΓιÜ πρþτη φορÜ
ἀκοýεται μÝσα σ’ ἕνα κüσμο κουρασμÝνο, ποý εἶχε φτÜσει πλÝον
στÜ ὅρια τῆς ἀντοχῆς του τü μÞνυμα τῆς
ἀληθινῆς ἐλευθερßας, ποý ἀπορρÝει ἀπü τü
Σταυρü καß τÞν ἈνÜσταση τοῦ Κυρßου´ τῆς ἐλευθερßας ποý
εἶναι δωρεÜ τοῦ Θεοῦ στüν ἄνθρωπο καß στÞν κτßση
ὁλüκληρη.
Ἀλλοιþνονται, μÝ τÞν καλÞ
ἀλλοßωση, οἱ καρδιές ἀπό τήν
ἀναφορά στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος «ἐποßησÝ
τε ἐξ ἑνüς αἵματος πᾶν ἔθνος ἀνθρþπων κατοικεῖν ἐπß πᾶν τü
πρüσωπον τῆς γῆς» (ΠρÜξ.17,26) καß ἀπü τÞν ἀναφορÜ
στÞν ἀγÜπη πρüς τüν συνÜνθρωπο. Ὕστερα ἀπü αὐτü τü πρωτüγνωρο
ἄκουσμα τῆς ἀγÜπης ποý ἑνþνει ὅλους τοýς
ἀνθρþπους ἀδιακρßτως φυλῆς, γλþσσης, ἡλικίας
καί κοινωνικῆς τάξεως, οἱ ἀκροαταß ἀρχßζουν
τüν γüνιμο καß μετÜ ταῦτα καρποφüρο προβληματισμü.
ΜÝσα
σ’ αὐτÜ τÜ πλαßσια καß μÝ αὐτü τüν τρüπο ὁ Θεῖος
Παῦλος καθιστᾶ γνωστό στό χῶρο τῆς
Ἑλλάδος τό μυστήριο τοῦ Θεοῦ, τό "χρόνοις
αἰωνίοις σεσιγημένον" (Ἐφεσ. 3,4), ὥστε νά δυνηθοῦν οἱ Ἕλληνες νά
εἰσέλθουν στήν φωτοφόρο περίοδο τῆς
ἱστορίας τους, ἀφοῦ θÜ πέσουν ἀπό
τά μάτια τους οἱ λεπίδες τῆς ἀγνωσίας
γιÜ τüν ἄγνωστο Θεü, ποý τþρα γßνεται σ’ αὐτοýς οἰκεῖος
καß προσιτüς, ΠατÞρ ἐλÝους καß Κýριος οἰκτιρμῶν.
Τοιουτοτρüπως γßνεται αὐτüς ὁ κüσμος γνωστικüς Θεοῦ, ὡς
θÜ ἔλεγαν ἀργüτερα οἱ Ἅγιοι ΠατÝρες τῆς
Ἐκκλησßας μας.
·
Ἡ
πνευματικÞ ὅμως πατρüτης τοῦ Παýλου γιÜ τοýς Ἕλληνες δÝν
περιορßζεται μüνο στÞν διδασκαλßα, ἀλλÜ σφραγßζεται καß ἀπü τÞν
ἐν ἀγÜπῃ κατÜθεση ψυχῆς καß ἀπü τü πολý
ἐνδιαφÝρον γιÜ τÞν πνευματικÞ πρüοδο τῶν παιδιῶν του καß τÞν
κατÜ Θεüν αὔξηση καß προκοπÞ. Ἐν τῷ μÝτρῳ αὐτῆς
τῆς ἀγÜπης λÝγει: "περισσοτÝρως ἐσπουδÜσαμεν
ἰδεῖν τό πρόσωπον αὐτῶν ἐν
πολλῇ ἐπιθυμίᾳ" (Α' Θεσ. 2,17) καß εἰς ἄλλην περßπτωσιν "ἐάν
γÜρ μυρίους παιδαγωγούς ἔχητε ἐν Χριστῷ,
ἀλλ' οὐ πολλούς πατέρας. ἐν γάρ
Χριστῷ Ἰησοῦ διά τοῦ Εὐαγγελίου
ἐγώ ὑμᾶς ἐγÝννησα" (Α´ Κορ. 4,15). Ὁ ἴδιος, λοιπüν, ὁ Ἀπüστολος Παῦλος
μᾶς βεβαιþνει, ὅτι εἶναι ὁ πνευματικüς μας ΠατÞρ,
ἀφοῦ ἦλθε σÝ ἐμᾶς, ἐκÞρυξε,
ἐκακοπÜθησε, ἐργÜσθηκε ὑπÝρ τῆς ἀναγεννÞσεþς μας,
ἔμεινε κοντÜ μας, ἐπüνεσε καß ἐδÜκρυσε γιÜ χÜρη μας, γιÜ τÞν
σωτηρßα μας.
Γι’ αὐτü γηθοσýνως ἡ
καθ’ ἙλλÜδα Ἐκκλησßα, ἡ πνευματικÞ θυγατÝρα τοῦ ΜεγÜλου
Ἀποστüλου πανηγυρßζει στÞ μνÞμη του, διακηρýττουσα τÞν
ἀποστολικüτητÜ της καß μετ’ εὐλαβεßας ἀκοýει, τοῦ πνευματικοῦ
Πατρüς της, τÞν πνευματικÞ προτροπÞ: «ΣτÞκετε,
καß κρατεῖτε τÜς παραδüσεις ἅς ἐδιδÜχθητε εἴτε διÜ
λüγου εἴτε δ’ ἐπιστολῆς ἡμῶν» (Β´ Θεσ. 2,15).
Γι’ αὐτü ἐκφρÜζει τÞν μυστικÞ χαρÜ καß καýχησÞ της, ἀφοῦ
ἐπß τüσους αἰῶνες ἑδρασμÝνη στÞ διδασκαλßα, στοýς
κüπους, στοýς ἀγῶνες καß ἱδρῶτες τοῦ ἱδρυτοῦ
της, διετÞρησε ὡς κüρην ὀφθαλμοῦ αὐτÞν τÞν ἱερÜ
παρακαταθÞκη καß διατηρεῖ ἀλþβητη τÞ διδασκαλßα τοῦ Θεßου ἘσταυρωμÝνου
καß ἈναστÜντος Κυρßου μÝ αὐστηρüτητα, μÝ συνÝπεια, μÝ εὐθýνη
τοῦ χρÝους ἔναντι Θεοῦ καß ἀνθρþπων καß
αὐτῆς τῆς ἱστορßας, χωρßς νÜ ἀλλοιþνῃ,
χωρßς νÜ παραχαρÜττῃ ὅσα παρÜ τῶν Ἁγßων
Ἀποστüλων, τῶν Ἀποστολικῶν Πατέρων, τῶν Διδασκάλων
καί Ἁγίων της παρέλαβε. Ναß, χαßρει καß ἀγγÜλεται
ἡ Ἐκκλησßα τῆς ἙλλÜδος γιατß παρÝμεινε καß παραμÝνει πιστÞ
εἰς ὅσα ἐπότισαν μέ τά δάκρυά
τους οἱ Ὅσιοι Πατέρες της καί οἱ
εὐκλεεῖς καί καλλίνικοι Μάρτυρές της
ἀπό τοýς πρώτους χριστιανικοýς αἰῶνες, ἕως
τοýς νεωτέρους χρόνους, ὅτε κλεινοί Νεομάρτυρες
ἐπιβεβαίωσαν θυσιαστικÜ τήν ἐμμονή τους στό
Δόγμα καί τήν ἀμώμητη Πίστη, κÜνοντας πρÜξη
τüν λüγο τοῦ οὐρανοβÜμονος Παýλου, «ζῶ δÝ οὐκÝτι
ἐγþ, ζῇ δÝ ἐν ἐμοß Χριστüς» (Γαλ. 2,20) καß «ἐμοß γÜρ τü ζεῖν Χριστüς καß τü
ἀποθανεῖν κÝρδος» (Φιλ.
1, 21).
·
ΧρÝος
ἱερü καß καθῆκον Ἅγιο τοῦ κÜθε τÝκνου εἶναι, νÜ
τιμᾶ τüν γεννÞτορÜ του. Τοιουτοτρüπως χρÝος καß καθῆκον
ἡμῶν τῶν ἙλλÞνων εἶναι νÜ μιμνησκþμεθα,
εὐκαßρως ἀκαßρως, τοῦ μεγÜλου πνευματικοῦ μας Πατρüς
καß ΔιδασκÜλου, τοῦ Θεßου Παýλου. ΝÜ μιμνησκþμεθα τῶν κατÜ πüλιν
δεσμῶν καß τῶν θλßψεων, τῶν ἀγþνων καß τῆς
ἀγÜπης του. Ὁ λαüς μας ἔχει αὐτÞ τÞν εὐαισθησßα
καß τÞν δυνατüτητα.
Τέτοιες
μνῆμες ἱερές δέν διαγράφονται ποτέ
ἀπό τήν ψυχή καί τό νοῦ τοῦ
φιλότιμου, εὐσεβοῦς Ἑλληνικοῦ λαοῦ, ὁ
ὁποῖος μέ πλεῖστες θυσίες διετήρησε τüν
ἀτßμητο πνευματικü θησαυρü, ποý παρÝλαβε ἀπü τüν Ἀπüστολο
Παῦλο. Τοῦ λαοῦ ποý ξÝρει νÜ ἀγωνßζεται, νÜ
ἀντιστÝκεται, νÜ θυσιÜζεται γιÜ ὅ,τι ὑψηλü καß
ὡραῖο. Τοῦ λαοῦ ποý ξÝρει νÜ ὑπερασπßζεται τÜ
ἰδανικÜ καß τßς ἀξßες μÝσα στü διÜβα τῶν αἰþνων. Γι’
αὐτü μποροῦμε νÜ ἀντÝξουμε σÝ κÜθε ἐπιβουλÞ καß
δυσκολßα, ἀφοῦ ἔχομε καß τÞν δýναμη καß τÞν χÜρη καß τÞν
εὐλογßα. ΜÝ αὐτü τü σκεπτικü εἶχε δßκηο ὁ ποιητÞς,
ὅταν ἔλεγε ὅτι: «Εἴμαστε λαός μέ παλληκαρίσια
ψυχή πού κράτησε τά βαθειά κοιτάσματα
τῆς μνήμης του σέ καιρούς ἀκμῆς καί
σέ αἰῶνες διωγμῶν καί ἄδειων λόγων.
Τώρα πού ὁ τριγυρινός μας κόσμος μοιάζει
νά θέλει νά μᾶς κάνει τροφßμους ἑνός οἰκουμενικοῦ
πανδοχείου, θά τίς ἀπαρνηθοῦμε ἄραγε
αὐτές τίς μνῆμες; Δέν γυρεύω μήτε
τό σταμάτημα, μήτε τό γύρισμα πρός τά
πίσω. Γυρεύω τό νοῦ, τήν εὐαισθησία
καί τό κουράγιο τῶν ἀνθρώπων νά
προχωροῦν ἐμπρός»
[1]
. Ἐξ ἄλλου ὁ κüσμος μᾶς κοιτÜζει κατÜματα,
ἱκευτικÜ, ζητþντας πνεῦμα καß ψυχÞ, ζωÞ καß χαρÜ, ἀνθρωπιÜ
καß ἀγÜπη.
·
Χρεωστικῶς ὑποκλινüμεθα ἐνþπιον
τῆς μεγÜλης μορφῆς τοῦ θειοτÜτου καß μεγαλοφωνοτÜτου
Ἀποστüλου Παýλου, ἀναγνωρßζοντας τÞν μεγÜλη προσφορÜ του στüν τüπο
μας καß στüν κüσμο ὁλüκληρο. Ἀποτελεῖ
γιÜ μᾶς μεγÜλη εὐλογßα τü γεγονüς, ὅτι ἡ Ἑλλάς, τό Ἑλληνικό
πνεῦμα, ἔγινε ἡ χρυσῆ γέφυρα διά τῆς
ὁποίας ὁ Θεῖος Ἀπόστολος κρατþντας
τόν μαργαρßτη τῆς Ἀνατολῆς, πÝρασε στÞ Δύση
γιά νά νοηματίσῃ καί νά
καινοποιήσῃ τή ζωή της, γιά νά
δώσῃ ἄλλη ἀξία στό μέλλον της.
Ναß,
ὁ ἄνθρωπος, τü ὄργανο τοῦ Θεοῦ πού
διεμüρφωσε τή νέα κοινωνική νοοτροπία, τήν
διαποτισμένη ἀπό τό πνεῦμα τοῦ Θείου
Διδασκάλου, δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τόν
Ἀπόστολο Παῦλο, ὁ ὁποῖος ἔδωσε
Χριστιανικές ρίζες καß πνευματικÞ προοπτική στήν
ἙλλÜδα καß γενικÜ στÞν Εὐρþπη.
Αὐτό
τό νÝο ἦθος ποý ἔφερε ὁ Θεῖος Παῦλος, τῇ
τοῦ Θεοῦ προνοßᾳ καß εὐλογßᾳ, ἕνωσε
τό παληό μέ τό καινούργιο. Ἔσωσε τüν
Ἑλληνισμü καß τοῦ ἔδωσε τιμÞ καß ἀξßα, μÜλιστα σÝ μιÜ
ἐποχÞ ποý ἔπνεε τÜ λοßσθια. Γι’ αὐτü δύο χιλιάδες
καß πλÝον χρόνια χριστιανικῆς ἱστορίας τῆς
ἙλλÜδος καß τῆς Εὐρώπης εἶναι
ἀδύνατον νά τά διαγράψῃ κανείς,
ὅσο καί ὅπως νÜ ἀγωνίζεται. Γιά
ὅποιον παραβλέπει αὐτή τήν ἀλήθεια
καί τήν πραγματικότητα, αὐτÞ τήν
ἀποφασιστική τομή στόν ροῦν τῆς
ἱστορίας πού δέν τήν ἔκανε «αἷμα καί σάρξ»
ἀλλ' ὁ ἴδιος ὁ Θεός, γιά ὅποιον κλεßνει
τÜ μÜτια του μπροστÜ σ’ αὐτü τü γεγονüς, ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος καß τό ἔργο του, ἡ Ἑλλάς καί
ἡ Εὐρώπη θÜ παραμένουν ἕνα πρόβλημα
πού δέν θά λυθῇ ποτέ, παρά μόνον
ὅταν ἐπιλυθοῦν τά πνευματικά του δεσμά τÜ
ὁποῖα τüν κρατοῦν στü τÝλμα μιᾶς πεζῆς
βιολογικῆς πορεßας, μιᾶς πορεßας χωρßς νüημα καß προορισμü.
Γιά
τήν θυγατέρα τοῦ Παύλου, τήν Ὀρθüδοξη Ἑλλάδα
θÜ ἰσχýῃ γιÜ πÜντα ἡ ἀλÞθεια: «Ἐν Χριστῷ,
καινή κτίσις. τά
ἀρχαῖα παρῆλθεν, ἰδοý γέγονε καινÜ τά πάντα» (Β´ Κορ. 5,17). Τό ποτάμι
προχωρεῖ, δέν γυρίζει πίσω.
Ὁ
λüγος δÝ τοῦ Ἀποστüλου Παýλου ὁ τομþτερος ὑπÝρ
πᾶσαν μÜχαιραν πνευματικÞν, θÜ ἀκοýεται στüν κüσμο ὁλüκληρο,
ἰδιαßτερα ὅμως στÞν Ὀρθüδοξη Πατρßδα μας, ἄλλους χαροποιῶν
καß ἄλλους ἐλÝγχων: «Οὐκ ἐντρέπων
ὑμᾶς γράφω ταῦτα, ἀλλ' ὡς τέκνα μου
ἀγαπητά νουθετῶ. ἐάν γάρ μυρίους
παιδαγωγούς ἔχητε ἐν Χριστῷ, ἀλλ' οὐ πολλούς
πατέρας. ἐν γÜρ
Χριστῷ Ἰησοῦ διÜ τοῦ Εὐαγγελßου ἐγþ
ἡμᾶς ἐγÝννησα» (Α´
Κορ. 4,14) καß «Ἐλεýσομαι δÝ ταχÝως πρüς ὑμᾶς... καß γνþσομαι
οὐ τüν λüγον τῶν πεφυσιωμÝνων, ἀλλÜ τÞν δýναμιν. οὐ γÜρ
ἐν λüγῳ ἡ Βασιλεßα τοῦ Θεοῦ, ἀλλ’ ἐν
δυνÜμει. τß θÝλετε; ἐν ρÜβδῳ ἔλθω πρüς ὑμᾶς,
ἤ ἐν ἀγÜπῃ καß πνεýματß τε πραüτητος;» (Α´Κορ. 4, 19-21).
Ἡμεῖς δÝ ἀπαντῶμεν:
«ἘλθÝ
Τßμιε Ἀπüστολε, ἐλθÝ ΠÜτερ καß ΔιδÜσκαλε ἡμῶν,
ἐλθÝ πρüς ἡμᾶς ἐν ἀγÜπῃ καß ἐν
πνεýματι πραüτητος, ὅτι τÝκνα σÜ ἐσμÝν. ἘλθÝ ἐν
μÝσῳ τῆς ποßμνης σου καß τῆς ἀμπÝλου ταýτης ἥν
διÜ σοῦ ἀφýτευσεν ἡ ἀγÜπη τοῦ Θεοῦ καß
πρÝσβευε ὑπÝρ αὐτῆς τῶ Κυρßῳ, ἵνα
παραμεßνῃ ἐν τῇ ἀληθεßᾳ καß τῷ φωτß καß
τῇ ἀγÜπῃ τοῦ οὐρανßου Πατρüς, ὧ πρÝπει
πᾶσα δüξα, τιμÞ καß προσκýνησις
εἰς τοýς αἰῶνας
τῶν αἰþνων. ἈμÞν».
[1]
Γεωργίου Σεφέρη. "Ἡ
γλῶσσα στήν ποίησή μας". Στό τεῦχος «Γ.
Σεφέρης ἐπίτιμος διδάκτωρ τῆς Φιλοσοφικῆς
Σχολῆς. Ἐκδ. Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1965, σελ. 30».
|
|
|