Η
ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
Τοῦ
ΣεβασμιωτÜτου Μητροπολßτου Πατρῶν
κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Καθþς ζοῦμε μÝσα στü
κλῖμα τῆς ἈναστÜσεως τοῦ Κυρßου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, αἰσθανüμεθα ἔντονα τÞν
ἐσωτερικÞ ἀγαλλßαση ποý πηγÜζει ἀπü τüν κενü ΤÜφο τοῦ
ἈναστÜντος Σωτῆρος μας.
ΒÝβαια, εἶναι εὔλογο καß
φυσικü γιÜ ἀνθρþπους οἱ ὁποῖοι ἐμφοροῦνται
ἀπü τÞν βεβαßα, τÞν ἀκρÜδαντο πßστη στÞν ἈνÜσταση, νÜ
αἰσθÜνωνται αὐτü τü πλÞρωμα τῆς χαρᾶς, ἀφοῦ
ὁ Ἰησοῦς Χριστüς εἶναι τü γλυκýτερον ὄνομα,
ἡ θυμηδßα τῆς ψυχῆς μας, ἡ κÜθαρση καß ὁ φωτισμüς
τοῦ νοüς μας, ἡ ἀλÞθεια, ἡ ὁδüς, τü φῶς καß
ἡ ζωÞ. Γι’ αὐτü ὁ Ἅγιος ἸωÜννης ὁ
Χρυσüστομος λÝγει τÞν ἡμÝρα τοῦ ΠÜσχα: «Εἴ
τις εὐσεβÞς καß φιλüθεος, ἀπολαυÝτω τῆς καλῆς ταýτης
καß λαμπρᾶς πανηγýρεως. Εἴ τις δοῦλος εὐγνþμων,
εἰσελθÝτω χαßρων εἰς τÞν χαρÜν τοῦ Κυρßου αὐτοῦ...».
Περß αὐτῆς τῆς
χαρᾶς καß τῆς εὐφροσýνης πολλÜκις μßλησε ὁ Κýριüς μας
στοýς Ἁγßους Του ΜαθητÝς καß Ἀποστüλους, καß τοýς ἐβεβαßωσε,
ὅτι κανεßς δÝν μπορεῖ νÜ τÞν ἀφαιρÝσῃ ἀπü τÞν
καρδιÜ τους.
ΔÝν εἶναι χαρÜ ἐκ
τοῦ κüσμου τοýτου. ΔÝν προÝρχεται ἀπü τÜ γÞινα πλοýτη, ἀπü
τßς ψεýτικες δüξες καß τιμÝς, ἀπü τÞν ψεýτικη ἡδονÞ, ποý προσφÝρουν
οἱ ἀπατηλÝς ἀπολαýσεις τῆς ζωῆς
αὐτῆς. ΜιÜ τÝτοια «κοσμικÞ χαρÜ» γκρεμßζεται σÜν ψεýτικος καß
χÜρτινος πýργος, ἀφοῦ οὔτε περιεχüμενο ἔχει, οὔτε
βÜσεις, οὔτε προοπτικÞ. Συμπαρασýρεται μαζß μÝ τÜ πρüσκαιρα καß μÜταια
πρÜγματα ποý μᾶς τÞν προσφÝρουν, καß ἀφÞνει τüν ἄνθρωπο μÝ
τÞν πßκρα τῆς μοναξιᾶς καß μÝ ἔντονα τÜ σημÜδια τῆς
ἀπογοητεýσεως, ἀποτελÝσματα οἰκτρÜ τῆς ψεýτικης γοητεßας
μÝ τÞν ὁποßα σαγηνεýεται ἡ ψυχÞ. ἈλÞθεια, πüσα θýματα
ἔχουν δημιουργÞσει αὐτÝς οἱ ψεýτικες «χαρÝς»!
ΚÜπως ἔτσι σκεπτüμενος, καß
μÝσα σ’ αὐτÞ τÞν δυστυχßα ζῶντας, ὁ ποιητÞς ἔχει γρÜψει
σχετικÜ:
«Καß
μεῖς ἕνα πρωß εἴχαμε κινÞσει,
μüλις ὁ
ἥλιος εἶχε κοκκινßσει,
μÝ μÜτια ποý
τÜ φλüγιζε ἡ χαρÜ.
ΜÜ
τÜ μεσÜνυχτα εἴχαμε γυρßσει
μÝ καταματωμÝνα τÜ φτερÜ».
Ἀντßθετα, ἡ χαρÜ τÞν
ὁποßα μᾶς δßνει ὁ Χριστüς βρßσκεται μÝσα στÞν Ἐκκλησßα
Του καß πηγÜζει ἀπü τü Φρικτü ΘυσιαστÞριο, ὅπου ὁ
ΟὐρÜνιος ΠατÝρας μελßζεται καß διαμερßζεται, ὑπÝρ τῆς
τοῦ κüσμου ζωῆς καß σωτηρßας. ΔÝν ὑπÜρχει οὐσιαστικÞ
χαρÜ ἔξω ἀπü τÞν Ἐκκλησßα τοῦ Χριστοῦ,
ἀφοῦ ἐκεῖ γßνεται ἡ συνÜντηση τοῦ
ἀνθρþπου μÝ τüν Θεü. ΜÝσα στÞν Ἐκκλησßα, ὁ ἄνθρωπος
μετÝχει τῆς ὄντως ζωῆς, καινοποιεῖται καß
ἀφθαρτοποιεῖται. ΑὐτÞ ἡ εὐφροσýνη προÝρχεται
ἀπü τü πανηγýρι τῆς Θεανθρþπινης καß συνανθρþπινης Κοινωνßας,
ὅπου ὁ ἄνθρωπος ἀφ’ ἑνüς μÝν μετÝχει τῆς
μυστικῆς καß οὐρανßου ΤραπÝζης, καλεσμÝνος ἀπü τüν
οὐρÜνιο ΔειπνοκλÞτορα, τüν ἴδιο τüν Θεü, ἀφ’ ἑτÝρου δÝ
ἀγκαλιÜζει ἀγαπητικÜ καß θυσιαστικÜ τüν συνÜνθρωπü του,
ὅποιος καß ἄν εἶναι, ἀδιακρßτως δηλαδÞ φυλῆς καß
γλþσσας, ἡλικßας, κοινωνικῆς τÜξεως, κλπ. Ἔτσι
ἐξηγεῖται ὁ βαθιÜ πνευματικüς καß οὐσιαστικüς
χαιρετισμüς τοῦ Ὁσßου Σεραφεßμ τοῦ ΣÜρωφ, ὁ
ὁποῖος ἀδιακρßτως ἐποχῆς καß ὥρας ἔλεγε
σÝ ὅποιον ἄνθρωπο συναντοῦσε: «Χριστüς ἈνÝστη, χαρÜ μου!».
Αὐτü τü πανηγýρι τü ζεῖ
κανεßς ξεχωριστÜ κατÜ τÞν περßοδο τοῦ ΠÜσχα, ἀλλÜ καß πÜντοτε, στüν
Ἑλληνικü Ὀρθüδοξο χῶρο, ἀφοῦ τÜ πÜντα εἶναι
φωτισμÝνα καß ποτισμÝνα ἀπü τü πνεῦμα τῆς ἈναστÜσεως τοῦ
Κυρßου.
Ἐμεῖς οἱ
Ἕλληνες συνεχßζομε τÞν εὐφροσýνη καß μετÜ τÞν ΕὐχαριστιακÞ
Σýναξη καß ΤρÜπεζα, ἀφοῦ δÝν εἶναι δυνατüν νÜ
ὑπÜρξῃ πτυχÞ τῆς προσωπικῆς, οἰκογενειακῆς,
κοινωνικῆς καß Ἐθνικῆς μας ζωῆς, χωρßς αὐτÞ τÞν
διÜσταση.
Εἶναι χαρακτηριστικüς ὁ
τρüπος ποý ἐκφρÜζει αὐτÞ τÞν προÝκταση τῆς χαρᾶς μετÜ
τÞν Λειτουργßα ὁ Ἕλληνας. Θυμßζω μüνο πρüς ἐπßρρωση τῶν
ἀνωτÝρω τοýς στßχους ἑνüς δημοτικοῦ τραγουδιοῦ:
«ΣÝ
τοýτη τÜβλα ποὔμαστε, σÝ τοῦτο τü τραπÝζι
τüν Ἄγγελο φιλεýουμε καß τüν Χριστü
κερνᾶμε».
Ἄν κÜποιος ἐμβαθýνει στü
νüημα αὐτῶν τῶν λüγων, θÜ διαπιστþσῃ κÜτι τü
ὁποῖο γεμßζει τßς ψυχÝς μÝ δÝος καß συγκßνηση. Νωρßτερα μÝσα στÞν
Ἐκκλησßα, στÞν ΕὐχαριστιακÞ ΤρÜπεζα, ὁ Κýριüς μας ἔγινε
«βρῶσις καß πüσις» γιÜ μᾶς, ὥστε νÜ γßνωμε «ὅμαιμοι καß
σýσσωμοι αὐτοῦ». Τþρα στü τραπÝζι στü σπßτι, στÞν αὐλÞ, στÞν
γιορτÞ ποý ἀκολουθεῖ μετÜ τÞν εὐφροσýνη τῆς Θεßας Λειτουργßας,
ὁ Ἕλληνας ἔχει συνδαιτημüνα του, «καλεσμÝνο» του τüν Χριστü
καß τοýς ἈγγÝλους. ΚÜνει τüν σταυρü του, εὐχαριστεῖ γιÜ τßς
δωρεÝς καß εὐλογßες, γιÜ τÜ ἀγαθÜ ποý τοῦ παρÝχει ὁ
Θεüς καß εὐγνωμονεῖ γιÜ τßς εὐεργεσßες Του.
Ποιüς μπορεῖ αὐτÞ τÞν
χαρÜ, ἡ ὁποßα ἔχει αὐτÝς τßς ρßζες καß τßς προεκτÜσεις,
νÜ τÞν ἀφαιρÝσῃ; «Θλßψις ἤ στενοχωρßα, διωγμüς ἤ
μÜχαιρα;» ὡς θÜ ἔλεγε ὁ Ἅγιος Ἀπüστολος
Παῦλος (Ρωμ. η’, 35). Οὐδεßς, ποτÝ καß μÝ κανÝνα τρüπο δÝν
μπορεῖ νÜ ἀφαιρÝσῃ τÞν οὐρÜνια χαρÜ, ποý θρονιÜζεται
στßς καρδιÝς μας.
Ὁ Ἱερüς Χρυσüστομος,
ὁ μÝγας ἀναστÜσιμος πανηγυριστÞς ὅλων τῶν
ἐποχῶν, ἀπαντᾷ χαρακτηριστικÜ στÞν ἀσεβεστÜτη Εὐδοξßα:
«Εἰ μÝν βούλεται ἡ
βασίλισσα ἐξορίσαι, ἐξορίσῃ με·
“τοῦ Κυρίου ἡ γῆ καß τü πλήρωμα
αὐτῆς”. Καß εἰ βούλεται πρῖσαι, πρίσῃ
με· τüν Ἠσαΐαν ἔχω ὑπογραμμόν. Εἰ θέλει
εἰς τü πέλαγος ἀκοντίσαι με, τüν ᾿Ιωνᾶν
ὑπομιμνῄσκομαι. Εἴ με θέλει εἰς κάμινον
ἐμβαλεῖν, τοýς τρεῖς παῖδας ἔχω τοῦτο
πεπονθότας. Εἴ με θέλει τοῖς θηρίοις
βαλεῖν, τüν ΔανιÞλ ἐν λάκκῳ τοῖς λέουσι
βεβλημένον ὑπομιμνῄσκομαι. Εἰ θέλει με
λιθάσαι, λιθάσῃ με· τüν Στέφανον ἔχω τüν
πρωτομάρτυρα. Εἰ θέλει τÞν κεφαλήν μου λαβεῖν,
λάβῃ· ἔχω ᾿Ιωάννην τüν βαπτιστήν. Εἰ
θέλει τÜ ὑπάρχοντά μου λαβεῖν, λάβῃ
αὐτά» (Πρüς Κυριακüν, MPG. 52. 683).
Καß βεβαßως στüν γνωστüτατο καß
ἀνεπανÜληπτο Κατηχητικü του λüγο, περιπαßζει τüν θÜνατο, ποý
εἶχε, μÝχρι τÞν ὥρα τῆς ἈναστÜσεως τοῦ Κυρßου, τü
προνüμιο νÜ κλÝβῃ τÞν χαρÜ ἀπü τοýς ἀνθρþπους. Τþρα βλÝπει
ὁ Ἅγιος τüν θÜνατο νεκρü, καταπατημÝνο, κατῃσχυμÝνο, κατÜ
κρÜτος ἠττημÝνο, καß πÜνω ἀπü τü πτῶμα τοῦ θανÜτου,
κραυγÜζει ἐν χαρᾷ:
«Ποῦ σου, θÜνατε, τü κÝντρον; ποῦ σου, Ἅδη, τü νῖκος; ἈνÝστη Χριστüς, καß σý καταβÝβλησαι· ἀνÝστη Χριστüς, καß πεπτþκασι δαßμονες· ἀνÝστη Χριστüς, καß χαßρουσιν Ἄγγελοι· ἀνÝστη Χριστüς, καß νεκρüς οὐδεßς ἐπß μνÞματος. Χριστüς γÜρ ἐγερθεßς ἐκ νεκρῶν, ἀπαρχÞ τῶν κεκοιμημÝνων ἐγÝνετο» (Λüγος
Κατηχητικüς εἰς τü Ἅγιον ΠÜσχα, MPG. 59. 724).
Πολλοß κατÜ καιροýς θÝλησαν νÜ ἀφαιρÝσουν τßς ρßζες
αὐτῆς τῆς χαρᾶς, ἀλλÜ δυστυχῶς γι’
αὐτοýς, δÝν τÜ κατÜφεραν, ἀφοῦ εἶναι τüση ἡ
γλυκýτης καß τü φῶς τῆς καρδιᾶς ἀπü τü ἀνÝσπερο
Φῶς τοῦ Χριστοῦ, ὥστε οὐδεßς ἐπιθυμεῖ
νÜ ἀνταλλÜξῃ τüν οὐρανü μÝ τÜ σκýβαλα. ΤÜ ἀποτελÝσματα
ἦταν ἀντßθετα μÝ τßς ματαιüδοξες ἐπιδιþξεις τους. Ἔτσι,
στÞν ζωÞ τῆς Ἐκκλησßας ἄνθισε ἡ ἐποχÞ τῶν
Μαρτýρων καß ἐγρÜφησαν σελßδες μÝ αἷμα, ἀπü τοýς υἱοýς
καß τßς θυγατÝρες τῆς χαρᾶς καß τῆς ἈναστÜσεως τοῦ
Κυρßου μας.
Μελετῶντας κυρßως τÞν ἱστορßα τοῦ Ἔθνους
μας, διαπιστþνομε ὅτι παρÜ τßς πολλÝς καß ποικßλες κατÜ καιροýς
δυσκολßες, τÜ φοβερÜ ἐμπüδια, τοýς διωγμοýς καß τÞν ὅποια δυσχÝρεια,
ἡ χαρÜ τοῦ Θεοῦ ἀπü τßς καρδιÝς καß τÜ πρüσωπα
τῶν ἙλλÞνων δÝν ἔσβησε, ἀλλÜ διετηρÞθη ὡς
ἕνας πολýτιμος θησαυρüς, ποý κρÜτησε αὐτü τüν λαü στÜ πüδια του.
Διüτι αὐτÞ ἡ χαρÜ ἔχει τÞν αἰτßα της στüν ἀληθινü
Θεü καß τÞν ἁγßα του Ἐκκλησßα, στÞν μßα καß ἀμþμητη
Ὀρθüδοξη Πßστη, ποý ἔγινε ἡ βρυσομÜνα τοῦ ΓÝνους μας
καß τü στÞριξε κÜθε φορÜ ποý ἀπειλητικÜ κýματα ὑψþθησαν
ἀπÝναντß του.
Τþρα ποý οἱ Ἕλληνες, κρßμασιν οἷς οἷδεν
ὁ Θεüς, διερχüμεθα περßοδο κρßσεως καß δυσκολιῶν, τü μÞνυμα
αὐτü τῆς χαρᾶς, τῆς αἰσιοδοξßας καß τῆς
ἐλπßδος εἶναι ἐξüχως ἐπßκαιρο, τÜ δÝ παραδεßγματα
τῶν πατÝρων μας, οἱ ὁποῖοι μÝσα ἀπü τÞν δυσχÝρεια
ἔφθασαν στüν ἡρωúσμü, εἶναι ἐξüχως
ἐποικοδομητικÜ.
ΛÝνε σÞμερα, ὅτι «λυγßζει» ὁ Ἕλληνας, ὅτι
«γονατßζει» μπροστÜ σÝ μιÜ κατασκευασμÝνη καß κατευθυνüμενη ἀπü
ὕπουλα καß ἀνθελληνικÜ κÝντρα κατÜσταση.
ΜÜ, γιÜ δÝστε, γυρßστε λßγο πßσω καß ἐμπνευσθῆτε
ἀπü ὅσους μᾶς ἄφησαν παρακαταθÞκη ἁγßα καß ρÞματα
ζωῆς αἰωνßου.
ΠολλÜκις ὁ λαüς μας ἔφθασε στüν «Ἅδη».
ἈλλÜ ἀναστÞθηκε. Ὡραßα ποý ἀπÝδωσε ὁ λαúκüς
στιχουργüς αὐτÞ τÞν κÜθοδο καß τÞν ἔξοδο ἀπü τü σκοτÜδι καß
τÞν ἀπελπισßα!
Οἱ Ἕλληνες «ΣÜν νÜ πᾶν’ σÝ πανηγýρι, σ’
ἀνθισμÝνη πασχαλιÜ. ΜÝσ᾿ τüν ᾅδη κατεβαßνουν μÝ τραγοýδια, μÝ χαρÜ». Κατεβαßνουν ἐκεῖ,
ὅπου συναντοῦν τüν νικητÞ τοῦ ᾅδου, τüν Κýριο μας
Ἰησοῦ Χριστü, καß πιασμÝνοι ἀπü τü χÝρι Του, ἐξÝρχονατι
νικηταß, ψÜλλοντες τüν ἐπινßκιον ὕμνο «Χριστüς ἈνÝστη!».
«ΜÞ φοβᾶσθε», μᾶς φωνÜζει ὁ ΜÝγας
Ἐθναπüστολος τοῦ ΓÝνους, Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ
Αἰτωλüς, «καß νÜ σᾶς πÜρουν τÜ πÜντα, τßποτε δÝν μποροῦν νÜ σᾶς
κÜμουν. Καß νÜ σᾶς ψÞσουν καß νÜ σᾶς τηγανßσουν, σÝ τßποτε δÝν
μποροῦν νÜ σᾶς βλÜψουν. ΨυχÞ καß Χριστüς σᾶς χρειÜζονται.
Ἄν αὐτÜ τÜ δýο τÜ κρατᾶτε γερÜ, θÜ εἶστε πÜντοτε
νικητÝς».
ΜÝ αὐτÞ τÞν ἀναστÜσιμη προοπτικÞ, μÝ τÞν ἐλπßδα,
τÞν αἰσιοδοξßα καß τü φῶς τῆς ἈναστÜσεως τοῦ
Κυρßου μας, ἀπευθυνüμεθα πρüς ὅλους τοýς ἀδελφοýς διασαλπßζοντες
τü μÞνυμα τῆς νßκης καß τῆς βεβαιüτητος ὅτι, «εἰ
ὁ Θεüς μεθ’ ἡμῶν, οὐδεßς καθ’ ἡμῶν».
Ἀδελφοß, ἀκοῦστε τüν ποιητÞ ποý λÝγει,
«ΧαρÝς
καß πλοýτη νÜ χαθοῦν
καß τÜ βασßλεια κι ὅλα,
τßποτα δÝν εἶναι σÜν ἡ ψυχÞ
μÝνῃ
στητÞ κι ὁλüρθη»,
καß τüν Ἱερü ὙμνογρÜφο
ποý μελωδικÜ πανηγυρßζει,
«Χριστüς ἈνÝστη ἐκ νεκρῶν,
ὁ ΣωτÞρ τοῦ κüσμου,
καß ἐπλÞρωσε τÜ σýμπαντα
εὐωδßας.
Χαßρετε λαοß καß
ἀγαλλιᾶσθε! ...».
|