Συνέντευξη στην εφημερίδα «Ο Εκκλησιολόγος» του Αρχιμανδρίτη
της Ιεράς Μητρόπολης Πατρών π. Χρύσανθου Στελλάτου

" ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟ ΜΑΡΙΑ"

 

 

Για την Εκκλησία μας η Θεοτόκος είναι του «πεσόντος Αδάμ η ανάκλησις, των δακρύων της Εύας η λύτρωσις». Βοήθησε στη σάρκωση του Χριστού, εξυπηρέτησε την παγκόσμια σωτηρία γιατί μ’ αυτήν πραγματοποιήθηκε ηπροαιώνια απόφασητου Θεού: η σάρκωση του Λόγου και η δική μας σωτηρία (Ιωαν. Δαμασκηνός).

Από τις Θεομητορικές αυτές εορτές ξεχωρίζει η εορτή της Κοιμήσεως (15 Αυγούστου). Με αυτήν η Εκκλησία μας εορτάζει την Κοίμηση της Θεοτόκου που περιλαμβάνει, πρώτο το θάνατο και την ταφή της και, δεύτερο την ανάσταση και τη μετάστασή της στους ουρανούς.

Σήμερα έχουμε και πάλι κοντά μας τον Αρχιμανδρίτη π. Χρύσανθο Στελλάτο για να μας εμπλουτίσει - μέσω της εφημερίδος μας «Ο Εκκλησιολόγος» - τις γνώσεις μας σχετικά με την Αειπάρθενο Μαρία, μητέρα όλων μας.

 
- π. Χρύσανθε, για πιο λόγο οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, τιμάμε την Παναγία πιο πολύ απ’ όλους τους Αγίους και τους Αγγέλους;

 

κ. Κολλιόπουλε, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί τιμάμε την Παναγία Παρθένο Μαρία, διότι αυτή καταξιώθηκε να γεννήσει τον Κύριον και Θεόν μας, τον Σωτήρα  του κόσμου, δια της επισκιάσεως του Αγίου Πνεύματος. Και όχι μόνο οι άνθρωποι αλλά και οι Αγγελοι την τιμούν. Κατά την ημέρα του Ευαγγελισμού άλλωστε, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ την αποκαλεί Κεχαριτωμένη (Λουκ. 1,28,29).

 

-         Πάτερ, ποιες είναι οι Θεομητορικές εορτές;

 

Είναι το Γεννέσιον της Θεοτόκου, τα Εισόδια, ο Ευαγγελισμός και η Κοίμησις της Θεοτόκου.

 

-         Θέλω να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας και όχι μόνο, για τις διάφορες Ιερές Ακολουθίες που τελούνται προς τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου.

 

Όντως, στις ενορίες και στα μοναστήρια γίνονται προς τιμή της Παναγίας μας διάφορες ακολουθίες, όπως οι Χαιρετισμοί, και βρίσκω για άλλη μια φορά την ευκαιρία να συμβουλεύσω και να παρακαλέσω τους χριστιανούς μας, να προσεύχονται με τους χαιρετισμούς συχνά – πυκνά.

Η αγάπη προς την Παναγία Μητέρα, μας βγάζει από την κόλαση της απελπισίας, του εγωϊσμού και των παθών, και μας οδηγεί στον παράδεισο της ταπεινώσεως.

Εν συνεχεία έχουμε τους παρακλητικούς κανόνας, τον Μικρό και τον Μεγάλο, που ψάλλονται κατά την διάρκεια του Δεκαπενταύγουστου.

 

-         Στην εικόνα της Θεοτόκου υπάρχουν τρία αστέρια. Θέλω να μου ερμηνεύσετε την σημασία τους.

 

κ. Κολλιόπουλε, η Ορθόδοξος Εκκλησία φωτιζομένη υπό του Αγίου Πνεύματος αντιλαμβάνεται και ερμηνεύει ορθοδόξως τας Αγίας Γραφάς. Έτσι, διδάσκει την αναντίλεκτον αλήθεια, ότι η Υπεραγία Θεοτόκος ήταν προ τόκου Παρθένος, εν τόκω Παρθένος και μετά τόκον Παρθένος. Συμβολίζουν το Αειπάρθενον. Γι’ αυτό ο προφήτης Ησαϊας λέγει (ζ’-14) Ιδού η Παρθένος εν γαστρί…

 

-         Δηλαδή γέροντά μου, το πρόσωπο της Παναγίας αναφέρεται στις προφητείες;

 

Βεβαίως, ήδη σας ανέφερα τον προφήτη Ησαϊα, αλλά και ο προφήτης Ιεζεκιήλ κάνει αναφορά λέγοντας: «Η πύλη αυτή κεκλεισμένη έσται, ουκ ανοιχθήσεται, και ουδείς μη διέλθη δι αυτής (Ιεζ. ΜΘ! 1).

Αλλά την Παρθένον Μαρίαν προδιετύπωσαν στην Παλαιά Διαθήκη εξαίσια γεγονότα, όπως η βάτος, η φλεγομένη και μη κατακαιομένη, η άφλεκτος διαμείνασα. Η θάλασσα, η μετά την πάροδον του Ισραήλ μείνασα άβατος, η πύρινος στήλη, η σκηνή του Μαρτυρίου, η Κιβωτός της Διαθήκης, η ράβδος του Ααρών η βλαστήσα, η στάμνος με το μάννα, η κλίμαξ του Ιακώβ δι ης κατέβη ο Θεός, η λαβίς η μυστική η λαβούσα τον άνθρακα εκ του Θυσιαστηρίου. Όλα αυτά την Θεοτόκον Μαρίαν προδιετύπωσαν.

 

-         π. Χρύσανθε, από πότε τιμάται η Παναγία από την Εκκλησία;

 

Από την ευλογημένη ώρα του Ευαγγελισμού την μακαρίζει το Πνεύμα το Αγιον (Λουκ α’46-48). Την μακαρίζει ο Αρχάγγελος Γαβριήλ «ευλογημένη συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας σου», την μακαρίζει η Αγία Ελισάβετ, η οποία θεωρεί μεγάλη της τιμή που την επισκέφθη (Λουκ. α 43) η Θεοτόκος, και λέγει «και πόθεν μοι τούτο ίνα έλθη η μήτηρ του Κυρίου μου προς με»;

 

-         Γιατί η Παρθένος Μαρία ωνομάσθη Θεοτόκος;

 

Διότι έτεκεν αυτόν τον Υιόν Του Θεού τον Εμμανουήλ. Λέγοντας ότι η Παναγία εγέννησε τον Χριστόν δεν πρέπει να εννοούμε ότι έλαβεν ο Ιησούς αρχήν του είναι της Θεότητος αυτού εκ του Αγίου Πνεύματος, αλλ’ ότι εγεννήθη εκ της Θεοτόκου το Αγιον Αυτού σώμα. Η Θεοτόκος καλείται και μήτηρ του Σωτήρος Χριστού και μήτηρ του Κυρίου (Λουκ.α’ 43) διότι ο Ιησούς Χριστός λέγεται Κύριος, Θεός Σωτήρ.

 

-         Ποιος είναι ο λόγος που οι μοναχοί αισθάνονται την Παναγία ως μητέρα τους;

 

Η Παναγία για όλους τους μοναχούς  και μοναχές είναι μητέρα, τροφός, έφορος, αρχηγός των Παρθένων, η Αειπάρθενος. Γι’ αυτό σε όλες τις Θεομητορικές εορτές στα μοναστήρια γίνονται Αγρυπνίες κυρίως κατά την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκουπου είναι δεύτερο Πάσχα. Οι ψυχές σκιρτούν αγάλλονται και σαν καλλικέλαδα αηδόνια υμνούν τα μεγαλεία της Παναμώμου Νύμφης, το Γλυκύ έαρ, το Γλυκύτατό της Τέκνον.

Μη ξεχνάμε όμως ότι η Παναγία είναι προστάτης όλων των Χριστιανών. Είναι των Διωκομένων καταφύγιον απόρθητον, των Αγωνιώντων ασπίς και ξίφος ακαταμάχητον, Ουρανού τε και γης και πάντων Παντάνασσα.