ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΣ

ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

 

 

Tοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου

          Πατρῶν  κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 

            ΣÞμερα ἡ ΠÜτρα ὑποδÝχεται τÜ χαριτüβρυτα Λεßψανα τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων Δημητρßου καß Παýλου, Πολιοýχων τῆς Τριπüλεως, οἱ ὁποῖοι κατÜ τÜ ἔτη 1803 καß 1818 ἀντßστοιχα, ὑπÝστησαν θÜνατο μαρτυρικü γιÜ τÞν Ἁγßα μας Ὀρθüδοξη πßστη καß τÞν ἐλευθερßα τῆς πατρßδος μας.

            Ὅλοι οἱ Τριπολßτες, μεγαλþσαμε μÝ τüν βßο τους, ποý μᾶς συγκλüνιζε ἀπü μικρÜ παιδιÜ, καß εἴχαμε πÜντα ἐνþπιüν μας τßς ἱερÝς μορφÝς τους.

            Ἡ συγκßνηση μου εἶναι ἀνÝκφραστη, γιατß εὐδüκησε ὁ Θεüς, ἠθÝλησαν οἱ Ἅγιοι ΝεομÜρτυρες καß εὐλüγησε ὁ Σεβασμιþτατος Μητροπολßτης Μαντινεßας καß Κυνουρßας κ.κ. ἈλÝξανδρος, νÜ ἔλθουν τÜ Λεßψανα τῶν Ἁγßων στÞν πüλη τοῦ Ἁγßου ἈνδρÝου, πρüς εὐλογßα καß ἁγιασμü τοῦ χριστεπωνýμου πληρþματος τῆς Ἀποστολικῆς μας Ἐκκλησßας.

            ΤÜ Ἁγια ΜαρτυρικÜ Λεßψανα θÜ παραμεßνουν ἕως τü βρÜδυ τῆς ΔευτÝρας 13ης ΜαÀου, στüν Ἱερü Ναü Ἁγßου Διονυσßου Πατρῶν, ὅπου ἀπü τü 1861 εἶναι θησαυρισμÝνη ἡ ἁγßα τους Εἰκüνα, ἀφιÝρωμα τῶν ἐν ΠÜτραις ἈρκÜδων, οἱ ὁποῖοι τüτε ζοῦσαν στÞν περιοχÞ τοῦ Ἁγßου Διονυσßου.

            ΚÜθε χρüνο, ἡ ἐν ΠÜτραις παροικßα τῶν ἈρκÜδων, κατÜ μῆνα ΜÜúο, προσκαλεῖ τÜ πλÞθη τῶν εὐσεβῶν ΠατρÝων, γιÜ νÜ ἑορτÜσουν καß νÜ πανηγυρßσουν, ἐπß τῇ ἱερᾷ μνÞμῃ καß λαμπρᾷ ἑορτῇ τῶν ἀριστÝων τῆς ΠελοποννÞσου.

            Ὅμως, ἄς δοῦμε ἐν συντüμῳ τüν βßο τῶν Ἁγßων μας, διüτι πολλÜ θÜ ὠφεληθοῦμε, ἀφοῦ, ὅπως λÝγει ὁ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πüποβιτς, «οἱ βßοι τῶν Ἁγßων μας εἶναι ἡ ὡραιüτερη ἐγκυκλοπαßδεια γιÜ νÜ μορφþνωμε τÜ παιδιÜ μας».

·      Ὁ Ἅγιος ΝεομÜρτυς ΔημÞτριος, εἷλκε τÞν καταγωγÞ του ἀπü τÞν Χþρα (τüτε Λιγοýδιστα) τῆς Τριφυλßας. Ἔφυγε μικρüς ἀπü τÞν πατρßδα του, γιÜ νÜ ἐργασθῇ στÞν Τρßπολη καß νÜ ἐξοικονομÞσῃ τÜ πρüς τü ζῆν.

            Ἐδῶ ὅμως ἀρχßζει ὁ κατÞφορος. Οἱ κακÝς παρÝες γιÜ τüν 15χρονο ΔημÞτριο, τüν «ἄλλαξαν». Ἐξþμοσε. Ἔγινε Μουσουλμᾶνος. ὈνομÜστηκε ΜεχμÝτ.

            ΚÜποια στιγμÞ κατενüησε τü λÜθος του καß ἔφυγε γιÜ τÜ μÝρη τῆς Μικρᾶς Ἀσßας (Σμýρνη, ΚυδωνιÝς), γιÜ νÜ βρεθῇ ἀργüτερα στÞν Χßο, κοντÜ στüν Ἅγιο ΜακÜριο τüν Νοταρᾶ, ἀλεßπτη πολλῶν Νεομαρτýρων.

            ἘπÝστρεψε στÞν Τρßπολη, ὅπου «πßστει Χριστοῦ τÞν κεφαλÞν ἀπετμÞθη ὑπü τῶν ἀπßστων τυρÜννων, τÞν 14ην Ἀπριλßου 1803, Τρßτην τῆς ἙβδομÜδος τοῦ Θωμᾶ».

            Ἡ ἀποτμηθεῖσα κεφαλÞ του ἐτÜφη στÞν Τρßπολη (σÞμερα φυλÜσσεται στüν Ἱερü Μητροπολιτικü Ναü Ἁγßου Βασιλεßου Τριπüλεως), ἐνῶ τü ἀκÝφαλο μαρτυρικü του σῶμα ἐνταφιÜσθη στÞν ἹερÜ ΜονÞ Ἁγßου ΝικολÜου Βαρσῶν, ὅπου εἶναι θησαυρισμÝνα τÜ σεπτÜ ΛεßψανÜ του. Ἀπü τÞν στιγμÞ τοῦ μαρτυρßου του μÝχρι σÞμερα, πλεῖστα θαýματα γßνονται μÝ τÞν χÜρη τοῦ Θεοῦ, διÜ πρεσβειῶν τοῦ ἐνδüξου ΝεομÜρτυρος. (Ἔχομε ἤδη ἀναφερθῆ λεπτομερῶς στüν βßο τοῦ ΝεομÜρτυρος Δημητρßου στü ἄρθρο μας τῆς 14ης Ἀπριλßου, ἡμÝρας τοῦ μαρτυρßου του).

·      Ὁ Ἅγιος ἔνδοξος ΝεομÜρτυς Παῦλος, κατÜ κüσμον Παναγιþτης Πανουτσüπουλος, γεννÞθηκε καß μεγÜλωσε στü Σοπωτü (τþρα Ἀροανßα) τῶν Καλαβρýτων. ΝÝος ἔφτασε στÞν ΠÜτρα, ὅπου ἐργÜστηκε κÜποια χρüνια ὡς τσαγκÜρης, γιÜ νÜ βρεθῇ μετÜ ταῦτα στÞν Τρßπολη, ὅπου ἐξþμοσε, ὅπως ὁ προηγοýμενος Ἅγιος.

            Ἡ μητÝρα του Ἀντþνα, στü Σοπωτü, ὅταν ἔμαθε ὅτι ὁ γυιüς της τοýρκεψε, φüρεσε μαῦρα καß ἔκλαιε συνεχῶς, ἐνῶ στοýς συγχωριανοýς της ἔλεγε, ὅτι ὁ Παναγιþτης πÝθανε. ΔÝν ἔζησε ἡ δýστυχη μÜνα πολý. Ἔφυγε ἀπü τüν καημü της.

            Ὁ Παναγιþτης πληροφορÞθηκε τυχαῖα στÞν Τρßπολη τÜ σχετικÜ μÝ τÞν μÜνα του, καß ἀμÝσως ἄστραψε μÝσα του ἕνα φῶς. Ἦταν ἡ εὐχÞ τῆς μÜνας ἀπü τüν οὐρανü. Ἔφυγε ἀπü τÞν Τρßπολη καß ἔφτασε στü Σοπωτü. ΠÜνω στü νιοσκαμμÝνο τÜφο τῆς πικραμÝνης μÜνας, τü παιδß κλαßει μÝ λυγμοýς. Γονατιστüς φωνÜζει ἀπü τῆς ψυχῆς του τÜ τρßσβαθα: «Μανοýλα μου, συχþρα με. ΜÝ τü αἷμα μου θÜ ξεπλýνω τÞν ντροπÞ, ποý σοῦ ἔδωσα».

            ΛουσμÝνος στÜ δÜκρυα τῆς μετανοßας, φτÜνει στü Ἅγιον Ὄρος, ὅπου στÞν ΜονÞ τῆς Μεγßστης Λαýρας γßνεται Μοναχüς, μÝ τü ὄνομα Παῦλος.

            ἘπιστρÝφει στÞν Τρßπολη καß ἀποτÝμνεται τÞν κεφαλÞν, μετÜ ἀπü τÞν σθεναρÜ ὁμολογßα ὑπÝρ Χριστοῦ ἘσταυρωμÝνου καß ἈναστÜντος, τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν.

            Στü σημεῖο αὐτü, ἀξßζει νÜ ἀναφÝρωμε μιÜ λεπτομÝρεια. Εὑρισκüμενος στü Ἄργος, ὅταν κατÝβαινε ἀπü τü Ἅγιον Ὄρος γιÜ τÞν Τρßπολη, εἶδε ὅραμα συγκλονιστικü.

            Ἕνας νÝος μÝ ὁλοφþτεινο πρüσωπο, τüν καλοῦσε στÞν Τρßπολη μÝ τοῦτα τÜ λüγια: «Χαῖρε συναθλητÜ Παῦλε. Ἔλα γρÞγορα στÞν Τρßπολη, ὅπου σÝ περιμÝνω...».

            Ὁ Παῦλος ρþτησε στÞν Τρßπολη καß μÝ συγκßνηση ἔμαθε γιÜ τü μαρτýριο τοῦ Δημητρßου, ποý εἶχε γßνει 15 χρüνια νωρßτερα.

            Τü Λεßψανο τοῦ ΝεομÜρτυρος Παýλου ἐτÜφη πλησßον τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Παμμεγßστων Ταξιαρχῶν Τριπüλεως. Λßγα χρüνια ἀργüτερα ἔγινε ἡ ἀνακομιδÞ καß ΛεßψανÜ του ἔλαβαν πολλοß φιλομüναχοι καß  φιλομÜρτυρες ἀδελφοß. Τμῆμα τοῦ ἱεροῦ του ΛειψÜνου εὑρßσκεται στÞν ἰδßα ΛÜρνακα μÝ τÜ Λεßψανα τοῦ ΝεομÜρτυρος Δημητρßου στÞν ἹερÜ ΜονÞ Ἁγßου ΝικολÜου Βαρσῶν.

            Τü ματωμÝνο ρÜσο του καß ἡ ζþνη του εὑρßσκονται στÞν ΜονÞ τῆς Ὁσßας Ματρþνης Ὕδρας, ὅπου εἶχαν μεταφερθῆ ἀπü κÜποια θεßα του ΜοναχÞ.

            ΚÜθε χρüνο ἡ Τρßπολη ἑορτÜζει πανδÞμως τÞν μνÞμη τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων στßς 22 ΜαÀου, μÝ κÝντρο τüν Ἱερü Ναü τοῦ ΠροφÞτου Ἠλιοý καß τῶν Νεομαρτýρων, ποý βρßσκεται κοντÜ στüν τüπο τοῦ μαρτυρßου τοῦ Ἁγßου ΝεομÜρτυρος Παýλου.

·  ΣτÞν ΠÜτρα θÜ τοýς ἑορτÜσωμε στßς 11, 12, καß 13 ΜαÀου, ἀφοῦ θÜ ἔχωμε ἐδῶ τÜ πανσεβÜσμια ΛεßψανÜ τους.

            ΜακÜρι ὅλοι οἱ Πατρινοß, εἰδικÜ οἱ νÝοι μας, νÜ προσÝλθουν καß νÜ προσκυνÞσουν τοýς Ἁγßους, οἱ ὁποῖοι ἔχουν μεγÜλη παρρησßα πρüς τüν Θεü.

            ΜÝσα ἀπü τÞν ζωÞ τῶν δýο λαμπρῶν Νεομαρτýρων τῆς ΠελοποννÞσου Δημητρßου καß Παýλου, φαßνεται ἀγþνας τοῦ ΓÝνους μας νÜ διατηρÞσῃ ἄσβεστη τÞν λαμπÜδα τῆς πßστεως στüν Θεü καß τῆς ἀγÜπης πρüς τÞν πατρßδα. ΠολλÜκις αὐτü ἐπετεýχθη μετÜ ἀπü πτþσεις, ὀδýνες καß μαρτýρια, μπροστÜ στÜ ὁποῖα ἰλιγγιᾶ ἀνθρþπινος νοῦς.

Ὁ ἀγþνας τῶν Νεομαρτýρων ἐβοÞθησε στÞν διατÞρηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς καß τῆς ἐθνικῆς μας αὐτοσυνειδησßας. Αὐτü τονßζει ὁ Ἅγιος Νικüδημος ὁ Ἁγιορεßτης στü θαυμÜσιο βιβλßο του, τü ὁποῖο ἐπιγρÜφεται «ΝÝον Μαρτυρολüγιον» καß ἔχει ὡς ὑπüτιτλο «Ἤτοι μαρτýρια τῶν νεοφανῶν μαρτýρων, τῶν μετÜ τÞν ἅλωσιν τῆς Κωνσταντινουπüλεως κατÜ διαφüρους καιροýς καß τüπους μαρτυρησÜντων, συναχθÝντα ἐκ διαφüρων συγγραφÝων καß μετ’ ἐπιμελεßας ὅ,τι πλεßστης διορθωθÝντα, ἐν οἷς καß ἱκαναß ἀκολουθßαι προσετÝθησαν, παρÜ τοῦ ὁσßου ΝικοδÞμου τοῦ Ἁγιορεßτου». (Ἔκδ. γ’, ἈστÞρ, Ἀθῆναι, 1961).

            Ἐκεῖνο τü ὁποῖο θαυμÜζει κανεßς στü «ΝÝον Μαρτυρολüγιον» πρωτßστως, εἶναι τü προοßμιο τοῦ βιβλßου, στü ὁποῖο ὁ Ὅσιος Νικüδημος ἀναφÝρεται μÝ λüγια συγκινητικÜ στοýς ΝεομÜρτυρας. Ὁ Ἅγιος δοξÜζει τüν Θεü, γιατß μÝσα σÝ μιÜ δýσκολη γιÜ τÞν Ἐκκλησßα καß τÞν πατρßδα μας περßοδο, ἀνÝδειξε τüσους ΝεομÜρτυρας, «...οἱ ὁποῖοι διÜ νÜ φυλÜξουν τÞν ἐλευθερßαν καß τÞν εὐγÝνειαν τῆς Χριστιανικῆς ἡμῶν πßστεως, κατεφρüνησαν πλοῦτον, δüξαν, ἡδονÜς καß κÜθε ἄλλην σωματικÞν ἀπüλαυσιν, καß παρÝδωκαν προθýμως τüν ἑαυτüν τους εἰς θÜνατον».

            Καß συνεχßζει ὁ Ἅγιος: «Παρüμοιον εἶναι τοῦτο τü θαῦμα, ὡσÜν νÜ βλÝπῃ τινÜς μÝσα εἰς τÞν καρδßαν τοῦ χειμῶνος, ἐαρινÜ ἄνθη καß τριαντÜφυλλα· μÝσα εἰς τÞν βαθυτÜτην νýκτα, ἡμÝραν καß ἥλιον· μÝσα εἰς τü ψηλαφητüν σκüτος, φῶτα λαμπρüτατα· ἐν καιρῷ τῆς αἰχμαλωσßας, νÜ βλÝπῃ ἐλευθερßαν, καß ἐν καιρῷ τῆς τωρινῆς ἀσθενεßας, ὑπερφυσικÞν δýναμιν...».

            Ὁ Ὅσιος Νικüδημος βÜζει στü στüμα τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων λüγια ἐνισχυτικÜ καß παρακλητικÜ, ὄχι μüνο πρüς τοýς ἀνθρþπους τῆς ἐποχῆς ἐκεßνης, ἀλλÜ καß ὅλων τῶν ἐποχῶν. Πιστεýω ὅτι σÞμερα εἶναι ἐξüχως διδακτικÜ. Ἄς τÜ ἀκοýσωμε μετÜ πολλῆς προσοχῆς.

            «Ἀδελφοß μας Χριστιανοß. Ἀδελφοß μας ἀγαπητοß καß περιπüθητοι. Ὁ λαüς τοῦ Κυρßου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ὁ ἐκλεκτüς καß περιοýσιος, λÜβετε παρÜδειγμα ὑπομονῆς τῶν θλßψεων ὁποý δοκιμÜζετε, ἀπü ἡμᾶς τοýς συναδÝλφους σας. Ἡμεῖς διÜ νÜ ὑπομεßνωμεν ἀνδρεßως διÜ τüν Χριστüν τÜ παρÜ τῶν ἀλλοπßστων διÜφορα μαρτýρια, ἐκληρονομÞσαμεν μßαν Βασιλεßαν αἰþνιον καß ἐσυναριθμÞθημεν μÝ τοýς παλαιοýς, καß Ἁγßους ΜÜρτυρας. Καß ἐσεῖς ἄν ὑπομÝνετε μετÜ εὐχαριστßας, διÜ τü ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, τοýς δαρμοýς, τÜς φυλακÜς, τÜς ἁλýσεις, τÜς ἀγγαρεßας, τÜς ζημßας, τÜ ἀνυπüφορα δοσßματα, καß τÜ ἄλλα βÜσανα ὁποý σᾶς κÜμνουν οἱ νῦν κρατοῦντες, βÝβαια ὡς ΜÜρτυρες τῇ προαιρÝσει λογßζεσθε κοντÜ εἰς τüν Θεüν».

            Καß παρακÜτω ὁ Ἱερüς Νικüδημος βÜζει στü στüμα τῶν Νεομαρτýρων τÞν ἑξῆς παραγγελßα:

            «Φυλαχθῆτε, ἀγαπητοß ἀδελφοß μας, φυλαχθῆτε διÜ τÞν ἀγÜπην τοῦ Θεοῦ καß διÜ τÞν σωτηρßαν τῶν ψυχῶν σας, νÜ μÞ σᾶς κλÝψουν τüν θησαυρüν τῆς ἁγßας σας πßστεως, τῆς ὁποßας ὅλος ὁ κüσμος μÝ ὅλας του τÜς δüξας καß ἀναπαýσεις καß τÜ βασßλεια δÝν εἶναι ἀντÜξιος».

·  Γι’ αὐτü λοιπüν, ἄς σπεýσωμε ὅλοι μας, νÜ ὑποδεχθοῦμε καß νÜ προσκυνÞσωμε τÜ μυρßπνοα Λεßψανα τῶν Ἁγßων Νεομαρτýρων Δημητρßου καß Παýλου, τÜ ὁποῖα θÜ φιλοξενηθοῦν αὐτÝς τßς ἡμÝρες στÞν πüλη μας.

            Ἄς σπεýσουν οἱ γονεῖς, νÜ παρακαλÝσουν γιÜ τÜ παιδιÜ τους, ὥστε νÜ βαζßζουν τüν σωστü δρüμο στÞν ζωÞ τους, καß ἄν κÜποια ἀπü αὐτÜ παρεξÝκλιναν τῆς εὐθεßας ὁδοῦ, νÜ ἐπανεýρουν τÞν σωστÞ πορεßα τους.

            Ἄς σπεýσουν οἱ νÝοι μας, τÜ παιδιÜ μας, νÜ χαιρετßσουν τοýς νÝους ἀθλητÜς, οἱ ὁποῖοι ἀγωνßστηκαν τüν καλüν ἀγῶνα μÝσα στü στÜδιο τῶν ἱερῶν ἀγωνισμÜτων, καß κÝρδισαν τüν ἀμαρÜντινο τῆς δüξης στÝφανο.

            Ἄς σπεýσουν, ἅπας ὁ λαüς, πρεσβýτεροι μετÜ νεωτÝρων, νεανßσκοι καß παρθÝνοι, νÜ ἀκουμπÞσουν ἐπÜνω στÞν ΛÜρνακα ποý φυλÜσσει τüν ἀτßμητο θησαυρü, γιÜ νÜ ἀντλÞσουν δýναμη γιÜ τÞν ἀντιμετþπιση τῶν πολλῶν δυσκολιῶν τῆς ζωῆς.

            Ἄς σπεýσουν οἱ ἀσθενοῦντες πρüς τοýς δýο μεγÜλους ἰατροýς, οἱ ὁποῖοι γοργÜ μεταφÝρουν τÜ αἰτÞματα πρüς τüν θρüνο τοῦ ἈναστÜντος Κυρßου μας γιÜ ἴαση ψυχοσωματικÞ καß θεραπεßα τελεßα.

·  Ἐμεῖς ἐξαιρÝτως ὅλες αὐτÝς τßς ἱερÝς τελετÝς καß πνευματικÝς συνÜξεις, μÝ κÝντρο τÞν Θεßα Εὐχαριστßα, τßς ἀφιερþνομε στÜ παιδιÜ μας, τÜ ὁποῖα θÜ διαγωνισθοῦν στßς ΠανελλÞνιες ἘξετÜσεις.

            Προσκαλοῦμε λοιπüν τοýς ὑποψηφßους φοιτητÜς, τÜ παιδιÜ μας ποý κοπιÜζουν καß ἀγωνßζονται γιÜ τü μÝλλον τους, νÜ προσÝλθουν, ὥστε μαζß μας νÜ ἱκετεýσουν τοýς Ἁγßους γιÜ τÞν ἀσφαλῆ καß βεβαßα νßκη καß ἐπιτυχßα στüν ἀγῶνα τους. 

            Ὅλες οἱ ἹερÝς Ἀκολουθßες, ἀπü τÞν ὑποδοχÞ τῶν Ἱερῶν ΛειψÜνων, ἕως καß τÞν ἀναχþρησÞ τους, θÜ γßνωνται κυρßως γιÜ τοýς νÝους καß τßς νÝες μας, ποý ἀρχßζουν τüν ἀγῶνα τῶν Πανελληνßων ἘξετÜσεων.  

 

Κýριε, ταῖς τῶν Νεομαρτýρων Σου πρεσβεßαις,

δßδου τῷ λαῷ Σου, ὡς οἰκτßρμων, τÜ ἐλÝη Σου.

 

 

Περιεχüμενα
ΕπιστροφÞ