Τοῦ
ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου
ΤÞν ΚυριακÞ τῶν Ἀπüκρεω,
ἀναγινþσκεται στÞν Ἐκκλησßα τü ΕὐαγγÝλιο τῆς Κρßσεως
(Ματθ. κε´, 31-46). ἈναφÝρεται στÞν ΔευτÝρα Παρουσßα τοῦ Κυρßου καß
στÞν κρßση ζþντων καß νεκρῶν. ΜιλÜει ἐπßσης γιÜ τÞν αἰþνια
ζωÞ καß τÞν αἰþνια κüλαση.
·
Τü πρῶτο ποý πρÝπει νÜ τονßσωμε
εἶναι, περß τῆς βεβαιüτητος τῆς ΔευτÝρας Παρουσßας τοῦ Κυρßου. Ἡ
πρþτη παρουσßα τοῦ Κυρßου μας ἔγινε μÝ τÞν σÜρκωσÞ του ἐξ ἁγνῶν
αἱμÜτων τῆς ὙπερευλογημÝνης ΔÝσποινας τοῦ Κüσμου. Ἦλθε
ταπεινÜ, «ἐπτþχευσε δι’ ἡμᾶς, ἵνα ἡμεῖς
πλουτßσωμεν» (Β’ Κορ. η’. 9).
Ἔγινε ὁ Θεüς ἄνθρωπος, «ἵνα τüν ἄνθρωπον Θεüν ἀπεργÜσηται»,
κατÜ τÞν διδασκαλßα τῶν ΠατÝρων τῆς Ὀρθοδüξου Ἐκκλησßας
μας.
Ὅμως μετÜ τü ΠÜθος, τÞν ἈνÜσταση
καß τÞν ἔνδοξη ἈνÜληψÞ του εἰς Οὐρανοýς, ὁ Κýριος
«ἐλεýσεται
ἐν τῇ δüξῃ Αὐτοῦ». ΑὐτÞ τÞν
διαβεβαßωση παρÝσχε στοýς ΜαθητÜς του λÝγοντας: «Καὶ τότε φανήσεται τὸ σημεῖον
τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῷ οὐρανῷ,
καὶ τότε κόψονται πᾶσαι αἱ φυλαὶ τῆς
γῆς καὶ ὄψονται τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου
ἐρχόμενον ἐπὶ τῶν νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ
μετὰ δυνάμεως καὶ δόξης πολλῆς∙ καὶ ἀποστελεῖ
τοὺς ἀγγέλους αὐτοῦ μετὰ σάλπιγγος
φωνῆς μεγάλης, καὶ ἐπισυνάξουσι τοὺς ἐκλεκτοὺς
αὐτοῦ ἐκ τῶν τεσσάρων ἀνέμων ἀπ᾿
ἄκρων οὐρανῶν ἕως ἄκρων αὐτῶν» (Ματθ.
κδ´, 30-31).
·
Τü δεýτερο εἶναι περß τοῦ
χρüνου τῆς ΔευτÝρας Παρουσßας. Τü θÝμα αὐτü ἀπασχολεῖ ἔντονα
πολλοýς ἀνθρþπους, καß γι’ αὐτü τüν λüγο ἀσχολοῦνται μÝ
ποικßλους τρüπους, μÜλιστα δÝ σÝ κÜποιες περιπτþσεις ἐξετÜζουν τü ζÞτημα
μακρÜν τοῦ πνεýματος τῆς Ἐκκλησßας καß τῆς ἑρμηνεßας
τÞν ὁποßα δßδουν οἱ θεοφþτιστοι Ἅγιοι ΠατÝρες.
Ἡ ἀναμονÞ τῆς
ΔευτÝρας Παρουσßας τοῦ Κυρßου εἶναι ὑπüθεση χαρᾶς, εἶναι
εὐλογßα γιÜ τοýς ἁγßους, γιÜ τοýς ἀνθρþπους τοῦ Θεοῦ.
ΣτÞν πρþτη ΧριστιανικÞ ἐποχÞ αὐτü τü αἴσθημα ἦτο ἔντονο,
ἦτο πολý δυνατü. Ἀπü τÜ βÜθη τῆς ψυχῆς τους προσηýχοντο
γιÜ τÞν φωτοφüρο καß ἔνδοξη ἡμÝρα τοῦ Κυρßου, ἐκφρÜζοντες
αὐτü τüν πüθο μÝ τü «μαρÜν ἀθᾶ» (Α’ Κορ.
ιστ’. 22), δηλ. «ἔρχου Κýριε».
Ὅμως ὁ χρüνος τῆς ΔευτÝρας
Παρουσßας τοῦ Κυρßου παραμÝνει ἄγνωστος. Ὁ Κýριος περß αὐτοῦ
μᾶς δßνει μÝ σαφÞνεια νÜ κατανοÞσωμε ὅτι μüνο ὁ οὐρÜνιος
ΠατÞρ γνωρßζει περß τῆς ἡμÝρας καß τῆς ὥρας: «Οὐχ
ὑμῶν ἐστß γνῶναι χρüνους ἤ καιροýς» (Πραξ. α’. 7), καß ἀλλοῦ, «Περß
δÝ τῆς ἡμÝρας ἐκεßνης καß ὥρας οὐδεßς οἶδεν,
οὐδÝ οἱ ἄγγελοι τῶν οὐρανῶν, εἰ μÞ ὁ
πατÞρ μου μüνος». (Ματθ. κδ’. 36).
Ἡ Ἁγßα μας Ἐκκλησßα
κÜθε στιγμÞ τÞν θεωρεῖ ὡς «ἐσχÜτη» καß γιÜ τüν λüγο αὐτü καλεῖ σÝ ἐγρÞγορση
τοýς ἀνθρþπους. Τü κÜθε δευτερüλεπτο τῆς ζωῆς μας πρÝπει νÜ ἀξιοποιῆται
κατÜ τρüπο πνευματικü, ὥστε νÜ ἀποφÝρῃ καρποýς κατÜ Θεüν, ὠφελßμους
γιÜ μᾶς, ἀλλÜ καß γιÜ τοýς συνανθρþπους μας. Ὁ καλüς ἀγῶνας
δÝν γßνεται ἕνεκα τοῦ φüβου γιÜ τÜ ἔσχατα, ἤ λüγῳ
τοῦ τρüμου τῆς ἐλεýσεως τοῦ Κυρßου, ἀλλÜ γιÜ τÞν
χαρÜ τῆς κοινωνßας μÝ τüν Θεü, γιÜ τÞν ἀγÜπη Ἐκεßνου, ὁ
ὁποῖος ἐσταυρþθη δι’ ἡμᾶς καß μᾶς ἐφþτισε
μÝ τÞν ἀλÞθεια, ὄντας ὁ ἴδιος τü Φῶς καß ἡ ἈλÞθεια
Ἡ σωτηρßα πραγματοποιεῖται
στü «νῦν», στü τþρα, ἀφοῦ «ἰδοý νῦν καιρüς εὐπρüσδεκτος,
ἰδοý νῦν ἡμÝρα σωτηρßας» (Β’ Κορ. στ’. 2).
·
Ὅμως σχετικÜ μÝ τü θÝμα αὐτü,
ἀπ’ ἀρχῆς ὑπῆρξε προσπÜθεια —παρÜ τÞν ρητÞ
διαβεβαßωση τοῦ Κυρßου περß τοῦ ἀγνþστου τῆς ἡμÝρας
τῆς ΔευτÝρας Παρουσßας— νÜ προσδιορισθῇ τü τÝλος τοῦ κüσμου.
Ὁ Κýριος μᾶς προειδοποιεῖ
ὅτι «ἐγερθÞσονται ψευδüχριστοι καß ψευδοπροφῆται καß δþσουσι
σημεῖα καß τÝρατα πρüς τü ἀποπλανᾶν, εἰ δυνατüν, καß
τοýς ἐκλεκτοýς» (Μαρκ. ιγ’. 22). Ἡ διδασκαλßα τους θÜ εἶναι
πλÜνη, καß γιÜ τüν λüγο αὐτü δÝν πρÝπει νÜ τοýς ἀκολουθÞσωμε.
Μεταξý τῶν ποικßλων πλανῶν
περß τῆς ΔευτÝρας Παρουσßας τοῦ Κυρßου, θÜ σταθῶ στÞν μεγÜλη
καß διαβολικÞ πλÜνη τῶν λεγομÝνων «Μαρτýρων τοῦ Ἰεχωβᾶ»,
οἱ ὁποῖοι ὡς γνÞσια τÝκνα τοῦ διαβüλου (ὅπως
ὅλοι οἱ αἰρετικοß), διεστρÝβλωσαν τÞν διδασκαλßα τοῦ ἱεροῦ
Εὐαγγελßου, ἀκολουθþντας τÜ ἴχνη τοῦ αἱρεσιÜρχου
καß ἀναθεματισμÝνου Ἀρεßου, ὡς καß ὅλων τῶν μετÜ ἀπü
αὐτüν θεομÜχων καß ἀρνητῶν τῆς ἁγßας καß ἀμωμÞτου
ἡμῶν πßστεως καß τῆς Ἀποστολικῆς καß Πατερικῆς
παραδüσεως τῆς Ἁγßας μας Ἐκκλησßας.
Ἐκτüς ἀπü τÞν ἄρνηση
τῆς πßστεως στüν Τριαδικü Θεü, τÞν ὕβρη πρüς τü πρüσωπο τοῦ
Θεανθρþπου καß πρüς τü τρßτο πρüσωπο τῆς Παναγßας ΤριÜδος, τü Ἅγιο
Πνεῦμα, τÞν ἄρνηση τῆς τιμῆς πρüς τÞν Θεοτüκο καß τοýς Ἁγßους,
ὡς καß τῆς σωστικῆς δυνÜμεως τῶν Ἁγßων Μυστηρßων,
τοὐτÝστιν στÞν παντελῆ διαστρÝβλωση ὅσων ἐξ ἀποκαλýψεως
κατÝχομε, μπαßνουν στÜ ἐπßπεδα τῶν πνευματικῶν τρομοκρατῶν,
ἀφοῦ ὁρßζουν μÝ τü δικü τους τρüπο τü τÝλος τοῦ κüσμου.
Βασικü δüγμα τῶν «Μαρτýρων τοῦ
Ἱεχωβᾶ» εἶναι ὅτι τü 1914 ἔγινε ἡ «Παρουσßα
τοῦ Κυρßου» καß «ἡ πλÞρης ἐγκαθßδρυση τῆς Βασιλεßας τοῦ
Θεοῦ». ΔηλαδÞ ἔγινε σýμφωνα μÝ τÞν διδασκαλßα τους καß τÞν πλÜνη
τους, τü πιü συγκλονιστικü γεγονüς τῆς ἱστορßας τοῦ κüσμου, ἡ
ΔευτÝρα Παρουσßα τοῦ Κυρßου, χωρßς νÜ πÜρῃ «εἴδηση» ὁ
κüσμος. Ὅμως ὅλοι γνωρßζομε ὅτι τÞν ὥρα αὐτÞ θÜ ἴδῃ
«πᾶς ὀφθαλμüς». Τü βιβλßο τῆς Ἀποκαλýψεως μᾶς
πληροφορεῖ: «Ἰδοὺ
ἔρχεται μετὰ τῶν νεφελῶν, καὶ ὄψεται αὐτὸν
πᾶς ὀφθαλμὸς καὶ οἵτινες αὐτὸν ἐξεκέντησαν,
καὶ κόψονται ἐπ᾿ αὐτὸν πᾶσαι αἱ
φυλαὶ τῆς γῆς. ναί, ἀμήν∙ ᾿Εγώ
εἰμι τὸ Α καὶ τὸ Ω, λέγει Κύριος ὁ Θεός,
ὁ ὢν καὶ ὁ ἦν καὶ ὁ ἐρχόμενος,
ὁ παντοκράτωρ» (Ἀποκ. Α´, 7-8).
Ἀργüτερα μÜλιστα μßλησαν γιÜ τü 1925, τü
1975 κ.ο.κ. ἀλλÜζοντας συνεχῶς χρονολογßες.
ἘπειδÞ ἐσχÜτως, ἐνεφανßσθησαν
καß πÜλι καß μÝσα ἀπü φυλλÜδια – πüρτα σÝ πüρτα – προσπαθοῦν νÜ
πλανÞσουν, ὡς κατÜ καιροýς πρÜττουν, μÝ τßς σατανικÝς, ἀντιχριστιανικÝς
καß ἀνθελληνικÝς διδασκαλßες τους τοýς ἀνθρþπους, ἐφιστῶμεν
τÞν προσοχÞ καß συνιστῶμεν τÞν προσευχÞ καß τÞν ἐγρÞγορση.
·
Ἐμεῖς ὡς τÝκνα τῆς
Ἐκκλησßας πιστεýομε ὅτι θÜ ἔλθῃ ὁ Κýριος ἐν
δüξῃ καß θÜ κρßνῃ ζῶντας καß νεκροýς.
«Καß πÜλιν ἐρχüμενον μετÜ δüξης
κρßναι ζῶντας καß νεκροýς». Αὐτü ὁμολογοῦμε
στü Σýμβολο τῆς πßστεως.
Ἕνας ἐκ τῶν μεγÜλων ΠατÝρων τῆς
Ἐκκλησßας μας, ὁ Ἅγιος Κýριλλος Ἱεροσολýμων ἀναφÝρει
περß τῆς ΔευτÝρας Παρουσßας τοῦ Κυρßου: «Διακηρýττουμε παρουσßαν τοῦ Χριστοῦ ὄχι μüνο μßαν, ἀλλÜ
καß δευτÝραν, ἐνδοξοτÝραν τῆς πρþτης. Ἡ πρþτη ἀποτελοῦσε
ἐπßδειξη ὑπομονῆς, ἐνῶ ἡ ἐρχüμενη ( ἡ
δευτÝρα) φÝρει τü στÝμμα τῆς Θεßας Βασιλεßας» καß συνεχßζει. «ΠρÜγματι στüν Κýριο μας, ἔχομε διπλῆ
γÝννηση. Μßα ἀπü τüν πατÝρα προαιωνßως καß μßα ἀπü τÞν ΠαρθÝνο
στοýς ἐσχÜτους καιροýς. Ἔχομε διπλῆ κÜθοδο. Ἡ πρþτη εἶναι
ἀφανÞς, ἡ δευτÝρα ἔνδοξος καß ἐπιφανÞς. ΚατÜ τÞν πρþτη
παρουσßα ἐσπαργανþθη στÞν φÜτνη, κατÜ τÞν ΔευτÝρα ἐνδýεται “φῶς
ὡς ἱμÜτιον”. ΣτÞν πρþτη “ὑπÝμεινε σταυρüν, αἰσχýνης
καταφρονÞσας”, στÞν ΔευτÝρα θÜ ἔλθῃ δορυφοροýμενος ἀπü
στρατιÝς ἈγγÝλων».
·
«Τüτε φανÞσεται τü σημεῖον τοῦ
Υἱοῦ τοῦ ἀνθρþπου ἐν τῷ οὐρανῷ». Ποιü
θÜ εἶναι τü σημεῖο τῆς ΔευτÝρας παρουσßας τοῦ Κυρßου, ὥστε
νÜ μÞ τολμÞσῃ καμμßα ἐνÜντια δýναμη νÜ Τüν μιμηθῆ; (Ἐδῶ
ὁ Ἅγιος ἐννοεῖ τßς πονηρÝς δυνÜμεις, τüν διÜβολο ποý ὡς
ἔργο του ἔχει νÜ παραπλανᾶ τοýς ἀνθρþπους).
Τü διακριτικü σημεῖο τοῦ Υἱοῦ
τοῦ ἀνθρþπου, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ δηλαδÞ, θÜ
εἶναι ὁ Σταυρüς. Τü φωτοειδÝς σημεῖο τοῦ Σταυροῦ
προηγεῖται τοῦ ΒασιλÝως, ἀναγγÝλοντας αὐτüν ὁ ὁποῖος
εἶχε τüτε σταυρωθεῖ, ὥστε νÜ τüν ἴδουν οἱ Ἰουδαῖοι,
οἱ ὁποῖοι εἶχαν κεντÞσει τÞν πλευρÜ Του καß εἶχαν
συνωμοτÞσει ἐναντßον Του.
ΘÜ παραστοῦν ἐνþπιüν Του πÜντες ζῶντες καß νεκροß. ἈγγελικÞ σÜλπιγγα θÜ προσκαλÝσει τοýς πÜντες καß πλῆθος μÝγα θÜ εὑρεθῇ ἐνþπιüν τοῦ φρικτοῦ βÞματος τοῦ Κυρßου.
Ἐνþπιüν μας θÜ εὑρßσκεται πλÝον ἡ
Βασιλεßα τῶν Οὐρανῶν, ἀλλÜ καß τü πῦρ τü αἰþνιον.
Πῶς
θÜ λÜβωμεν τÞν Βασιλεßαν καß πῶς θÜ ἀποφýγωμεν τü πῦρ;
Καß πÜλι ἡ ἀπÜντηση δßδεται ἀπü
τüν ἴδιο τüν Κýριü μας: «Ἐπεßνασα»,
λÝγει, «καß ἐδþκατÝ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ ἐποτίσατέ
με, ξένος ἤμην, καὶ συνηγάγετέ με, γυμνός,
καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα, καὶ ἐπεσκέψασθέ
με, ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός με»
(Ματθ. κε, 35-36). ἘÜν τÜ πρÜξωμε ὅλα
αὐτÜ θÜ κερδßσωμε τÞν αἰþνια Βασιλεßα. ἘÜν δÝν τÜ πρÜξωμε θÜ
κατακριθοῦμε.
Ἡ συμβουλÞ τοῦ Ἁγßου
Κυρßλλου εἶναι σαφÞς:
«Ἄρχισε ἀδελφÝ μου ἀπü τþρα νÜ ἐργÜζεσαι, ἐπßμενε στÞν πßστη καß φρüντισε νÜ μÞ κλεισθῇς ἔξω, ἀναβÜλλοντας νÜ ἀγορÜσῃς ἔλαιον ὅπως αἱ μωρÝς παρθÝνες. ΜÞ ξεθαρρευθεῖς ἐπειδÞ κρατεῖς τÞν λαμπÜδα, ἀλλÜ φρüντισε νÜ τÞν κρατᾶς ἀναμμÝνη. Ἄς λÜμψη τü φῶς τῶν καλῶν σου ἔργων ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρþπων καß νÜ μÞ βλασφημῆται ἐξ αἰτßας σου ὁ Χριστüς. Φüρεσε ἔνδυμα ἀφθαρσßας, διαπρÝπων εἰς ἔργα ἀγαθÜ καß ὅποια ὑπüθεση ἀναλÜβης κατ’ οἰκονομßαν ἀπü τüν Θεü, νÜ τÞν διαχειρισθῇς σωστÜ.
Σοῦ
ἐνεπιστεýθη χρÞματα; Διαχειρßσου τα σωστÜ. ΔÝν εἶναι δικÜ σου, εἶναι
δῶρα Θεοῦ καß ἀνÞκουν καß στοýς ἄλλους.
Σοῦ
ἐνεπιστεýθη χÜρισμα λüγου καß διδασκαλßας; ὉδÞγησε μÝ τüν λüγο σου
τßς ψυχÝς τῶν ἀκροατῶν.
ὙπÜρχουν
πολλοß τρüποι διαχειρßσεως. Φρüντισε λοιπüν ἀδελφÝ μου νÜ μÞ κατακριθῇς
καß κληρονομÞσῃς τü πῦρ τü αἰþνιον.
ΠροσÝξτε
τÞν πλÜνη, ὅμως, κÜποιοι λÝγουν. ΔÝν εἶναι ἀλÞθεια ὅλα
αὐτÜ. ΔÝν θÜ γßνῃ ἡ ΔευτÝρα Παρουσßα. ΔÝν ὑπÜρχει
ΠαρÜδεισος καß αἰþνια Κüλαση.
ΜÞ
πιστÝψης τÜ λüγια αὐτÜ. Μßσησε αὐτÞ τÞν πλÜνη. Ὅλα αὐτÜ
ἐκπορεýονται ἀπü τÞν κεφαλÞ τοῦ δρÜκοντος, ἀπü τÞν γλῶσσα
τοῦ διαβüλου ποý θÝλει νÜ σÝ καταπιῇ.
Ὁ
Κýριος δÝν λÝγει ἁπλῶς τÞν ἀλÞθεια. Ὁ Κýριος εἶναι
ἡ σαρκωμÝνη ἀλÞθεια. Ἔχομε τßς ἀποδεßξεις τῆς ἀγÜπης
τοῦ Θεοῦ. Τüν πλÜνο καß ψευδῆ διÜβολο ἄς τüν ἀποφýγωμε.
Τüν Κýριο ἐρχüμενο ἐν δüξῃ ἄς τüν περιμÝνωμε».
Ἀδελφοß μου, τüν τρüπο τῆς
εἰσüδου μας στÞν Βασιλεßα τοῦ Θεοῦ τüν γνωρßζομε. Ἄς
τηρÞσωμε αὐτÜ ποý μᾶς ἐνεπιστεýθη ὁ Θεüς καß ἄς
κρατÞσωμε τÞν παρακαταθÞκη, ἵνα κληρονüμοι ζωῆς αἰωνßου
γενüμεθα.
|