ΞΕΧΕΙΛΙΣΕ Η ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΤΡΙΝΩΝ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟ

 

      

 

  Tοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν  κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 

            Ἐπß τρεῖς ἡμÝρες, πüλις τῶν Πατρῶν ἔζησε μÝσα σÝ κλῖμα πνευματικῆς ἀνατÜσεως, ἀφοῦ εἶχε τÞν εὐκαιρßα νÜ φιλοξενῇ στüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου Διονυσßου τÜ ἱερÜ καß μυρßπνοα Λεßψανα τῶν κλεινῶν Νεομαρτýρων Δημητρßου καß Παýλου, Πολιοýχων Τριπüλεως. ΤÜ ἅγια Λεßψανα συνþδευσε ἀπü τÞν Τρßπολη Σεβασμιþτατος Μητροπολßτης Μαντινεßας καß Κυνουρßας κ.κ. ἈλÝξανδρος, ἔχοντας στÞν σεπτÞ του συνοδεßα, τüν Ἡγοýμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγßου ΝικολÜου Βαρσῶν, ὅπου φυλÜσσονται τÜ ἱερÜ Λεßψανα, Ἀρχιμανδρßτη ΜελχισεδÝκ ΓαλÜνη, ΠατÝρες ἀπü τÞν ἹερÜ ΜονÞ καß ἄλλους Κληρικοýς ἀπü τÞν Τρßπολη.

            ΠλÞθη Λαοῦ ἔσπευσαν νÜ προσκυνÞσουν τοýς Ἁγßους, τüσο κατÜ τÞν λαμπρÜ ὑποδοχÞ, ὅσο καß καθὅλες τßς ἹερÝς Ἀκολουθßες ποý νυχθημερüν ἐτελοῦντο στüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου Διονυσßου, ὅπου ἀπü τü 1861 φυλÜσσεται ἹερÜ Εἰκüνα τους, ἀφιÝρωμα τῶν εὐλαβῶν ἈρκÜδων τῆς ΠÜτρας.

            Εἴδαμε ἀνθρþπους πÜσης ἡλικßας, νÜ προσÝρχωνται μÝ πßστη, νÜ γονατßζουν μπροστÜ στοýς ΝεομÜρτυρες, νÜ δακρýζουν, νÜ ἀσπÜζωνται τÜ ΛεßψανÜ τους, νÜ ἀκουμποῦν ἐπÜνω στÞν ΛÜρνακα προσωπικÜ ἀντικεßμενα, πρüς εὐλογßα καß ἁγιασμü.

            Ξεχωρßσαμε μανÜδες ποý ἐνþπιον τῶν λαμπρῶν ἀριστÝων τῆς ΠελοποννÞσου, ἄφησαν μαζß μÝ τÜ ἐαρινÜ ἄνθη καß τῆς καρδιᾶς τους τÜ μῦρα, ἔχοντας βεβαßαν τÞν ἐλπßδα, ὅτι οἱ ΝεομÜρτυρες θÜ μεταφÝρουν τÜ αἰτÞματÜ τους γοργÜ στüν θρüνο τοῦ Θεοῦ.

            ΣυγκινηθÞκαμε μÝ τοýς ἀσθενεῖς, οἱ ὁποῖοι ἔφθασαν στüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου Διονυσßου γιÜ νÜ παρακαλÝσουν γιÜ τÞν ἴασÞ τους, ἀλλÜ καß μÝ τοýς νÝους, οἱ ὁποῖοι μÝ σεβασμü καß δÝος προσκυνοῦσαν τÜ τßμια Λεßψανα τῶν δýο νÝων, τῶν παλληκαριῶν ποý ἔδωσαν θαρραλÝα μαρτυρßα ὑπÝρ τῆς ἀμωμÞτου ἡμῶν πßστεως καß τῆς πατρßδος μας, σÝ χρüνια δýσκολα, ὅπου ὅλα «τἄσκιαζε ἡ φοβÝρα καß τÜ πλÜκωνε ἡ σκλαβιÜ», κατÜ τüν ἐθνικü μας ποιητÞ.

            Ὅλες οἱ ἐκδηλþσεις καß οἱ ἱερÝς Ἀκολουθßες ἦταν ἀφιερωμÝνες στÜ παιδιÜ μας ποý διαγωνßζονται στßς ΠανελλÞνιες ἘξετÜσεις, ὥστε διÜ πρεσβειῶν τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων νÜ ἔχουν δýναμη καß φωτισμü στüν ἀγῶνα τους καß ἐπιτυχßα στÞν ὡραßα προσπÜθειÜ τους γιÜ τü μÝλλον τους.

            ΑἰσθÜνομαι ἐπιτακτικü τü χρÝος, καß μÝσα ἀπü τßς ἁπλÝς αὐτÝς γραμμÝς, νÜ ἐκφρÜσω τßς θερμÝς μου εὐχαριστßες πρüς ὅλους, ὅσοι συνετÝλεσαν, ὥστε νÜ ἔχωμε αὐτÞ τÞν ὡραßα πνευματικÞ εὐκαιρßα, νÜ προσκυνÞσωμε δηλ. στÞν πüλη μας τÜ Λεßψανα τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων, ἀλλÜ καß νÜ στεφθοῦν μÝ ἀπüλυτη ἐπιτυχßα ὅλες οἱ ἹερÝς Ἁκολουθßες, πρüς τιμÞν τῶν τῆς πßστεως καß τῆς πατρßδος ἱερῶν καß ἐθελουσßων σφαγßων.

            Εὐχαριστῶ τüν Σεβασμιþτατο Μητροπολßτη Μαντινεßας καß Κυνουρßας κ.κ. ἈλÝξανδρο, τüν λαμπρü καß σοφü ἹερÜρχη καß πνευματικü πατÝρα τῆς ἰδιαιτÝρας μου πατρßδος, ὁ ὁποῖος μÝ ἀγÜπη πατρικÞ ἀνταπεκρßθη θετικÜ στü αἴτημÜ μας γιÜ τÞν μεταφορÜ τῶν ἱερῶν ΛειψÜνων στÞν ΠÜτρα, καß ἔκανε τüν κüπο νÜ συνοδεýσῃ ὁ ἴδιος τοýς ΝεομÜρτυρες στÞν πüλη τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου, νÜ μᾶς εὐλογÞσῃ, νÜ προστῇ τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν καß νÜ μᾶς διδÜξῃ μÝ τüν πηγαῖο λüγο του, ποý ἐξÝρχεται ὡς ὕδωρ εὐφραῖνον ψυχÜς, ἀπü τÞν γεμÜτη Χριστü καß ἙλλÜδα καρδιÜ του.

            Ἐπßσης, τüν Πανοσιολογιþτατο Ἀρχιμανδρßτη ΜελχισεδÝκ ΓαλÜνη, Ἡγοýμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγßου ΝικολÜου Βαρσῶν Τριπüλεως, ποý συνþδευσε τοýς ΝεομÜρτυρες καß τüν Σεβασμιþτατο στÞν ἱερÜ τους ἀποδημßα στÞν ΠÜτρα, ἀλλÜ καß τοýς λοιποýς ΠατÝρες τῆς Μονῆς καß τοýς Κληρικοýς ἀπü τÞν Τρßπολη ποý ἦλθαν κοντÜ μας κατ’ αὐτÜς τÜς ἡμÝρας.

            Ἐπßσης ἐκφρÜζω τßς εὐχαριστßες μου πρüς τüν Ἱερü Κλῆρο καß τßς ΜοναστικÝς Ἀδελφüτητες τῆς Ἱερᾶς Μητροπüλεως Πατρῶν, πρüς

τü προσωπικü τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγßου Διονυσßου Πατρῶν, κληρικοýς καß λαúκοýς, πρüς τοýς ἐντιμοτÜτους Ἄρχοντας, Πολιτικοýς καß Στρατιωτικοýς, ὅλες τßς ἈρχÝς καß τοýς Ἐκπροσþπους Ἀρχῶν καß ΦορÝων, ὡς καß τßς ἁρμüδιες ὑπηρεσßες τοῦ ΔÞμου ΠατρÝων γιÜ τÞν βοÞθεια ποý παρεῖχαν, ὥστε νÜ ἑορτασθοῦν μεγαλοπρεπῶς οἱ Ἅγιοι ΝεομÜρτυρες. ΤÜ στρατιωτικÜ ἀγÞματα, τÞν ἙλληνικÞ Ἀστυνομßα, τÞν μπÜντα, τοýς νÝους καß τßς νÝες ποý πλαισßωσαν τÞν ἹερÜ Λιτανεßα καß μÜλιστα μÝ ἐθνικÝς ἐνδυμασßες, τοýς μαθητÝς τῶν Σχολεßων, τÜ τμÞματα τοῦ Ἐρυθροῦ Σταυροῦ, καß κυρßως ὅλο τüν φιλüθεο καß φιλÜγιο Πατραúκü Λαü, ποý κατÜ χιλιÜδες ἔσπευσε νÜ «χαιρετßσῃ», ὅπως συνηθßζουν νÜ λÝνε οἱ Ἁγιορεῖτες ΠατÝρες, τοýς Ἁγßους καß νÜ ἀποθÝσῃ ἐνþπιüν τους τÜ μýχια ἱερÜ αἰσθÞματα τῆς καρδιᾶς του, τοýς πüθους καß τßς ἐλπßδες του.

            ἸδιαιτÝρως εὐχαριστῶ τÞν κ. Πρüεδρο, τÜ μÝλη τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλßου καß ὅλα τÜ μÝλη τοῦ ἐν ΠÜτραις Συλλüγου τῶν ἈρκÜδων καß ὅλους τοýς ἄλλους Συλλüγους ποý ἐνεργÜ συμμετεῖχαν στοýς Ἑορτασμοýς.

            Ἄπειρες δüξες ἄς ἔχῃ ὁ ΠανÜγιος Κýριüς μας, διüτι μᾶς ἐχαρßτωσε μÝ αὐτÞ τÞν εὐλογßα καß οἰκονüμησε, ὥστε σÝ χρüνους καß ἐποχÝς δýσκολες, ὁ Λαüς μας νÜ ἀντλÞσῃ δýναμη καß ἐλπßδα.  

            Πρüς ὅλους τοýς εὐλαβεῖς προσκυνητÝς ὑπενθυμßσαμε (καß τü κÜνομε καß μÝ τü κεßμενü μας αὐτü πρüς ὅλους τοýς ἀναγνῶστες) τÜ λüγια τοῦ Ἁγßου ΝικοδÞμου τοῦ Ἀγιορεßτου, ἀπü τü ὡραιüτατο προοßμιü του στü «ΝÝο Μαρτυρολüγιο», ὅπου ὁ Ἅγιος σημειþνει:    

            «ΠρÝπει νÜ δοξÜζωμε τüν Θεü, γιατß δßδοντÜς μας τοýς ΝεομÜρτυρες, μᾶς ἔδωσε παρüμοιον θαῦμα, ὡσÜν νÜ βλÝπῃ τινÜς μÝσα εἰς τÞν καρδßαν τοῦ χειμῶνος, ἐαρινÜ ἄνθη καß τριαντÜφυλλα· μÝσα εἰς τÞν βαθυτÜτην νýκτα, ἡμÝραν καß ἥλιον· μÝσα εἰς τü ψηλαφητüν σκüτος, φῶτα λαμπρüτατα· ἐν καιρῷ τῆς αἰχμαλωσßας, νÜ βλÝπῃ ἐλευθερßαν, καß ἐν καιρῷ τῆς τωρινῆς ἀσθενεßας, ὑπερφυσικÞν δýναμιν..».

            Ἐπßσης ὁ Ἅγιος Νικüδημος ἀναφÝρει τÜ αἴτια γιÜ τÜ ὁποῖα ὁ Θεüς ἀνÝδειξε τοýς ΝεομÜρτυρες:                                      

            «Εἰ δÝ καß ἐρωτᾷ τινας διÜ ποίαν αἰτίαν ηὐδόκησεν ὁ Θεὸς νÜ γίνωνται οὗτοι οἱ Νέοι Μάρτυρες εἰς τοýς τωρινοýς καιρούς; ᾿Αποκρίνομαι, διÜ πέντε τινά:

            α) ΔιÜ νÜ εἶναι ἀνακαινισμüς ὅλης τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως.

            β) ΔιÜ νÜ μÝνουν ἀναπολüγητοι ἐν ὥρᾳ Κρßσεως οἱ ἀλλüπιστοι.

            γ) ΔιÜ νÜ εἶναι δόξα μÝν καß καύχημα τῆς ᾿Ανατολικῆς ᾿Εκκλησίας, ἔλεγχος δÝ καß καταισχύνη τῶν ἑτεροδόξων.

            δ) ΔιÜ νÜ εἶναι παρÜδειγμα ὑπομονῆς εἰς ὅλους τοýς Ὀρθοδüξους Χριστιανοýς, ὅπου τυραννοῦνται ὑποκÜτω εἰς τüν βαρýν ζυγüν τῆς αἰχμαλωσßας.

            ε) Καß τελευταῖον, διÜ νÜ εἶναι θÜρρος καß παρακßνησις εἰς τὀ νÜ μιμηθοῦν διÜ τοῦ ἔργου τü μαρτυρικüν τους τÝλος, καß ὅλοι μÝν οἱ Χριστιανοß οἱ κατÜ περßστασιν εἰς τü μαρτυρῆσαι ἀναγκαζüμενοι. ἘξαιρÝτως δÝ καß μÜλιστα, ὅσοι ἔφθασαν νÜ ἀρνηθοῦν πρüτερον τÞν Ὀρθüδοξον πßστιν».

            Εἶναι ἐξüχως συγκινητικÜ τÜ λüγια τοῦ Ἁγßου, μÝ τÜ ὁποῖα ἐγκωμιÜζει τοýς ΝεομÜρτυρες, ὀνομÜζοντÜς τους «Γλυκýτατα πᾶσι Χριστιανοῖς καß πρÜγματα καß ὀνüματα, τοῦ ἐπουρανßου ΒασιλÝως παρεμβολÞ καß γεναιüτατον στρÜτευμα...».

            ΘÝλει ὅμως ὁ Ἱερüς Νικüδημος τοýς Ἁγßους ΝεομÜρτυρες, νÜ μᾶς παρακαλοῦν μεταξý τῶν ἄλλων καß μÝ τÜ παρακÜτω λüγια:

            «Φυλαχθῆτε, ἀδελφοß μας, νÜ μÞν ἀρνηθῆτε τÞν Ὀρθüδοξον πßστιν σας, καß ὁμολογÞσετε τÞν ἐκεßνων θρησκεßαν. ΜÞ τυφλωθῆτε τüσον, ὅπου νÜ προτιμÞσετε τü σκüτος ἀπü τü φῶς∙ τü ψεῦδος ἀπü τÞν ἀλÞθειαν∙ τü χαλκοῦν καß κÜλπικον νüμισμα ἀπü τü καθαρüν καß δοκιμασμÝνον μÜλγαμα∙ τü γυαλß καß ἄτιμον χαλßκι ἀπü τü ἀτßμητον πετρÜδι∙  μÝ ἕνα λüγον, τüν Ἅδην ἀπü τüν οὐρανüν καß τÞν κüλασιν ἀπü τüν παρÜδεισον∙  μÞ τü καταδεχθῆτε ποτÝ, μÞ, νÜ ἀφÞσετε τÞν ἁγιωτÜτην πßστιν σας, ἥτις κÜμνει ἐκεßνους ὅπου τÞν πιστεýουν ἀπü ἀνθρþπους ἀγγÝλους∙ ἀπü ἐπιγεßους οὐρανßους∙ ἀπü ὑλικοýς, υἱοýς Θεοῦ κατÜ χÜριν, λαμπροτÜτους ἡλßους, κληρονüμους τῆς οὐρανῶν Βασιλεßας. Καß ἁπλῶς εἰπεῖν, μÞ τü στÝρξετε ποτÝ, ἀδελφοß, νÜ ἀρνηθῆτε τüν πραüτατον, τüν γλυκýτατον Ἰησοῦν Χριστüν, τüν ἀληθινüν Υἱüν τοῦ Θεοῦ καß Θεüν, δι’ οὗ ἐκτßσθησαν ὅλα τÜ πÜντα, οὐρÜνια, ἐπßγεια καß καταχθüνια, τüν πλÜστην σας, τüν προνοητÞν σας, τüν πατÝρα καß εὐεργÝτην σας, τüν σωτῆρα καß διδÜσκαλüν σας∙ ὅστις ἐγÝνετο ἄνθρωπος, καß ἔπαθε, καß ἐσταυρþθηκε, καß ἀπÝθανε, καß ἀνÝστη διÜ τÞν σωτηρßαν τÞν ἐδικÞν σας∙ ὅστις σᾶς ἔπλυνε μÝ τü θεῖον του βÜπτισμα∙ σᾶς ἔθρεψε μÝ τü σῶμα του∙ σᾶς ἐπüτισε μÝ τü αἷμα του∙ ὅστις σᾶς ἐξαγüρασεν ἀπü τÜς χεῖρας τοῦ διαβüλου∙ σᾶς ἐλýτρωσεν ἀπü τÞν κüλασιν καß σᾶς ἔκαμε κληρονüμους τῆς βασιλεßας του...».      

            Ἀδελφοß μου, θελÞσαμε μÝ τü ἱερü προσκýνημα τῶν Μαρτυρικῶν ΛειψÜνων τῶν Ἁγßων Δημητρßου καß Παýλου, τῶν ἐν Τριπüλει μαρτυρησÜντων,

·        ΝÜ τονþσωμε τÞν πßστη τῶν ἀνθρþπων σÝ μιÜ ἐποχÞ δýσκολη πνευματικÜ.

·        ΝÜ δþσωμε δýναμη σÝ ὅλους, ὥστε νÜ ἀγαποῦν περιπαθῶς τÞν εὐλογημÝνη πατρßδα μας γιÜ τÞν ὁποßα θυσιÜστηκαν οἱ ΝεομÜρτυρες.

·        ΝÜ ἐμψυχþσωμε τüν Λαü μας σÝ χρüνια ἀπαρÜκλητα καß σκληρÜ, κατÜ τÜ ὁποῖα ἀντιμετωπßζει ὁ καθÝνας, οἱ οἰκογÝνειÝς μας, ἡ χþρα μας ὁλüκληρη δυσκολßες, καθ’ ὅσον ἔχομε εἰσÝλθει σÝ μιÜ περιπÝτεια ποý δÝν μᾶς ἄξιζε.

·        ΝÜ δþσωμε θÜρρος στÜ παιδιÜ μας, στοýς νÝους μας, ποý ἀγωνßζονται νÜ κερδßσουν τÞν ζωÞ, καß κυρßως στÜ παιδιÜ μας ποý διαγωνßζονται στßς ΠανελλÞνιες ἘξετÜσεις.

·        ΝÜ ὑπενθυμßσωμε ὅτι στÞν ἙλλÜδα ὑπÜρχουν ἀγωνιστÝς, παλληκÜρια, ποý εἶναι ἕτοιμοι νÜ δþσουν καß τü αἷμα τους ἀκüμη, γιÜ τÞν πßστη καß τÞν πατρßδα.

      ΤÝλος ὑψþνομε τÞν καρδιÜ μας πρüς τüν Σωτῆρα Χριστü, καß ἱκετεýομε μαζß μÝ τüν Ἱερü ὙμνογρÜφο:

     «Κýριε, ταῖς τῶν Νεομαρτýρων Σου πρεσβεßαις,

δßδου τῷ λαῷ Σου, ὡς οἰκτßρμων, τÜ ἐλÝη Σου».

 

 

 

 

Περιεχüμενα
ΕπιστροφÞ