«ΣΜΙΛΕΨΕ ΠΑΛΙ ΔΑΣΚΑΛΕ ΨΥΧΕΣ...»

 

 

Τοῦ ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν

κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 

 

ΜÝ τÞν εὐκαιρßα τῆς λÞξεως τῶν μαθημÜτων στÜ Σχολεῖα, πραγματοποιÞθηκαν θαυμÜσιες ἑορταστικÝς ἐκδηλþσεις σÝ διÜφορες περιοχÝς τῆς πüλεως τῶν Πατρῶν.

ΣÝ κÜποιες ἀπü αὐτÝς τßς ἐκδηλþσεις παρευρÝθημεν κατüπιν εὐγενοῦς προσκλÞσεως τῶν Διευθυντῶν τῶν Σχολεßων, οἱ ὁποῖοι ἐξÝφρασαν τÞν ἐπιθυμßα ὅλων τῶν ΔασκÜλων, τῶν ΓονÝων, ἀλλÜ καß τῶν Μαθητῶν. Λüγῳ ἐργασιακοῦ φüρτου, δυστυχῶς δÝν μπορÝσαμε νÜ παρακολουθÞσωμε ὅλες τßς ἐκδηλþσεις, οἱ ὁποῖες ὅπως πληροφορηθÞκαμε, ἐστÝφθησαν μÝ μεγÜλη ἐπιτυχßα.

ΒρεθÞκαμε στÞν λαμπρÞ ἐκδÞλωση τῶν Σχολεßων στÞν συνοικßα ΜακρυγιÜννη, καθþς καß στÞν ἐξαιρετικÞ παρουσßαση τῆς ἑορτῆς τῶν Σχολεßων τοῦ Προαστεßου (ΜποζαÀτικα) Πατρῶν.

ΣτÞν πρþτη συνεργÜστηκαν ἑπτÜ ΔημοτικÜ Σχολεῖα: 11ο, 14ο, 29ο, 35ο, 65ο Πατρῶν, 1ο Ὀβρυιᾶς, καß τü Δημοτικü Σχολεῖο ΚρÞνης.

Τü ἑορταστικü πρüγραμμα ἄνοιξε μÝ χαιρετισμü του, ὁ ΔιευθυντÞς τοῦ 65ου Δημοτικοῦ Σχολεßου κ. Ἀντþνιος ΛÝκκας, γνþριμος καß φßλος μας ἀπü παληÜ, ἀφοῦ ἤμασταν συσπουδαστÝς στÞν ΠαιδαγωγικÞ Ἀκαδημßα Τριπüλεως.

Ἡ ὅλη ἐκδÞλωση ἦτο ἰδιαßτερα συγκινητικÞ. ΤÜ παιδιÜ ἔδωσαν τüν καλýτερü τους ἑαυτü, μετÝχοντας στü πανηγýρι τῆς χαρᾶς καß τῆς κοινωνßας τῶν προσþπων καß παρουσιÜζοντας μÝ ὀμορφιÜ καß χÜρη, μÝσα ἀπü τÜ δρþμενα καß τοýς χοροýς, τÞν λεβÝντικη Ἑλληνορθüδοξη παρÜδοση, ἔτσι ὅπως βιþνεται σÝ ἑπτÜ γεωγραφικÜ διαμερßσματα τῆς πατρßδος μας.

Καμαρþσαμε ὅλοι μας τÜ παιδιÜ καß ἐπαινÝσαμε τÞν προσπÜθεια αὐτÞ, τÞν γεμÜτη ἄρωμα καß χρῶμα ἀπü τÞν πανÝμορφη ἙλλÜδα μας.

ἈλλÜ μÝ πολλÞ συγκßνηση παρακολουθÞσαμε καß τÞν δεýτερη ἐκδÞλωση, γιÜ τÞν πραγματοποßηση τῆς ὁποßας συνεργÜστηκαν τÜ Σχολεῖα τῆς Ἐνορßας τοῦ Ἁγßου Δημητρßου Προαστεßου, προκειμÝνου νÜ δþσουν μηνýματα ἀγÜπης, ὑπομονῆς, ἐπιμονῆς καß ἀγωνιστικüτητος: τü Δημοτικü Σχολεῖο, τü Νηπιαγωγεῖο, τü Εἰδικü Σχολεῖο καß τü Σχολεῖο Κωφῶν καß Βαρυκüων.

Οἱ ἐκπαιδευτικοß ἕνωσαν τßς δυνÜμεις τους, ἤ καλýτερα τßς ψυχÝς τους, γιÜ νÜ μιλÞσουν μÝ τÞν γλῶσσα τῆς ἀγÜπης στÜ παιδιÜ, στοýς γονεῖς, στÞν κοινωνßα ὁλüκληρη, ἡ ὁποßα πρÝπει νÜ ἀγκαλιÜζῃ ὅλα τÜ μÝλη της, ἀφοῦ ὅλοι οἱ ἄνθρωποι ἔχουν τÜ ἴδια δικαιþματα στÞν ζωÞ.

Ἡ ἐκδÞλωση στÜ ΜποζαÀτικα ἔγινε μÝ πρωτοβουλßα τῆς Ἐνορßας, τοῦ Αἰδ/του π. ΝικολÜου Κοτσßρη καß τῶν συνεργατῶν του, οἱ ὁποῖοι καθημερινῶς προσφÝρουν τüν ἑαυτü τους, ἐπιτελοῦντες τü χρÝος τους ἔναντι Θεοῦ καß ἀνθρþπων, καß τοýς ὁποßους συγχαßρομε ἀπü καρδßας.

Τü πρωß τελÝσαμε τÞν Θεßα Λειτουργßα στüν Ἱερü Ναü τοῦ Ἁγßου Δημητρßου, καß ἐν συνεχεßᾳ παρακολουθÞσαμε τÞν ὡραßα ἑορταστικÞ ἐκδÞλωση στü προαýλιο τοῦ Ναοῦ.

Ὅλα αὐτÜ ξýπνησαν στÞν καρδιÜ μας μνῆμες καß θýμισες ἀπü περασμÝνες ἐποχÝς καß μᾶς ἔδωσαν τü ἔναυσμα νÜ κÜνωμε πολλÝς σκÝψεις, τßς ὁποῖες καß ἐκφρÜσαμε στßς ὁμιλßες μας καß στοýς χαιρετισμοýς, τοýς ὁποßους ἀπευθýναμε.

         Τü Σχολεῖο καß ἡ Ἐκκλησßα. Ὁ ὡραιüτερος πνευματικüς συνδυασμüς, ἡ συγκινητικþτερη πνευματικÞ συμμαχßα ποý ἀνÝδειξε τÞν ἙλλÜδα μεγÜλη, ἀφοῦ μÝσα ἀπü τÞν συνεργασßα τῶν δýο αὐτῶν δυνÜμεων ὑψþθηκε τü πανþριο οἰκοδüμημα, τü ὁποῖο  σεβÜστηκαν οἱ αἰῶνες καß οἱ γενηÝς τῶν ἀνθρþπων.

          Ἡ Ἐκκλησßα καß τü Σχολεῖο. ΔÜσκαλο ἀποκαλοῦσαν καß ἀποκαλοῦν σÝ πολλÝς περιοχÝς τῆς πατρßδος μας τüν ἹερÝα. ΔÜσκαλο ἀποκαλοῦν καß τüν ἔχοντα τÞν εὐθýνη τῆς διαπαιδαγωγÞσεως τῶν παιδιῶν μÝσα στü Σχολεῖο. Αὐτοß οἱ δýο θεσμοß πορεýτηκαν μαζß καß ἔκαναν θαýματα. Φαßνεται πþς ὁ Θεüς, ποý ἀγαπÜει τüσο τÞν πατρßδα μας, ἐφρüντισε νÜ στηρßζῃ τÞν εὐτυχßα της, τÞν πρüοδü της σÝ αὐτÜ τÜ τüσο γερÜ θεμÝλια. ΣημειολογικÜ δηλþθηκε ὁ σýνδεσμος αὐτüς μÝ τÞν γειτνßαση καß κτηριακῶς τῶν Ἱερῶν Ναῶν καß τῶν Δημοτικῶν Σχολεßων στÜ περισσüτερα μÝρη τῆς ἙλλÜδος. Ἡ αὐλÞ κοινÞ∙ ἡ καμπÜνα χτυποῦσε γιÜ τÞν ΕὐχαριστιακÞ σýναξη, ἀλλÜ καß γιÜ τÞν σýναξη τῶν μαθητῶν στü Σχολεῖο. (ΠερασμÝνες ἐποχÝς, ὄμορφες, ἀξÝχαστες, ἀνεπανÜληπτες. ΠαρÜ τÞν φτþχεια, ἡ ἙλλÜδα ἔζησε καß μεγαλοýργησε, διüτι οἱ Ἕλληνες εἶχαν κατανοÞσει βαθειÜ ὅτι, «παιδεßα μετÜληψις ἁγιüτητος ἐστß» (Ἱερüς Χρυσüστομος, PG 63. 205). ΤÜ «δασκαλοýδια», οἱ μαθητÝς δηλαδÞ, γÝμιζαν κÜθε ΚυριακÞ τÞν Ἐκκλησßα, ὑπü τÞν καθοδÞγηση τῶν δασκÜλων τους).

          Τß κρßμα ὅμως! ΜÝ τÞν πÜροδο τῶν χρüνων κÜποιοι ὑπÝσκαψαν αὐτÜ τÜ θεμÝλια. ΘÝλησαν νÜ κüψουν μÝ τü ζüρι αὐτü τüν σýνδεσμο, αὐτü τüν σωτÞριο ὀμφÜλιο λῶρο, ποý τροφοδüτησε τüσους αἰῶνες τü γÝνος μας καß τü κρÜτησε στÜ πüδια του. Δοýλεψαν μεθοδικÜ γιÜ τÞν ἀποúεροποßηση τῆς οἰκογÝνειας, τοῦ σχολεßου, τῆς κοινωνßας, τῆς ζωῆς ὁλüκληρης.  Πρüς καιρüν ὅλα φÜνηκαν τüσο εὔκολα γι’ αὐτοýς, καß ὡραῖα γιÜ τοýς πολλοýς. ἈλλÜ τÜ ἐρεßπια δÝν ἄργησαν νÜ φανοῦν. Ἡ διÜβρωση ἀποδεßχθηκε μεγÜλη. Οὐδεßς κατενüησε ἐγκαßρως τü δüλιο σχÝδιο τῶν ἀντιθÝων καß ἀνθελληνικῶν δυνÜμεων, ποý ξÝσπασαν ὡς λαßλαπα στü σαρκßο καß στÞν ψυχÞ τοῦ δýσμοιρου τüπου μας.

          Ὅμως ἰδοý! Ὅπως γρÜψαμε καß σÝ προηγοýμενο ἄρθρο μας, ἡ ἀντßστροφη μÝτρηση ἔχει ἀρχßσει, πρüς μεγÜλη λýπη τῶν ἐπιδüξων σφαγÝων τῆς ἙλλÜδος. Ἡ ἙλλÜς ἐπιστρÝφει τÜχιστα στßς ρßζες της. Ἐπιθυμεῖ πÜσῃ θυσßᾳ νÜ ἀνακτÞσῃ τüν «οἶκον» της καß νÜ κατοικÞσῃ μÝσα σ’ αὐτüν, γιατß μüνο κÜτω ἀπü τÞν στÝγη του αἰσθÜνεται ἀσφαλÞς. ΤÜ πειρÜματα ἀπÝτυχαν. Οἱ «καταστροφεῖς» διαψεýδονται. Οἱ ἔνδοξοι νεκροß ἐκδικοῦνται μÝ τÞν ἀνÜστασÞ τους. Οἱ νÝοι ζητοῦν ἀπαντÞσεις γιÜ τÜ κενÜ ποý ὑπÜρχουν στÞν μÝχρι τþρα πορεßα τους. Ὅπως εἴπαμε καß στßς προαναφερθεῖσες ἐκδηλþσεις, ἡ ἀναγÝννηση ἄρχισε.

          ΠρωτεργÜτες οἱ δÜσκαλοι. ΠÜντα εἶχαν τüν πρῶτο ρüλο στÞν κοινωνßα. Ἦταν οἱ πρωταγωνιστÝς, οἱ διαμορφωτÝς χαρακτÞρων, «χριστοφüρων οκοδüμοι ναν, θλητν πουρανßων πιμεληταß» (ἸωÜννου Χρυσοστüμου, PG 47. 386), ἀφοῦ μÝ τüν λüγο τους καß τü παρÜδειγμÜ τους ἐσφρÜγιζαν καß σφραγßζουν τßς ψυχÝς τῶν παιδιῶν μÝ τÞν δικÞ τους σφραγßδα.

          ΠÜντοτε εἴχαμε ἐμπιστοσýνη στοýς δασκÜλους, ἔστω καß ἄν πρüς καιρüν, ὁ οὐρανüς συννÝφιαζε στüν εὐαßσθητο χῶρο τῆς παιδεßας, ἔστω καß ἄν σÞμερα κÜποιοι ἀσεβοῦν ἤ πειραματßζονται ἐπικßνδυνα στüν συγκεκριμÝνο χῶρο. Εἴχαμε καß ἔχομε ἐμπιστοσýνη στοýς εὐσυνειδÞτους δασκÜλους. Τþρα βλÝπομε, ὅτι «ἀνÝλαβαν» τüν ρüλο τους καß πÜλι, προκειμÝνου νÜ ὁδηγÞσουν μÝσα ἀπü τÞν παροχÞ παιδεßας, τῆς Ἑλληνικῆς παιδεßας, αὐτü τüν τüπο στÞν ἔξοδο ἀπü τÞν ἀπελπισßα καß τü σκοτÜδι. Τοýς εὐχαριστοῦμε καß τοýς διαβεβαιοῦμε ὅτι τοýς συνοδεýει ἡ ἀγÜπη μας καß ἡ προσευχÞ μας.

                Βεβαßως πÜντοτε θÜ ὑπÜρχουν καß οἱ ἐξαιρÝσεις∙ ἀλλ’ ὅμως αὐτοß μÝνουν μüνοι, καß στü τÝλος βιþνουν τÞν μοναξιÜ καß τÞν ἀπαξßωση, τÞν ὁποßα ἔκτισαν μÝ τÜ ἴδια τους τÜ χÝρια.

          Ἐμεῖς ἔχομε ἀκρÜδαντη τÞν πßστη μας στüν ἀληθινü Θεü, ὁ ὁποῖος πÜντοτε ἔσωσε τü γÝνος μας, μÝσα ἀπü τÞν  ἀπαραßτητη παιδαγωγßα.

          Αἰσιοδοξοῦμε ὅτι μÝ τÞν ἑνüτητα καß τÞν ἀξιοποßηση ὅλων τῶν ὑγιῶν πνευματικῶν δυνÜμεων, ἡ ἙλλÜδα θÜ συνεχßσῃ τÞν πορεßα της μÝσα στüν χρüνο καß τÞν ἱστορßα.

          Ἐλπßζομε ὅτι μÝ τÞν θυσιαστικÞ προσφορÜ τῶν δασκÜλων, ποý μÝσα στÞν καρδιÜ τους ἔχουν κλεßσει τÞν Ὀρθοδοξßα καß τÞν ἙλλÜδα, ἡ ἔρημος «ἐξανθÞσει καß ὑλοχαρÞσει καß ἀγαλλιÜσεται» (Ἡσ. λε’, 2).

          Ἔχομε ἐπßσης ἐμπιστοσýνη στοýς Ἕλληνες γονεῖς, οἱ ὁποῖοι ξÝρουν νÜ ἀνασταßνουν τÜ παιδιÜ τους μÝ τßς πνευματικÝς καß αἰþνιες ἀξßες καß τßς παραδüσεις τῆς φυλῆς μας, παρÜ τßς ὅποιες δυσκολßες ποý προÝρχονται ἀπü τοýς μανιασμÝνους ἀνÝμους τῆς ἀδιαφορßας καß τοῦ μÝνους ἐναντßον τῶν ζωπýρων τοῦ ἔθνους μας.

          ΣÝ ὅσους ἐπιμÝνουν στüν μÜταιο, στüν καταδικασμÝνο σÝ ἀποτυχßα ἀγῶνα τοῦ ξεφτßσματος τῆς πßστεως, τῆς Ἑλληνορθüξης παραδüσεως καß τῶν αἰωνßων καß ἀκαταλýτων ἀξιῶν τοῦ τüπου μας, τοýς συνιστῶμε νÜ ἀκοýσουν καß νÜ ἐμπεδþσουν τüν χρησμü τοῦ Μαντεßου τῶν Δελφῶν πρüς τüν ΑὐτοκρÜτορα Ἰουλιανü, ὁ ὁποῖος ἔμεινε γνωστüς στÞν ἱστορßα μÝ τü τραγικü καß ὑποτιμητικü προσωνýμιο «ΠαραβÜτης»:

 

«Εἴπατε τῷ Βασιλεῖ· χαμαß πÝσε δαßδαλος αὐλÜ,
οὐκÝτι Φοῖβος ἔχει καλýβην, οὐ μÜντιδα δÜφνην,
οὐ παγÜν λαλÝουσαν· ἀπÝσβετο καß λÜλον ὕδωρ
».

 

 

 

Περιεχüμενα
ΕπιστροφÞ