ÉåñÜ Ìçôñüðïëéò Ðáôñþí


ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΙΜΟΥ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΟΣ

ΤΗΣ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ

 

τοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν

κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

Ἕνα ἀπü τÜ φρικτÜ ἁμαρτÞματα τÜ ὁποῖα ἔχει ἐπινοÞσει ὁ μισüκαλος διÜβολος, προκειμÝνου νÜ ὁδηγÞσῃ τοýς ἀνθρþπους εßς τÞν αἰþνιον κüλασιν εἶναι ἡ βλασφημßα. Φρßττει κανεßς, ὅταν ἀκοýῃ ἀνθρþπινο στüμα νÜ χυδαιολογῇ ἐναντßον τοῦ Κυρßου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγßας Μητρüς Του, τοῦ Τιμßου Σταυροῦ καß τῶν Ἁγßων τῆς Ἐκκλησßας μας. Εἶναι ἀδιανüητον νÜ δικαιολογηθῇ τÝτοια πρÜξις καß συμπεριφορÜ ἐναντßον τοῦ ΠλÜστου καß Δημιουργοῦ μας καß τῶν λοιπῶν ἱερῶν καß ἁγßων Προσþπων καß Συμβüλων, ἀπü ἀνθρþπους οἱ ὁποῖοι εἶναι βαπτισμÝνοι εἰς τü ὄνομα τῆς Παναγßας ΤριÜδος, καß φÝρουν χριστιανικüν ὄνομα.

Παλαιüν τοῦτο τü πÜθος τῆς βδελυρᾶς ἀσεβεßας. Καß τÞν ὀνομÜζω βδελυρÜν, διüτι ὅταν ἀκοýῃ κÜποιος τüν βλÜσφημον ἐκστομßζοντα τÜ βρωμερÜ του λüγια ἐναντßον τῶν σεβασμÜτων τῆς πßστεþς μας, αἰσθÜνεται, καß διαπιστþνει τÞν μανßαν μÝ τÞν ὁποßα ἐπιτßθεται λεκτικῶς εἰς αὐτÜ, ὡς νÜ τοῦ προὐξÝνησαν τü μεγαλýτερον κακüν. Τß κρῖμα ὅμως. Ἐνῶ τοιαýτη εἶναι ἡ στÜσις τοῦ βλασφÞμου ἐναντßον τοῦ Θεοῦ καß τῶν Ἁγßων, οὐδÝποτε ὑβρßζει αὐτüν τüν πατÝρα τῆς μιαρᾶς του πρÜξεως δηλ. τüν διÜβολον, ὁ ὁποῖος τÞν ὥρα τῆς βλασφημßας ἔχει καταλÜβει τüν νοῦν καß τÞν καρδßαν τοῦ βλασφÞμου.

Ὅταν ὑπηρετοῦσα εἰς τÞν ἹερÜν Σýνοδον καß μÜλιστα ὡς Ἀρχιγραμματεýς, ἐρευνῶν εἰς τü ἱστορικüν Ἀρχεῖον τῆς Ἱερᾶς Συνüδου περß ἱεροκηρυκτικῶν θεμÜτων εἰς φακÝλλους κÜποιων ἱερῶν Μητροπüλεων, διεπßστωσα ὅτι εἰς τÞν ἀναφορÜν τῶν Ἱεροκηρýκων πρüς τüν Ἐπßσκοπον περß τῆς διακονßας αὐτῶν, ἀνÝφερον εἰδικῶς τüν ἀγῶνα τüν ὁποῖον κατÝβαλον, παλαιüτερον, πρüς περιστολÞν τῆς βλασφημßας, ἡ ὁποßα εἰς τινας περιπτþσεις εἶχε καταστῆ πÜθος πολλῶν ἀνθρþπων.

Ἐσκεπτüμουν, ὅτι τüτε οἱ ἄνθρωποι εὑρßσκοντο εἰς χαμηλüν βιοτικüν καß μορφωτικüν ἐπßπεδον καß διÜ τοῦτο εἶχον ἴσως μικρᾶς ἀντιστÜσεις εἰς τÜς παγßδας τοῦ διαβüλου.

Ὅμως διαπιστþνομεν μετÜ βαθυτÜτης λýπης, ὅτι σÞμερον παρÜ τü ὅτι «ἐξεπολιτßσθημεν» καß κατÝχομεν πολλÜς περγαμηνÜς ὡς ἄνθρωποι, ἐν τοýτοις τü φοβερüν τοῦτο ἁμÜρτημα καß πÜθος ἀπασχολεῖ, δυστυχῶς, ὡς λαῖλαψ θανατηφüρος καß δÜκνει ὡς ὄφις ἰοβüλος, τÞν κοινωνßαν μας. Ὄχι μüνον ἄνθρωποι μÝ ὀλßγας γραμματικÜς γνþσεις ἤ ἄνθρωποι ἄν θÝλετε χαμηλοῦ ἐπιπÝδου γενικῶς, ἀλλÜ καß μορφωμÝνοι κατÝχοντες σπουδαßας θÝσεις, ἄνδρες, ἀλλÜ φεῦ καß γυναῖκες, ἔχουν καταληφθεῖ ἀπü τü φοβερüν ἁμÜρτημα τῆς βλασφημßας.

ΤÜς σκÝψεις αὐτÜς ἔδωκε ἀφορμÞ νÜ τÜς κÜμω περιστατικüν, τü ὁποῖον ἔλαβε χþραν εἰς κÜποιο γραφεῖον μεταξý ἐργαζομÝνων εἰς αὐτü, οἱ ὁποῖοι ἔχοντες διαφωνÞσει διÜ κÜποιο θÝμα, ἔφτασαν εἰς ρῆξιν μεταξý των, τοῦ ἑνüς δυστυχῶς ἐκστομßζοντος βλασφÞμους φρÜσεις προκειμÝνου νÜ πλÞξῃ τüν συνÜδελφüν του. Ἀλοßμονον ὅμως, πολλÜκις ἀκοýομεν ἀκüμη καß παιδιÜ νÜ βλασφημοῦν τÜ Θεῖα.

Ὅμως καß ἀπü τÜς συζητÞσεις τÜς πνευματικÜς, τÜς ὁποßας κÜνωμε μετÜ τῶν ἀνθρþπων τοῦ ποιμνßου μας καß ἐκ συζητÞσεων μετÜ τῶν πνευματικῶν ἹερÝων, διεπιστþνωμε ὅτι τοῦτο τü ἁμÜρτημα ἔχει λÜβει εἰς τÜς ἡμÝρας μας ἀπειλητικÜς διαστÜσεις.

Προσπαθοῦμε καß ἀγωνιζüμεθα μÝ ἀγÜπην πολλÞν νÜ διδÜξωμε τοýς ἀνθρþπους, ὥστε νÜ ἀποφεýγουν πᾶσαν ἁμαρτßαν καß μÜλιστα τÞν συγκεκριμÝνην. Προσευχüμεθα καß παρακαλοῦμε νÜ δßδῃ ὁ Κýριος φωτισμüν εἰς πÜντα ἄνθρωπον, ὥστε νÜ διατηρῆται καθαρüς ἀπü τÜς παγßδας τοῦ πρþτου καß μεγαλυτÝρου βλασφÞμου, τοῦ πατρüς τῆς βλασφημßας καß τῆς ὕβρεως ἐναντßον τοῦ Θεοῦ, αὐτοῦ δηλ. τοῦ διαβüλου.

Ἡ βλασφημßα, παιδιÜ μου, εἶναι ἐκ τῶν φοβερωτÝρων ἁμαρτημÜτων. ΔÝν θÜ εἶναι ὑπερβολÞ, ἐÜν εἴπωμεν ὅτι εἶναι θανασιμþτερον ἄλλων θανασßμων ἁμαρτημÜτων, διüτι οὐδεμßα δικαιολογßα ὑπÜρχει, ὥστε νÜ στηρßζῃ αὐτοῦ τοῦ εἴδους τÞν ἀσÝβειαν, ἡ ὁποßα δηλþνει ὅτι ὁ βλÜσφημος ἔχει ἀκÜθαρτον καρδßαν, ἐφ ὅσον ἐκ τοῦ περισσεýματος τῆς καρδßας λαλεῖ τü στüμα. «τÜ δÝ ἐκπορευüμενα ἐκ τοῦ στüματος ἐκ τῆς καρδßας ἐξÝρχεται, κἀκεῖνα κοινοῖ τüν ἄνθρωπον. Ἐκ γÜρ τῆς καρδßας ἐξÝρχονται διαλογισμοß πονηροß, φüνοι, μοιχεßαι, πορνεῖαι, κλοπαß, ψευδομαρτυρßαι, βλασφημßαι...» (Ματθ. ιε,18-20))

Ὁ βλÜσφημος ὑβρßζει καß τüν ἴδιον του τüν ἑαυτüν, ἀφοῦ στρÝφεται ἐναντßον τῶν σεβασμÜτων, τÜ ὁποῖα ὁ ἴδιος παραδÝχεται ὡς θεῖα. Ὁποßα, λοιπüν, φρßκη καß κατÜπτωσις.

Εἰς τü φρικτüν καß θανÜσιμον ἁμÜρτημα τῆς βλασφημßας, ἀναφÝρονται οἱ θεοφþτιστοι ΠατÝρες τῆς Ἁγßας ἡμῶν Ἐκκλησßας.

ΘÜ χρησιμοποιÞσωμεν χωρßα τοῦ Ἁγßου ἸωÜννου τοῦ Χρυσοστüμου ὁ ὁποῖος μÝ λüγια αὐστηρÜ ὁμιλεῖ περß τῆς βλασφημßας.

«ἈνÜξιοι πÜντες  τüν ἥλιον ὁρᾶν ὅσοι εἰς βλασφημßαν ζῶσι τοῦ Θεοῦ» ( Εἰς Ρωμαßους ιθ’ΕΠΕ 17, 380-382 P.G. 60,580) δηλ: «Εἶναι ἀνÜξιοι νÜ βλÝπουν τüν ἥλιο, δηλ. νÜ ζοῦν, ὅσοι βλασφημοῦν τüν Θεüν».

καß ἀλλοῦ,

«κολÜσωμεν τῶν βλασφημοýντων τÞν μανßαν. ΜÞ παρßδωμεν τüν κοινüν ὑβριζüμενον Δεσπüτην. ΜÝγα τß τÝξεται τῇ πüλει κακüν τü τÜ τοιαῦτα παρορᾶν. ἘμφρÜξωμεν αὐτῶν τÜ στüματα, καθÜπερ πηγÜς θανατηφüρους ἀποκλεßσωμεν καß πρüς τü ἐναντßον μεταβÜλωμεν καß πÜντως στÞσεται τÜ τÞν πüλιν κατηλειφüτα δεινÜ» ( Εἰς τοýς ἈνδριÜντας β’ ΕΠΕ 32, 642-344 PG 49, 38-39)

δηλαδÞ

 «Ἄς καταδικÜσωμεν τÞν μανßαν ἐκεßνων ποý βλασφημοῦν. Ἄς μÞ Üνεχþμεθα νÜ ὑβρßζεται ὁ Δεσπüτης μας καß Κýριüς μας. ΜÝγα κακüν θÜ ἔλθῃ εßς τÞν πüλιν ἄν αὐτÜ τÜ πρÜγματα τÜ παραβλÝψωμε. Ἄς φρÜξωμε τÜ στüματα τῶν βλασφÞμων, ἄς τÜ κλεßσωμε διüτι εἶναι πηγαß θανατηφüροι. Ἄς τοýς ἀλλÜξωμε τÞν διÜθεσιν, μÞπως καß σταματÞσουν τÜ δεινÜ, τÜ ὁποῖα ἔχουν καταλÜβει τÞν πüλιν».

Τü πüσο κακüν κÜνουν εßς τüν ἑαυτüν τους οἱ βλÜσφημοι πÜλιν μᾶς τü λÝγει ὁ Ἱερüς Χρυσüστομος.

«Οἱ βλασφημοῦντες τÞν οἰκεßαν λυμαßνονται σωτηρßαν. ΚαθÜπερ ὁ λßθον πρüς ὕψος ἀκοντßζων, τÞν πληγÞν τῇ οἰκεßᾳ δÝχεται κορυφῇ» (Περß ἈκαταλÞπτου Γ ‘ ΕΠΕ 3,80 PG 48, 719). ΔηλαδÞ, «ὅσοι βλασφημοῦν εἶναι ἐναντßον τῆς ἴδιας τους τῆς σωτηρßας, ἀφοῦ ὁμοιÜζουν μÝ ἐκεῖνον ποý πετÜει ψηλÜ τÞν πÝτρα καß εἰς τü τÝλος ἐκεßνη γυρßζει καß τοῦ κτυπÜει τü κεφÜλι».

Τß πρÝπει, λοιπüν, νÜ πρÜξωμεν ἔναντι τῶν βλασφημοýντων;

·    ΝÜ τοýς νουθετÞσωμεν ἐξ ἀγÜπης πολλῆς κινοýμενοι, διÜ τÞν σωτηρßαν των καß νÜ τοýς παρακαλÝσωμεν θερμῶς νÜ μετανοÞσουν διüτι ἡ βλασφημßα ὡς θανÜσιμον ἁμÜρτημα ὁδηγεῖ εἰς τÞν αἰþνιον κüλασιν.

· ΝÜ τοýς διδÜξωμεν ὅτι « ὁ Θεüς ἀγÜπη ἐστßν» καß «πÜντας ἀνθρþπους θÝλει σωθῆναι καß εἰς ἐπßγνωσιν ἀληθεßας ἐλθεῖν» . Ὁ ΠατÝρας μας ὁ οὐρÜνιος, μακροθυμεῖ καß περιμÝνει νÜ ἐπιστρÝψωμε κοντÜ του καß πρῶτος Ἐκεῖνος θÜ πÝσῃ εßς τÞν ἀγκÜλην μας, ἀφοῦ, «χαρÜ γßνεται ἐν οὐρανῷ ἐπß ἐνß ἁμαρτωλῷ μετανοοῦντι».

·   ΝÜ προσευχþμεθα θερμῶς δι’αὐτοýς, τοýς πλανηθÝντας ὑπü τοῦ διαβüλου ἀδελφοýς μας, ὥστε νÜ κατανοÞσουν τü μÝγα σφÜλμα τους καß νÜ σταματÞσουν τÞν ὀλÝθρια καß ψυχοκτüνον συνÞθειÜ τους, νÜ ὑβρßζουν δηλ. τÜ Θεῖα Πρüσωπα καß ἹερÜ ΣεβÜσματα καß Σýμβολα. ΝÜ φωτισθῇ ὁ νοῦς τους, ὥστε νÜ ἴδουν τÞν πραγματικüτητα, «ἵνα μÞ γυμνοß καß ἀναπολüγητοι εὑρεθῶσι ἐνþπιüν τοῦ Φρικτοῦ ΒÞματος τοῦ Κυρßου».

Ἀδελφοß μου, ἡ μετÜνοια, εἶναι τü κλειδß διÜ νÜ ἀνοßξωμε τÞν θýρα τοῦ παραδεßσου. Τü μυστÞριον τῆς ἱερᾶς ἘξομολογÞσεως μᾶς ἀναμÝνει, ὥστε κÜτω ἀπü τü ἱερüν ἐπιτραχÞλιο τοῦ πνευματικοῦ, νÜ ἀφÞσωμε τüν παλαιüν ἑαυτüν μας καß νÜ ἐξÝλθωμεν εἰς νÝον κüσμον καß καινÞν ζωÞν, ὡς ἐκ κολυμβÞθρας ἱερᾶς ἐξερχüμενοι, ὅλοι «καινοß», καινοýργιοι  δηλαδÞ, ἀνακαινισμÝνοι καß ἀποφασισμÝνοι νÜ συνεχßσωμεν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τÞν ὡραßαν πνευματικÞν πορεßαν μας καß ἁγßαν ζωÞν.

ΚαμμιÜ ἁμαρτßα δÝν μÝνει ἀσυγχþρητος ἐφ’ὅσον ἡμεῖς θελÞσωμε νÜ λευκÜνωμεν μυστηριακÜ τÞν ὕπαρξßν μας.

ἈδελφÝ μου, ἡ ἀγκαλιÜ τοῦ Πατρüς τῆς ἀγÜπης, περιμÝνει. ΜÞν ἀργεῖς.


 

Ðåñéå÷üìåíá
ÅðéóôñïöÞ