ΠΑΤΡΑ,
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑÚΩΝ 1821,
ΤΟ
ΜΑΡΤΥΡΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗ
Τοῦ
ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν
κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΘÜ μεταφερθοῦμε σÞμερα
νοερῶς στü 1821, καß συγκεκριμÝνα στÞν ΚυριακÞ τῶν ΒαÀων,
ὅταν οἱ εὐσεβεῖς Πατρινοß, συγκεντρωμÝνοι στοýς
Ἱεροýς Ναοýς, φÝροντες στÜ χÝρια τÜ βαÀα καß τοýς κλÜδους τῶν
δÝνδρων, δοξολογοῦσαν τüν Κýριο καß παρακαλοῦσαν θερμÜ γιÜ τÞν ἀγαθÞ
ἔκβαση τοῦ ἀγῶνα καß τÞν ἐλευθερßα τῆς πατρßδος.
Εἶχαν προηγηθῆ τÜ
γεγονüτα στü ἱστορικü ΜοναστÞρι τῆς Ἁγßας Λαýρας στÜ
ΚαλÜβρυτα, ὅπου ὁ ἹερÜρχης Παλαιῶν Πατρῶν
Γερμανüς ὕψωσε τü ΛÜβαρο τῆς ἘπαναστÜσεως καß ἐκÞρυξε
τüν ἱερü ὑπÝρ τῆς πßστεως καß τῆς πατρßδος
ἀγῶνα. ἈλλÜ καß στÞν ΠÜτρα, στÞν Πλατεßα Ἁγßου
Γεωργßου, ὅπου ὁ ἴδιος Ἀρχιερεýς ὕψωσε τÞν σημαßα
καß ὥρκισε τÜ παλληκÜρια, δßνοντας τü ἔναυσμα τῶν
ἡρωικῶν ἀγþνων γιÜ τÞν ἐλευθερßα τοῦ ΓÝνους.
ΠλησιÜζει τü ΠÜσχα. Ἆρα γε τü
δοῦλο ΓÝνος θÜ ἀξιωθῇ νÜ ζÞσῃ τÞν διπλῆ
ἈνÜσταση; Οἱ Ἕλληνες τü πιστεýουν ἀκρÜδαντα. Ὁ
ΓÝρος τοῦ Μωρηᾶ στεντορεßᾳ τῇ φωνῇ τü διακÞρυξε:
«Ὁ
Θεüς ἔβαλε τÞν ὑπογραφÞ του γιÜ τÞν ἐλευθερßα τῆς
Πατρßδος καß δÝν τÞν παßρνει πßσω...».
Ἡ Παναγßα, ὡς
ὙπÝρμαχος τοῦ ΓÝνους Στρατηγüς, παραμυθεῖ τüν Λαü καß
μεταφÝρει τÜ δακρυσμÝνα αἰτÞματÜ του, τßς γονυκλισßες καß τßς θερμÝς
προσευχÝς στüν θρüνο τοῦ Κυρßου, δεομÝνη γιÜ τÞν λýτρωση τοῦ
Ὀρθοδüξου ΓÝνους τῶν Ρωμηῶν.
ἈλλÜ καß ὁ Ἅγιος
ἈνδρÝας, κρατῶντας τüν χιαστü σταυρü τοῦ μαρτυρßου του,
δÝεται πρüν τüν ΟὐρÜνιο Δεσπüτη ὑπÝρ τῶν κατατρεγμÝνων,
αἰῶνες τþρα, ἙλλÞνων.
ΑὐτÞ τÞν ἡμÝρα, ΚυριακÞ
τῶν ΒαÀων, μÝσα στüν Ναü τῆς Ἁγια-Ἀλεξιþτισσας
(τῆς Παναγßας τῆς Ἀλεξιωτßσσης) τῶν Πατρῶν,
μπροστÜ στü Φρικτü ΘυσιαστÞριο προσφÝρει τÞν ἀναßμακτÞ Θυσßα ὁ
ταπεινüς καß σεβÜσμιος Ἱερεýς Γεþργιος. ΜετÜρσιος μεταξý
οὐρανοῦ καß γῆς, μεταφÝρει τÜ αἰτÞματα τῶν
Πατρινῶν καß ὅλου τοῦ δýστυχου ΓÝνους πρüς τüν Θεü, καß
δÝεται γιÜ τÞν λευτεριÜ καß τÞν ἀνÜσταση.
Ἐκεßνη τÞν ὥρα τῆς
μυσταγωγßας καß τῆς προσευχῆς, φτÜνει ἡ φοβερÞ εἴδηση
ὅτι Τοῦρκοι καταφθÜνουν στüν Ναü γιÜ σφÜξουν καß νÜ δῃþσουν.
Στü ἄκουσμα τοῦ φοβεροῦ μαντÜτου ὁ λαüς κραυγÜζει τü «Κýριε
ἘλÝησον», καß τÜ μÜτια καρφþνονται στÞν θαυματουργÞ εἰκüνα
τῆς Κυρᾶς τῆς Ἀλεξιþτισσας, ἱκετεýοντας γιÜ
σωτηρßα.
Ὁ Παπα-Γιþργης, ἀγÝρωχος,
συνεχßζει τü Φρικτü ΜυστÞριο. «ΛÜβετε φÜγετε, τοῦτο μου ἐστß τü
Σῶμα... Πßετε ἐξ αὐτοῦ πÜντες, τοῦτο ἐστß
τü Αἷμα μου... ΤÜ σÜ ἐκ τῶν σῶν Σοß προσφÝρομεν Κýριε,
κατÜ πÜντα καß διÜ πÜντα...».
Ἀρνεῖται νÜ
διακüψῃ τÞν μυσταγωγßα. Ἡ ὥρα συγκλονιστικÞ. «Φýγε
Παπα-Γιþργη γιÜ νÜ σωθῇς...», ἀκοýονται φωνÝς ἀπü τü
πλῆθος. Ὅμως τü χρÝος τοῦ ἹερÝως εἶναι
ἄλλο. ΠροσφÝρεται (ὁ κÜθε Ἱερεýς) ὡς ἑκοýσιο
σφÜγιο στüν βωμü τῆς θυσßας γιÜ τÞν ἀγÜπη τοῦ ἘσφαγμÝνου
Ἀρνßου. Ἀκüμη δÝ περισσüτερο, ὅταν στßς φλÝβες του ρÝει
αἷμα Ἑλληνικü, αἷμα ἡρþων καß μαρτýρων ποý μÝ τßς
θυσßες τους πüτισαν τÜ βουνÜ καß τοýς κÜμπους τῆς πατρßδος μας γιÜ νÜ
ἀνθßσῃ τῆς ἐλευθερßας τü δÝνδρο.
Γνωρßζει ὁ Παπα-Γιþργης
ἀπü θυσßες Πατριαρχῶν, ἈρχιερÝων, καß ἁπλῶν
ἹερÝων καß Μοναχῶν. Ὁ Δεσπüτης του, ὁ Γερμανüς,
εἶναι παλληκÜρι. Τüν ἔχει ἐμπνεýσει, ὅπως καß
ὅλους τοýς παπÜδες καß καλογÞρους τῆς ἐπαρχßας του· τοῦ
ἔχει μεταδþσει τÞν φλüγα γιÜ τÞν ἐλευθερßα. Ὁ Γερμανüς
εἶναι ὁ πυρπολητÞς τῶν ψυχῶν, εἶναι ὁ
δυναμικüς καß θαρραλÝος ἐθνεγÝρτης ἹερÜρχης. Ἦλθε ἡ
ὥρα ὁ Παπα-Γιþργης νÜ σφραγßσῃ μÝ τÞν δικÞ του θυσßα τοýς
ἀγῶνες γιÜ τοῦ Χριστοῦ τÞν πßστη τÞν ἁγßα καß
τῆς Πατρßδος τÞν ἐλευθερßα.
Οἱ
Τοῦρκοι, ἄγριο καß ἀσυγκρÜτητο πλῆθος, εἰσβÜλλουν
στüν Ἱερü Ναü τῆς Παναγßας. Προχωροῦν οἱ ἀσεβÝστατοι
καß μιαροß στü Ἱερü καß ἁρπÜζουν τüν Λειτουργü τοῦ
Ὑψßστου. Τü σπαθß τοῦ Ἀγαρηνοῦ ὑψþνεται
ἀπειλητικÜ, ἐνῷ ὁ Παπα-Γιþργης, ἥρεμος καß μÝ
ἀγαλλßαση ψυχῆς, ἀναμÝνει τÞν στιγμÞ ποý τü αἷμα του θÜ
ἑνωθῇ μÝ τü αἷμα μυριÜδων μαρτýρων, γιÜ τÞν δüξα τοῦ
Θεοῦ καß τῆς Πατρßδος τÞν τιμÞ καß τÞν ἐλευθερßα.
Τþρα
πλÝον εἶναι στüν Οὐρανü. Τü αἷμα του ρÝει μπροστÜ στÞν
Ἁγßα ΤρÜπεζα, καß ἑνωμÝνο μÝ ποταμοýς αἱμÜτων ἄλλων
ἱερῶν σφαγßων, ἀρδεýει τÜ ἁγιασμÝνα χþματα τῆς
πονεμÝνης χþρας.
«Οἱ τüν ἀμνüν τοῦ
Θεοῦ κηρýξαντες καß σφαγιασθÝντες ὥσπερ ἄρνες, καß πρüς ζωÞν
τÞν ἀγÞρω, ἅγιοι, καß ἀÀδιον μετατεθÝντες,τοῦτον
ἐκτενῶς, μÜρτυρες, αἰτÞσασθε ὀφλημÜτων λýσιν
ἡμῖν δωρÞσασθαι».
·
Ὅμως
τü μαρτýριο τοῦ Παπα-Γιþργη δÝν σταματÜει ἐδῶ. Οἱ
Ἀγαρηνοß αἰχμαλþτισαν τÜ τρßα του παιδιÜ, τÜ ὁποῖα μετεφÝρθησαν σÝ τüπους
μακρινοýς στÞν Ἀσßα. Πßσω ἔμεινε ἡ παπαδιÜ. ΜιÜ γυναῖκα
ἀπ’ ὅ,τι φαßνεται δυναμικÞ, ἡ ὁποßα, ἀφοῦ
ἐνταφßασε τüν Παπα-Γιþργη, ἀνÝλαβε τü ἐπþδυνο χρÝος νÜ
ψÜξῃ γιÜ τÜ σκλαβωμÝνα παιδιÜ της.
Ἔκανε
στüν σταυρü της μπροστÜ στÞν εἰκüνα τῆς Παναγιᾶς τῆς
Ἀλεξιþτισσας, μÜζεψε ὅσους «παρÜδες» μπüρεσε καß ἔφυγε γιÜ νÜ
βρῇ καß νÜ λυτρþσῃ τÜ παιδιÜ της. ΠÝρασε χῶρες καß χωριÜ, γýρισε
τüπους μακρινοýς καß κατÜφερε νÜ βρῇ καß νÜ δþσῃ τÜ λýτρα στοýς
ἀπßστους γιÜ τüν ἕνα της γυιü. ΤÜ ἄλλα δýο παιδιÜ της δÝν
βρÝθηκαν ποτÝ.
ΘαυμÜζει
κανεßς τü μεγαλεῖο καß τüν χαρακτῆρα τῆς παπαδιᾶς, ποý
μÝ κßνδυνο τῆς ζωῆς της «πῆρε» τÜ βουνÜ καß τοýς κÜμπους γιÜ
νÜ βρῇ τÜ παιδιÜ της. Ἡ θυσßα ἔμεινε παροιμιþδης. Τü
παρÜδειγμÜ της ἐνÝπνευσε τßς γυναῖκες τῆς ΠÜτρας γιÜ τοýς
ἀγῶνες γιÜ τÞν ἀπελευθÝρωση τῆς πüλεως.
Ὁ
διασωθεßς γυιüς τοῦ παπα-Γιþργη τῆς Ἀλεξιþτισσας, Κωνσταντῖνος,
ἀπευθýνει αἴτηση στßς 4 Ἰουνßου 1865 πρüς τÞν ἑπß
τῶν ἀγþνων ἘπιτροπÞ, ὅπως τοῦ ἀποδþσῃ
ὅ,τι νüμιμον καß δßκαιον. Τü κεßμενο ἔχει ὡς
ἑξῆς:
Ἐν ΠÜτραις τῇ 4ῃ Ἰουνßου
1865
ΠΡΟΣ
ΤÞν ἐπß τῶν ἀγþνων ΣεβαστÞν
ἘπιτροπÞν, διÜ τοῦ Κυρßου ΝομÜρχου ἈχαúοÞλιδος.
Ὁ
εὐσεβÜστως ὑποσημειοýμενος Κωνσταντῖνος ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ,
ἀναφÝρω ταπεινῶς ὅτι, κατÜ τü ἔτος 1821, καθ' ἥν
ἐποχÞν οἱ Ἕλληνες ἔλαβον τÜ ὅπλα κατÜ τῶν
Ὀθωμανῶν, ὁ πατÞρ τοῦ ὑποφαινομÝνου ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΙΕΡΕΥΣ ἐφονεýθη παρÜ τῶν Ἀγαρηνῶν, ἐνῷ ἐτÝλει
τÞν Θεßαν Μυσταγωγßαν, ἐν τῷ ἐνταῦθα Ἱερῷ
Ναῷ τῆς Ἀλεξιωτßσσης, ὅτι ὁ ὑποφαινüμενος
καß ἕτεροι δýο (2) ἀδελφοß μου αἰχμαλωτßσθησαν παρÜ τῶν
Ἀγαρηνῶν καß ὅτι τρÝξασα ἡ μÞτηρ ἡμῶν
εἰς διÜφορα τοῦ Ὀθωμανικοῦ ΚρÜτους μÝρη, μüλις
ἠδυνÞθη νÜ σþσῃ καß νÜ λÜβῃ τüν ὑποφαινüμενον, μÞ δυνηθεῖσα
οὐδüλως ν' ἀνεýρῃ τοýς ἑτÝρους δýο ἀδελφοýς μου
καß εἰσÝτι μÝνουσι ἐν αἰχμαλωσßᾳ ἀγνοουμÝνου
τοῦ τüπου τῆς διαμονῆς των, ὡς προκýπτει ἐκ
τοῦ συνημμÝνου πιστοποιητικοῦ πολιτῶν μαρτυροýντων τ' ἀνωτÝρω.
ΤÜ
δυστυχÞματα ταῦτα εἶναι ἄξια λüγου ὅπως ληφθῇ καß
ὁ ὑποφαινüμενος ἐν καιρῷ ὑπ' ὄψιν καß λÜβω
τÞν δÝουσαν καß ἀπαιτουμÝνην ἀμοιβÞν.
ΔιÜ
ταῦτα παρακαλῶ θερμῶς τÞν ΣεβαστÞν ἘπιτροπÞν,
ὅπως εὐαρεστουμÝνη λÜβῃ ὑπ' ὄψιν της ἐν
καιρῷ καß τüν ὑποφαινüμενον, ἀποδßδουσα ὅ,τι νüμιμον
καß δßκαιον.
Ὁ
Κýριος ΝομÜρχης ἈχαúοÞλιδος παρακαλεῖται νÜ διαβιβÜσῃ τÞν
παροῦσαν ὅπου δεῖ.
ΕὐπειθÝστατος
Κωνσταντῖνος
Παπαγεωργßου
ΠΙΣΤΟΠΟΙΟΥΜΕΝ
Οἱ
ὑπογραφüμενοι μεθ' ὅρκου ὅτι κατÜ τü ἔτος 1821 καθ'
ἥν ἐποχÞν οἱ Ἕλληνες ἔλαβον τÜ ὅπλα,
ὁ συμπολßτης μας ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΕΡΕΥΣ ἐκτελῶν τÞν Θεßαν
Μυσταγωγßαν ἐν τῷ Ναῷ τῆς Ἁγßας
Ἀλεξιωτßσσης ΕΦΟΝΕΥΘΗ παρÜ τῶν Ἀγαρηνῶν, αἰχμαλωτισθÝντων
καß τριῶν (3) τÝκνων του, πρüς ἀπολýτρωσιν τῶν ὁποßων
ἡ μÞτηρ των τρÝξασα εἰς διÜφορα τοῦ Ὀθωμανικοῦ
ΚρÜτους μÝρη, μüλις ἐδυνÞθη νÜ σþσῃ καß λÜβῃ τü ἕνα
ἐκ τοýτων ὀνüματι
ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΝ, τῶν δýο ἑτÝρων μενüντων ἐν
αἰχμαλωσßᾳ καß ἀγνοοýμενης τῆς διαμονῆς των.
Κατ' αἴτησιν ὅθεν τοῦ ἀπελευθερωθÝντος
Κωνσταντßνου δßδεται τü παρüν αὐτü ἵνα χρησιμεýσῃ ὅπου
δεῖ, καß ὑποσημειοýμεθα.
Ἐν ΠÜτραις τÞν α' Ἰουνßου
Μ(πενιζÝλος) Ροῦφος
Κ. Μπουκαοýρης
Γεþργιος Γιαννüπουλος
Ζ. ΝερÜγκαθος
Κ. Θωμüπουλος
ἈναστÜσιος Ἡλιüπουλος
Ἄγγελος Ξηρομερßτης
Ἀναγν.
Ἀνδρικüπουλος
Ἡ παραπÜνω αἴτηση
εἶχε θετικü ἀποτÝλεσμα. Ἡ ἘπιτροπÞ, ἀφοῦ
ἔλαβε ὑπ’ ὄψη της ὅλα τÜ σχετικÜ μÝ τü μαρτýριο
τῆς οἰκογενεßας τοῦ παπα-Γιþργη, ἐνÝταξε τüν
Κωνσταντῖνο στÞν «δευτÝρα τÜξη τῶν ὑπαξιωματικῶν».
Ἡ θυσßα τοῦ
ἘθνομÜρτυρος ἹερÝως Γεωργßου καß τÜ κατ’ αὐτüν, θÜ ἦταν
ἄγνωστα σÝ μᾶς, ἄν δÝν τÜ ἀνÝσυρε ὁ ἱστοριοδßφης
Ἱερεýς Νικüλαος Παπαδüπουλος, ἐφημÝριος τοῦ Ἱεροῦ
Ναοῦ Ἁγßου Γεωργßου Καρýκη Ἀθηνῶν, ἀπü τÜ ΓενικÜ
Ἀρχεῖα τοῦ ΚρÜτους, τü ἔτος 1964.
Ἔξω ἀπü τüν Ἱερü
Ναü τῆς Παναγßας τῆς Ἀλεξιωτßσσης, ὑψþθη μνημεῖο
πρüς τιμÞν τοῦ ἘθνομÜρτυρος ἹερÝως Γεωργßου, τü ἔτος
1971, ἀπü τÞν ἈχαúκÞ Ἑταιρεßα Πατρῶν, μÝ τÞν
εὐγενῆ φροντßδα τῶν κ.κ. Κων. Ν. Τριανταφýλλου καß Θεοδ.
Ἰ. Παπαναγιþτου, ὥστε νÜ διατηρηθῇ στÞν μνÞμη τῶν
νεωτÝρων ὁ ἡρωισμüς καß ἡ θυσßα τοῦ ἀοιδßμου
ἹερÝως Γεωργßου, οἱ ἀγῶνες καß οἱ θυσßες
τῆς ΠρεσβυτÝρας του γιÜ τÞν διÜσωση τῶν παιδιῶν τους,
ἀλλÜ καß οἱ Ýν γÝνει θυσßες τοῦ Ἱεροῦ ΚλÞρου γιÜ
τÞν ἐλευθερßα τῆς ἙλλÜδος.
Παρ’ ὅτι ὑπÜρχουν ἀκüμη νοσηροß
νüες οἱ ὁποῖοι ἐμμÝνουν στÜ ἐσωτερικÜ τους
σýνδρομα, καß συνεχßζουν νÜ προσÜπτουν κατηγορßες στÜ ἱερÜ σφÜγια
τοῦ ΓÝνους, καß κυρßως στοýς μÜρτυρες Κληρικοýς, ἐν τοýτοις τü
αἷμα τους προβÜλλει καθ’ ἡμÝραν ἐνþπιüν μας καß ὁ
ἡρωισμüς τους εἶναι καταγεγραμμÝνος μÝ χρυσÜ γρÜμματα στßς σελßδες
τῆς Ἐκκλησιαστικῆς καß τῆς Ἑλληνικῆς
Ἱστορßας.
Εὐτυχῶς ποý ἡ
Ἱστορßα, μÝ τüν δικü της ἀδÝκαστο τρüπο, μαρτυρεῖ στü διÜβα
τοῦ χρüνου, ὅτι ἦταν γραφτü τῆς λευτεριᾶς
τῆς ἙλλÜδος νÜ περÜσῃ καß νÜ λιβανιστῇ στοýς θüλους
τῶν Ἐκκλησιῶν καß τῶν Ἱερῶν Μονῶν
μας, νÜ πορφυρωθῇ ἀπü τÜ αἵματα Ἱερομαρτýρων καß
Ἐθνομαρτýρων, ἀνθρþπων πÜσης κοινωνικῆς τÜξεως καß
ἡλικßας, ὥστε νÜ μποροῦμε ἐμεῖς οἱ
ἐπιγενüμενοι μÝ πᾶσαν ἄνεση, ἀκüμη καß νÜ
ἀμφισβητοῦμε τüν ἁγιασμÝνο ἀγῶνα τους.
Ἐμεῖς τÞν ΚυριακÞ
τῶν ΒαÀων ἔχομε ὁρßσει τÞν τιμÞ γιÜ τüν ἘθνομÜρτυρα
Κληρικü, μÝ Θεßα Λειτουργßα καß ἄλλες ἐκδηλþσεις στüν Ἱερü
Ναü τῆς Παναγßας τῆς Ἀλεξιωτßσσης τῶν Πατρῶν,
ὅπου λειτουργοῦσε ὁ ἀοßδιμος Ἱερεýς καß
ὅπου μαρτυρικῶς καß φρικτῶς ἐτελειþθη ὑπü
τῶν ἀπßστων τυρÜννων. Ἡ
καρδιÜ τῆς Ἐκκλησßας τῶν Πατρῶν, τÞν ΚυριακÞ τῶν ΒαÀων,
χτυπᾶ στÞν Ἀλεξιþτισσα.
|