ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ 

 

Τοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 

Ὁ Ἅγιος Ἀπüστολος ἈνδρÝας ἐσφρÜγισε τÞν ἐπß γῆς ἁγßα πορεßα του καß τÞν περß τοῦ ἑνüς καß μüνου ἀληθινοῦ Θεοῦ διδασκαλßα του μÝ τÞν ἐπß τοῦ χιαστοῦ Σταυροῦ θυσßα του στÞν πüλη τῶν Πατρῶν.

Ἔκτοτε ἡ πüλη μας καθαγιασμÝνη ἀπü αἷμα Ἀποστολικü κατÝχει θÝση πνευματικÞ περßοπτη μεταξý τῶν ἄλλων πüλεων, ἀφοῦ ἔχει θησαυροýς ἀτιμÞτους καß χαριτοβρýτους, τÞν πÜντιμον ΚÜρα τοῦ ΠρωτοκλÞτου καß τüν Σταυρü τοῦ Μαρτυρßου του (φυλÜσσονται στüν ΝÝο περßλαμπρο Ναü τοῦ Ἁγßου) καß βεβαßως τüν ΤÜφο του, ὁ ὁποῖος εὑρßσκεται στüν παλαιü Ναü.

Εἶναι γνωστÝς οἱ περιπÝτειες τοῦ Ἱεροῦ ΛειψÜνου τοῦ πανευφÞμου Ἀποστüλου, ἡ εἰς τÞν ὑπερορßαν παραμονÞ τῆς Ἁγßας ΚÜρας του ἐπß 500 ἔτη, ὡς καß ἡ τοιαýτη τοῦ Χιαστοῦ Σταυροῦ του, ἀλλÜ καß οἱ ἐργþδεις καß συντονισμÝνες προσπÜθειες, ἐπß τῶν ἀοιδßμων Προκατüχων ἡμῶν, γιÜ τÞν ἐπανακομιδÞ τῶν ἱερωτÜτων θησαυρῶν στÞν ἈποστολικÞ μας πüλη.

Ἔτσι τü ἔτος 1964, ἐπß ἀειμνÞστου Μητροπολßτου Πατρῶν Κωνσταντßνου, ἐπανεκομßσθη ἡ Ἁγßα ΚÜρα τοῦ ἱερωτÜτου Ἀποστüλου γενομÝνη ἐνθουσιωδῶς δεκτÞ μετÜ δακρýων χαρᾶς καß δοξολογιῶν πρüς τüν Παντοικτßρμονα Θεüν, ὁ Ὁποῖος ἐχÜρισε αὐτÞ τÞν εὐλογßα στÞν ΠÜτρα.

Ἐπßσης τü ἔτος 1980, ἐπß μακαριστοῦ Μητροπολßτου Πατρῶν ΝικοδÞμου, ἐπανεκομßσθησαν τÜ ἐναπομεßναντα τμÞματα τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου, τÜ ὁποῖα ἐφυλÜσσοντο στÞν Γαλλßα (Μασσαλßα), ὅπου ὑπηρετοῦσε ὡς Γενικüς Ἀρχιερατικüς Ἐπßτροπος ὁ ἐκ Πατρῶν Ἱερεýς π. Παναγιþτης Σιμιγιᾶτος, τÜ μÝγιστα συντελÝσας στÞν ἐπανακομιδÞ τοῦ Σταυροῦ τοῦ ΠρωτοκλÞτου.

Ἄς εἶναι ἡ μνÞμη τῶν ὡς ἄνω ἁγßων ἈρχιερÝων αἰωνßα, ὡς καß τῶν μακαρßα τῇ λÞξῃ γενομÝνων συνεργατῶν αὐτῶν καß λοιπῶν συνεργῶν γιÜ τÞν ἐπßτευξη τῶν ὡς ἄνω σκοπῶν καß ἄς δßδῃ ὁ Θεüς εὐλογßα διÜ πρεσβειῶν τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου σÝ ὅσους διανýουν ἐν εὐσεβεßᾳ τüν ἐπß γῆς βßον τους.

Κατ’ ἔτος, λαμπρῶς ἑορτÜζομε αὐτÝς τßς ἐπετεßους καß φροντßζομε ὥστε νÜ γßνεται πÜνδημος ἡ σýναξη στü ἱερü Ἀποστολεῖο, ὥστε καß ὁ Θεüς νÜ δοξÜζεται καß ὁ πανεýφημος Ἀπüστολος νÜ τιμᾶται, ἀλλÜ καß ἐμεῖς νÜ σωζþμεθα.

Ἔτσι καß ἐφÝτος ἱεροπρεπῶς θÜ ἑορτασθῇ ἡ ἐπÝτειος  της Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου (19-20 Ἰανουαρßου) μÝ τÞν συμμετοχÞ τοῦ Ἱεροῦ ΚλÞρου καß τοῦ εὐσεβοῦς Λαοῦ τῆς Ἀποστολικῆς Μητροπüλεως Πατρῶν.

Εἶναι ἐξαιρετικÜ ἠλεημÝνη ἡ ΠÜτρα, διüτι ἀξιþθηκε ἀπü τüν Θεü τοιαýτης τιμῆς, χÜριτος καß δωρεᾶς. Ὡς ἔχομε καß ἄλλες φορÝς τονßσει, τüσον προφορικῶς στÜ κηρýγματα μας, ὅσον καß γραπτῶς μÝσα ἀπü τÜ ἄρθρα μας, καß ἡ κληρονομιÜ γιÜ μᾶς εἶναι βαρειÜ καß ἡ εὐθýνη μεγÜλη ἔναντι τοῦ Κυρßου καß τοῦ Ἐφüρου καß Πολιοýχου τῶν Πατρῶν Ἁγßου ἈνδρÝου.

Ἔχομε τÞν ἱερÜ εὐθýνη οὐχß μüνο τῆς φυλÜξεως τῶν ἱερῶν αὐτῶν θησαυρισμÜτων, ἀλλÜ καß τῆς ἀξιοποιÞσεως τοῦ κηρýγματος τοῦ Ἁγßου Ἀποστüλου ἈνδρÝου «εὑρÞκαμεν τüν Μεσσßαν», ἀφ’ ἑνüς μÝν γιÜ τüν προσωπικü μας ἁγιασμü, ἀφ’ ἑτÝρου δÝ γιÜ τÞν ὁμολογßα τῆς μüνης αὐτῆς καß σωζοýσης Ἀληθεßας, ὥστε νÜ ὁδηγοῦνται καß οἱ ἄλλοι ἀδελφοß μας, ἀπλανῶς στÞν σωτηρßα.

Ἀπü τüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου, ἐν μÝσαις ΠÜτραις, ἐκπÝμπεται τü κÞρυγμα ὅτι «οὐκ ἔστιν ἐν ἄλλῳ  οὐδενß ἡ σωτηρßα, εἰ μÞ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρßῳ ἡμῶν» καß ὅτι «ἔξω ἀπü τÞν μßαν ἈποστολικÞν καß Ὀρθüδοξον Ἐκκλησßαν τοῦ Χριστοῦ δÝν ὑπÜρχει σωτηρßα».

ΧιλιÜδες πιστοß προσÝρχονται στüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου κατ’ ἔτος γιÜ νÜ ἀντλÞσουν χÜρη καß δýναμη ἀσπαζüμενοι τÜ χαριτüβρυτα Λεßψανα τοῦ Ἀποστüλου. Ἡ τοπικÞ Ἐκκλησßα καθ’ ἡμÝραν παρÝχει τÞν δυνατüτητα νÜ διευκολýνωνται καß νÜ ἐξυπηρετοῦνται οἱ πιστοß ΛειτουργικÜ καß ΛατρευτικÜ, ὥστε καß παρηγορßα καß δýναμη νÜ λαμβÜνουν, ἀλλÜ καß ὅμαιμοι καß σýσσωμοι Χριστοῦ νÜ γßνωνται μÝ τÞν μετοχÞ τους στü ΠοτÞριο τῆς Ζωῆς.

ΠαρÜλληλα ἐργþδεις καταβÜλλονται οἱ προσπÜθειες μας, ὥστε νÜ καλλýνεται ἔτι περαιτÝρω, τüσον ὁ ΝÝος Ναüς τοῦ Ἁγßου, ὅσο καß ὁ Παλαιüς, ἀφοῦ εἶναι ὅ,τι θαυμασιþτερο ἔχει ἡ ΠÜτρα. Ἐνδεικτικῶς ἀναφερüμεθα στÞν συνÝχιση τῆς ἉγιογραφÞσεως τοῦ ΝÝου Ναοῦ (ἔχει ἀπομεßνει μüνο τü ἀριστερü μÝρος κÜτω ἀπü τüν γυναικωνßτη, τü ὁποῖο θÜ ἱστορηθῆ μÝ σκηνÝς ἀπü τÞν ζωÞ τῆς Ὑπεραγßας Θεοτüκου. Οἱ ἐργασßες ἔχουν σταματÞσει προσωρινῶς ἀφ’ἑνüς μÝν λüγῳ τῆς σοβοýσης οἰκονομικῆς κρßσεως, ἀφ’ἑτÝρου δÝ  λüγῳ προσωπικῶν δυσκολιῶν τοῦ ἁγιογρÜφου), στÞν ἀποκατÜσταση τῶν σοβαρῶν φθορῶν στÜ ὑπüγεια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, στÞν ἐκ βÜθρων ἀνακαßνιση τοῦ Παλαιοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὁ ὁποῖος πλÝον ἀποτελεῖ κüσμημα τῆς πüλεως καß τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησßας, ἐπßσης στÞν ἐπßπλωση τῶν Ἱερῶν Ναῶν καß στÞν φροντßδα, ὥστε νÜ λειτουργοῦν τÜ πÜντα ἄριστα πρüς δüξαν Θεοῦ καß ἐξυπηρÝτηση τοῦ πληρþματος τῆς Ἐκκλησßας μας.

ΣÝ αὐτü τü ἔργο ἔχομε ὅλοι ἑνþσει τßς δυνÜμεις μας, ὁ Ἐπßσκοπος, τü Ἱερατεῖο τοῦ Ναοῦ, τü Ἐκκλησιαστικü Συμβοýλιο, ὅλος ὁ Λαüς τῶν Πατρῶν, γιατß ἡ ψυχÞ μας εἶναι ἐκεῖ στüν Ἅγιο ἈνδρÝα, ἡ καρδιÜ τῆς ΠÜτρας κτυπÜει ἐκεῖ στüν τüπο ποý ἁγßασε μÝ τÞν Θυσßα του ὁ Πρωτüκλητος τῶν Ἀποστüλων.

Ὅμως ἐπιτρÝψατÝ μου, νÜ ἀναφÝρω, πετῶντι καλÜμῳ καß στοιχεῖα τινÜ ποý ἀφοροῦν στοýς ἑορτασμοýς τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου καß στÞν ἐν γÝνει ἀξιοποßηση τῶν χαριτοβρýτων θησαυρῶν ποý κατÝχομε στÜ χÝρια μας.

Ἐφροντßσαμε μÝ πολλοýς κüπους καß θυσßες καß μÝ πολλÞ ἐργασßα νÜ ἀναβαθμßσωμε τüν θεσμü τῶν Πρωτοκλητεßων καß δüξα τῷ Θεῷ τü ἐπιτýχαμε, εἰς τρüπον ὥστε ὄχι μüνο τοπικῶς, ἀλλÜ πανελληνßως καß παγκοσμßως νÜ προβÜλλεται ἡ πüλις τῶν Πατρῶν καß ὁ Πρωτüκλητος Ἀπüστολος Ἅγιος ἈνδρÝας. Κορυφαῖο γεγονüς ἦτο ἡ ἔλευση τῆς Α.Θ.Π. τοῦ Οἰκουμενικοῦ ΠατριÜρχου κ.κ. Βαρθολομαßου στÞν ΠÜτρα καß ἡ τÝλεση ὑπ’ αὐτοῦ τῆς Θεßας Λειτουργßας στüν ΝÝο Ναü τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου (γιÜ πρþτη φορÜ ἐλειτοýργησε ΠατριÜρχης στÞν ΠÜτρα). Ἐπßσης ὁ ἑορτασμüς τῆς Ἑκατονταετηρßδος ἀπü τῆς θεμελιþσεως τοῦ ΝÝου Ναοῦ, οἱ Ἐκδüσεις κατ’ ἔτος ὥστε νÜ προβÜλλεται ἡ πüλη καß ἡ ἘκκλησιαστικÞ τοπικÞ μας ἱστορßα καß γενικþτερα ὁ πολιτισμüς καß ἡ παρÜδοσÞ μας, τÜ ἐγκαßνια τοῦ ἐκ βÜθρων ἀνεγερθÝντος κτιριακοῦ συγκροτÞματος τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λυκεßου, κλπ.

ΓιÜ ὅλα αὐτÜ καß γιÜ τÞν δι’ ἄλλων τρüπων προβολÞ τοῦ πνευματικοῦ μας θησαυροῦ ἐκοπιÜσαμε καß κοπιÜζομε, ἔχοντες πÜντοτε ὡς γνþμονα τÞν πνευματικÞ ἐνßσχυση τοῦ Λαοῦ τοῦ Θεοῦ καß τÞν παραμυθßα του, μÝ ἀπþτερο καß τελικü στüχο τÞν σωτηρßα, τÞν «κατÜ Χριστüν Ἰησοῦν τελεßωσιν», ποý εἶναι ὁ τελικüς προορισμüς τῆς ζωῆς μας. (Βλ. προβολÞ παγκοσμßως τῶν Πανηγýρεων ἀπü τÞν ΚρατικÞ Τηλεüραση, καß ἀπü τÜ τοπικÜ ἘκκλησιαστικÜ Μ.Μ.Ε μÝσω διαδικτýου, ἐκπομπÝς ἐπßσης μεταδιδüμενες κατÜ τüν ἴδιο τρüπο κ.ο.κ).

Ἐπßσης καθ’ ἑκÜστην ΠαρασκευÞ τελοῦμε ἐπß τοῦ ΤÜφου τοῦ Ἁγßου Ἀποστüλου ἈνδρÝου, ἹερÜ Ἀγρυπνßα, πρüς σωτηρßαν τοῦ χριστεπωνýμου Λαοῦ τοῦ Θεοῦ. (Σημειþνομεν ἐνταῦθα ὅτι πολλοß ἐκ τῶν ἐντοπßων, δÝν ἐγνþριζαν ποý εὑρßσκεται ὁ τÜφος τοῦ Ἁγßου, πρüς μεγßστην ἔκπληξßν μας...).

ΘÜ σταθῶ ὅμως καß στÞν μÝ σýνεση καß πολλÞ προσοχÞ καß κατüπιν πολλῆς σκÝψεως, πÜντοτε πρüς τü πνευματικü συμφÝρον, μεταφορÜ τῆς Ἁγßας ΚÜρας, τüσο στü Ἐξωτερικü, ὅσο καß στüν Ἑλλαδικü χῶρο. ὉποιαδÞποτε μεταφορÜ τῆς Ἁγßας ΚÜρας, ὅπως ὅλων τῶν Ἁγßων ΛειψÜνων καß ἱερῶν εἰκüνων, γßνεται γιÜ ἁγιασματικοýς καß σωτηριολογικοýς λüγους καß γιÜ κανÝνα ἄλλο σκοπü.

    Ἔτσι κατüπιν συνεννοÞσεþς μας μÝ τÞν Ἐκκλησßα τῆς Ρουμανßας (ὑπεβλÞθη ἐπισÞμως ἀπü τü Πατριαρχεῖο Ρουμανßας αἴτημα πρüς ἡμᾶς) καß ἀδεßας τῆς Ἱερᾶς Συνüδου τῆς Ἐκκλησßας τῆς ἙλλÜδος μετεφÝρθη ἡ Ἁγßα ΚÜρα τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου στÞν Ρουμανßα. Ἐκεῖ ἑκατομμýρια ΡουμÜνοι προσῆλθαν κÜτω ἀπü δýσκολες καιρικÝς συνθῆκες (θερμοκρασßα ὑπü τü μηδÝν) γιÜ νÜ προσκυνÞσουν τÞν Ἁγßα ΚÜρα. Στü ΒουκουρÝστι μιλÞσαμε μÝ τüν Μακαριþτατο ΠατριÜρχη κ. ΔανιÞλ γιÜ τßς ἱερÝς προσκυνηματικÝς ἀποδημßες ΡουμÜνων στÞν ΠÜτρα, ἀλλÜ καß μÝ τüν Πρüεδρο τῆς Δημοκρατßας τῆς Ρουμανßας, ὁ ὁποῖος μᾶς ἐδÝχθη στü Προεδρικü ΜÝγαρο καß ὡς ἀνακοινþσαμε μετÜ τÞν ἐπιστροφÞ μας στÞν ΠÜτρα, ἡ πüλη μας προσετÝθη στüν κατÜλογο τῶν τüπων γιÜ θρησκευτικοýς προορισμοýς τῶν ΡουμÜνων (Πλεῖστοι ΡουμÜνοι ἀπü τüτε μÝ ἐπß κεφαλῆς Ἀρχιερεῖς προσÝρχονται στÞν ΠÜτρα γιÜ νÜ προσκυνÞσουν τüν Ἅγιο).

            ἈλλÜ καß ἐντüς ἙλλÜδος, πÜλιν μÝ σýνεση καß μÝτρο καß κατüπιν ἀπαραιτÞτων ἐνεργειῶν (ἄδεια Ἱερᾶς Συνüδου κλπ.), μετεκινÞθη ἡ Ἁγßα ΚÜρα πρüς εὐλογßα καß ἁγιασμü τῶν πιστῶν.

   ἘσχÜτως πολλÜ ἀκοýομε καß διαβÜζομε περß τοῦ λεγομÝνου «θρησκευτικοῦ τουρισμοῦ» καß περισσüτερα γιÜ τÞν «ἀξιοποßηση» τῆς ΚÜρας τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου,γιÜ τüν σκοπü αὐτü. Οὐδεποσῶς ἀμφιβÜλλομε ὅτι ὅλα αὐτÜ προÝρχονται ἐξ ἀγαθῆς καρδßας καß προθÝσεως.

Ὅμως θεωρῶ (μακÜρι νÜ μÞν εἶναι ἔτσι)  ὅτι, ὡς βÜσις ὅλων αὐτῶν τßθεται τü ὑλικü συμφÝρον καß μüνον καß ὄχι ἡ πνευματικÞ πρüοδος καß ἡ σωτηρßα τῶν ἀνθρþπων.ἘσχÜτως, ἀπü κÜποιους ἀδελφοýς τßθεται ζÞτημα μεταφορᾶς τῆς Ἁγßας ΚÜρας στÞν Ρωσßα, ὥστε νÜ... προσελκýσωμε τουρßστες καß κÜποιες φορÝς, ἐγκαλεῖται ἡ τοπικÞ Ἐκκλησßα γιατß δÝν «...ἀξιοποßησε πρüταση-πρüσκληση Βουλευτοῦ τῆς χþρας ἐκεßνης» γιÜ τÞν μεταφορÜ τῆς Ἁγßας ΚÜρας ἐκεß, ὥστε νÜ προσπορισθοῦν πολλαπλᾶ ὀφÝλη στÞν ΠÜτρα. Ἐπ’ αὐτῶν θÜ ἤθελα νÜ ἀπαντÞσω εὐθÝως καß ἄνευ περιστροφῶν. Οἱ ὅποιες συνεννοÞσεις γιÜ τÝτοια θÝματα γßνονται μεταξý τῶν Ἐκκλησιῶν καß μüνο, καß ὄχι μÝ ἄλλους φορεῖς. Ἡ Ἁγßα ΚÜρα δÝν εἶναι ἀντικεßμενο οἱωνδÞποτε συνδιαλλαγῶν, καß ὡς ἐκ τοýτου δÝν δυνÜμεθα νÜ σκεπτþμεθα κατ’ αὐτüν τüν τρüπο. ΟὐδÝποτε θÜ μεταφερθῆ ἡ Ἁγßα ΚÜρα πρüς ἐξυπηρÝτηση ἀλλοτρßων σκοπῶν, παρÜ μüνον πρüς ἁγιασμüν καß σωτηρßαν.

ΘÜ ἀπογοητεýσωμε κÜποιους λÝγοντας ὅτι, πολλÜκις ἔχομε φθÜσῃ στü σημεῖο νÜ λÜβωμε ἀπüφαση, περß τῆς μÞ μετακινÞσεως πλÝον τῆς Ἁγßας ΚÜρας εἰς ἄλλους τüπους. ἈλλÜ μÝχρι τþρα ἔχουν ἐπικρατÞσει στüν νοῦ μας καß στÞν καρδßα μας ψυχραιμüτερες σκÝψεις. Ἐξ ἄλλου τυγχÜνει τοῖς πᾶσι γνωστü, ὅτι ἐκ τοπικῆς παραδüσεως καß ἐκκλησιαστικῆς τÜξεως πολλοß ἱεροß θησαυροß δÝν μετακινοῦνται ἀπü τÞν θÝση τους (π.χ. Εἰκþν τῆς Παναγßας τῆς ΤÞνου). Ἔχετε ἄραγε ἀναλογισθῆ τÞν εὐθýνη ποý φÝρομε ἔναντι μιᾶς τÝτοιας ἀποφÜσεως, περß μετακινÞσεως δηλ. τῆς Ἁγßας ΚÜρας γιÜ προσκυνηματικοýς λüγους, λαμβανομÝνης ὑπ’ ὄψιν τῆς ὅποιας ἐπικινδυνüτητος κατÜ τÞν μεταφορÜ, τÞν παραμονÞ, κλπ. ὍσÜκις ἔχομε μεταφÝρει σÝ ἄλλο μÝρος γιÜ πνευματικοýς λüγους τÞν Ἁγßα ΚÜρα, γρηγοροῦμε ἅπαντες καß ἀγρυπνοῦμε, προκειμÝνου νÜ φυλÜξωμε ἀβλαβÝς τü θεῖο θησαýρισμα. 

Οὐδüλως ἀμφιβÜλλομε ὅτι μÝ τÞν ἔλευση προσκυνητῶν γιÜ τüν Ἅγιο Ἀπüστολο ἈνδρÝα, ἡ ΠÜτρα θÜ ἔχῃ πολλαπλÜ ὀφÝλη. Ὅλα ὅμως πρÝπει νÜ γßνωνται κατÜ τÜξιν καß εὐσχημüνως, καß βεβαßως χρειÜζονται καß ἄλλες δομÝς καß ὑποδομÝς γιÜ νÜ προσελκýσωμε κüσμο στÞν πüλη μας. Πρüς αὐτÞ τÞν κατεýθυνση ἐργαζüμεθα καß συνεργαζüμεθα ὅλοι μας. Ὡς Ἐκκλησßα δÝ τÜ μÝγιστα ἔχομε συμβÜλλει, ὥστε νÜ ἐπιτευχθῇ ὁ συγκεκριμÝνος σκοπüς.

Ἡ ἹερÜ Μητρüπολις ἔχει προβεῖ καß σÝ ἄλλες ἐνÝργειες, ποý ἔχουν σχÝση μÝ τÞν Ὀρθüδοξη Ἐκκλησßα τῆς Ρωσßας, καß ἔχει συμμετÜσχει σÝ ἔκθεση, ἡ ὁποßα προσφÜτως ἔγινε ἐκεῖ γιÜ τüν λεγüμενο «Θρησκευτικü Τουρισμü», μÝ τÞν ἀποστολÞ φωτογραφιῶν καß ἐντýπου ὑλικοῦ στÞν ἙλληνικÞ, ΡωσικÞ, καß ἄλλες γλῶσσες. ΔÝν εἶναι βÝβαια τῆς παροýσης νÜ εἴπωμε περισσüτερα.

ΣÝ ὅσους βιαστικÜ ἀποφαßνονται πÜνω σÝ τÝτοια θÝματα, συνιστῶμεν νÜ σκÝπτωνται συνετÜ. Ὅσο γιÜ τü πüσο ἀγαπᾶμε τÞν ΠÜτρα καß φροντßζομε γιÜ τÞν ἐν γÝνει προαγωγÞ τοῦ τüπου, τü μαρτυρεῖ ἡ μÝχρι τþρα πορεßα μας, ἡ ἀγωνßα μας, οἱ μÝ παρρησßα παρεμβÜσεις μας καß σÝ αὐτÞ τÞν ΚυβÝρνηση καß ὅποια ἄλλη ἁρμοδßα ἈρχÞ γιÜ τοπικÜ θÝματα (βλ. θÝματα σεισμοῦ, ΚΕΤΧ, ἐθνικÞ ὁδüς, μεταναστευτικü, θÝμα ἀντιμετωπßσεως τῆς φτþχειας, ἐνßσχυση μικρομεσαßων ἐπιχειρÞσεων κ.λ.π.).

Ὡς Ἐπßσκοπος τῆς τοπικῆς Ἐκκλησßας γνωρßζομε πολý καλÜ  τÜ ἱερÜ μας καθÞκοντα ἔναντι τοῦ Θεοῦ καß τῶν Ἁγßων μας καß τßς ὑποχρεþσεις μας ἔναντι τοῦ ποιμνßου μας, διüτι καθ’ ἡμÝραν δεχüμεθα ἑκατοντÜδες ἀνθρþπων καß συμπÜσχομε μαζß τους συμμεριζüμενοι τÜ ὅποια προβλÞματÜ τους καß ἀγωνιζüμενοι μÝ ὅλες μας τßς δυνÜμεις γιÜ τÞν πνευματικÞ καß γενικþτερη ἐνßσχυση αὐτοῦ τοῦ τüπου, ὡς καß γιÜ τÞν προβολÞ καß τÞν ἐν γÝνει ἀνÜπτυξÞ του .

Τþρα, λοιπüν, σᾶς προσκαλοῦμε νÜ προσÝλθετε καß νÜ προσÝρχεσθε πÜντοτε μετÜ πÜσης εὐλαβεßας πρüς ἀσπασμü καß προσκýνηση τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγßου μας, τῆς πανσεβÜσμιας ΚÜρας του καß τοῦ ΤÜφου του, γιÜ ἐνßσχυση καß παρηγορßα, γιÜ ἁγιασμü καß σωτηρßα, ἀφοῦ οἱ καιροß ποý διανýομε εἶναι ἐξüχως δýσκολοι.

 

Περιεχüμενα
ΕπιστροφÞ